Weinig bass in het midden van het luisterveld.

Gestart door AkTeVox, maart 16, 2013, 17:50:04

Vorige topic - Volgende topic

AkTeVox

Hoi AF freaks,

Mijn HT set bestaat uit een HT Marantz PM14 receiver met daarop aangesloten de volgende speakers:

Front - JBL ES90
Center - JBL ES25
Rear - JBL - ES30
SW - JBL  - ES250P

Nu het volgende probleem: zit ik in het midden van het luisterbeeld is de bass heel matig, ga ik links of rechts op de bank zitten is de bass prima ( de bank is amper 2.5m breed). Bij een experimenteer verschuiving van de SW naar rechts was er geen verbetering merkbaar. Het lijkt net of er steeds een de-phase is in het midden.
De phase switch brengt geen verbetering, verder liggen alle speakers korrect in phase.

Zoals jullie op de foto kunnen zien staat de SW in de hoek bij de linker frontspeaker.

Uploaded with ImageShack.us

Bij een vorige opstelling stond de SW mooi in het midden en was de bass perfect.  ??? Deze opstelling is nu niet meer mogelijk.

Iemand een tip ?

Stadium III

Acoustiek en plaatsing zijn hier de grooste problemen

Ik zou je eventueel een Antimode kunnen adviseren zou heb je ook meer plaatsing mogenlijkheden met de subwoofer

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

WilliamB

Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

retriever

:schater: leuke foto, ik herken direct iemand dat ook door het "virus" besmet is !!  :yes:
versterker pm7004 / pm15S2, cd onkyo c-7070,  speakers B&W 683, Boston Acoustics A26, monitor audio BX2, phono Reloop RP 6000 MK 6 B, sub B&W 610 XP.

AkTeVox

Citaat van: Stadium III op maart 16, 2013, 19:43:11
Acoustiek en plaatsing zijn hier de grooste problemen

Ik zou je eventueel een Antimode kunnen adviseren zou heb je ook meer plaatsing mogenlijkheden met de subwoofer

Wat bedoel je eigenlijk met Antimode?

Grtz,

Frank

Marvin

Cornelis1921

Citaat van: retriever op maart 16, 2013, 22:46:13
:schater: leuke foto, ik herken direct iemand dat ook door het "virus" besmet is !!  :yes:
Nu retriever, dat noem IK "leed"-vermaak...! :schater:
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

DelPiero

Voordat je geld gaat uitgeven zou ik blijven experimenteren met plaatsing. j zegt het zelf al! Eerst was het geluid prima tot je ging verplaatsen. Dus, je moet weer verplaatsen.
SR 7005
Synology 212+ (of was het j?)
B&W DM 604 S3
B&W LCR S3
B&W CC6
WD Live TV
PS3 / PS4
Kabels: ja anders hoor je niks

xander32

Akoestiek/opstelling ...

Vraagje; staat de set in een bijna vierkante ruimte en bevindt de luisterplek zich in het midden van die ruