Keuze luidspreker, wie weet raad

Gestart door Floris, maart 31, 2013, 20:48:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Floris

Vandaag de eerder besproken cd speler opgehaald, fraai ding, ben er blij mee.
Maar nu; boxen.

Ook hier weer, wat is wijsheid?

Ik moet dus opzoek gaan naar een set, maal 2, maar dat later, luidsprekerboxen om die toren te laten leven.
Ben dus geholpen met een advies aangaande de mogelijkheden.
Het liefst koop ik iets (goed) gebruikt, maar weet dat het niveau van mijn spul ietwat lager ligt dan "jullie"spul, neem als uitgangspunt mijn versterker, de pm 410.
Mijn smurfheid tov de alhier gemiddelde bezoeker heb ik inmiddels verwerkt..

Maal 2: omdat ik dus 4 boxen op de versterker kan aansluiten.
Dus eigenlijk zou ik een merk en model moeten zien te vinden die niet uitzonderlijk qwa gebruikt kunnen kopen is, (zijn jullie er nog?)zodat ik met succes 2 setjes bij mekaar kan scoren/regelen.

Het liefst 3 weg, tenzij een 2 weg box van een bepaald merk en model ook prima volstaat.
Prijsindicatie: geen aldi toestanden, maar ook geen beijenkorf primium platinum kaart houder .

Wederom dank voor het meedenken.

mountainbiker

Citaat van: Floris op maart 31, 2013, 20:48:09
Vandaag de eerder besproken cd speler opgehaald, fraai ding, ben er blij mee.
Maar nu; boxen.

Ook hier weer, wat is wijsheid?

Ik moet dus opzoek gaan naar een set, maal 2, maar dat later, luidsprekerboxen om die toren te laten leven.
Ben dus geholpen met een advies aangaande de mogelijkheden.
Het liefst koop ik iets (goed) gebruikt, maar weet dat het niveau van mijn spul ietwat lager ligt dan "jullie"spul, neem als uitgangspunt mijn versterker, de pm 410.
Mijn smurfheid tov de alhier gemiddelde bezoeker heb ik inmiddels verwerkt..

Maal 2: omdat ik dus 4 boxen op de versterker kan aansluiten.
Dus eigenlijk zou ik een merk en model moeten zien te vinden die niet uitzonderlijk qwa gebruikt kunnen kopen is, (zijn jullie er nog?)zodat ik met succes 2 setjes bij mekaar kan scoren/regelen.

Het liefst 3 weg, tenzij een 2 weg box van een bepaald merk en model ook prima volstaat.
Prijsindicatie: geen aldi toestanden, maar ook geen beijenkorf primium platinum kaart houder .

Wederom dank voor het meedenken.
Maal 2?
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

Floris


Marvin

Ja dat staat er toch?! :-D

Wat wil je er aan uitgeven en wat voor formaat zit je aan te denken?
2, 3 of weet ik het hoeveel wegen moet je je naar mijn idee niet door later (mis)leiden.


--Verstuurd zonder netwerk--

Floris

Afmeting: niet zo'n zuiltype zeg maar, of op een sokkel en dergelijke.
Ik denk pakweg 60/70 cm hoog?, of zoiets.

budget: die gooser van de cd adviseerde me oa het merk KEF, engels spul.
een beetje op MP zitten kijken vervolgens, en daar kom je mogelijkheden tegen voor rond de 150 euro dacht ik.
en dat maal 2 dan.
verder had ie het ook over het merk invinity(oid), nog niet naar gekeken.

Marvin

En de reden van 4 luidsprekers is doordat je ze in alle hoeken wilt plaatsen of enkel de gedachte; Meer luidsprekers is meer geluid?

Twee luidsprekers moeten namelijk wel voldoen, eventueel met een leuke subwoofer erbij.
Maar dat is natuurlijk helemaal voor jezelf te bepalen.


Floris

Citaat van: marvin op maart 31, 2013, 22:07:33
En de reden van 4 luidsprekers is doordat je ze in alle hoeken wilt plaatsen of enkel de gedachte; Meer luidsprekers is meer geluid?


Euhh, ja.., als in:  met meer geluid qwa een "voller" geluid.
Dus dat de ruimte meer evenredig gevuld wordt .

Maar ik begrijp dat deze gedachte inmiddels uit 1873 stamt? HLP

Inmiddels ook gekeken naar die infinity's"die vallen qwa prijzen best wel mee, globaal genomen dan en de exclusiefe uitvoeringen daargelaten.
nog een enkel vraagje: waarom heeft de eene luidspreker gewoon 2 draden(- en +) , en het modernere spul een dubbele uitvoering qwa draad?

Marvin

Google maar eens op 'bi-wire' en 'bi-amp', dan wordt het je wel duidelijk.
Zou ik me ook niet druk om maken!

Floris


Marvin

Ik ben een beetje merkblind, maar van Tannoy staat er niet echt iets interessants op marktplaats momenteel.
In ieder geval niet met jouw 'wensen'.

Marvin


RoGEK

- Stereo: PM-11S1, SA-15S1, NA-8005, Pro-Ject Debut Carbon DC, Audio Physic Tempo VI
- HT 7.1.4 : Optoma HD144x, EliteScreens ER110WH, Marantz SR6013, 2x MA500, Panasonic DMP-UB404 , Audio Physic Yara, Celsius center II, XTZ SUB 12.17

Maus

Denk ik ook niet.

Infinity vind ik niet fijn.

SmauG

Een apparte benadering met 4 luidsprekers, misschien niet het ideaal voor stereo, maar kan best leuk uitpakken als het idee erachter veel volume is.
Er wordt je Kef aangeraden, Tannoy, hetgeen ik straks ga roepen. Maar één ervaring, die bijna elk van de mensen op dit forum deelt is; Dat het haast onmogelijk is om jou een goed advies te geven. Uiteindelijk moet de klank van een bepaalde luidspreker je aanstaan en dit kun je enkel toetsen door ze te beluisteren. Neem hier ook bij een 2e hands speaker goed de tijd voor.

Met jou wensen, en een volle, wat warme klank (met marantz) zou ik eens kijken naar Wharfedale Valdus 500. Misschien niet de mooiste, maar zeker veel waar voor je geld. en ik denk dat je met €200~250,- 4 goeie speakers kunt bemachtigen op de markt.

Binnen dat merk zijn er wel mooiere alternatieven, maar of dat binnen je budget lukt weet ik niet. Wel denk ik dat op de lange termijn de hifi je misschien wat meer gaat interesseren en ben je m.i. beter af met een luidsprekerpaar waar je dit budget op loslaat. Uit de wharfedale stal zou je dan een mooie Diamond 10.x of zelfs een EVO kunnen scoren.
Momenteel een hoop moois op de duitse Ebay.

mountainbiker

Citaat van: Floris op maart 31, 2013, 21:28:39
2 sets dus, 4 boxen totaal.
Niet doen wordt het geluid niet beter van.Heb zelf in het verleden met meerdere sets gedraaid tegelijk en dat was geen succes.Toen ik zelfs een tweede set Mission 762 kocht waarvan de foamranden kaduuk waren kwam ik er achter dat de eerste set ook gehavend was en daardoor slecht geluid produceerde. Beide gerepareerd en toen geconstateerd dat het geluid niet verbeterde met 2 sets maar zelfs slechter werd. 1 set maar opgeborgen als reserve.Wel draai ik met 2 identieke geintegreerde versterkers. 1 versterker voor het rechter kanaal en en voor het linker kanaal ( 1 kanaal van de versterker gebruik je dus niet).Dit geeft wel degelijk een verbetering in het geluid volgens mij.Mischien een idee voor jouw om een tweede identieke versterker erbij te kopen en geen tweede set luidsprekers?
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE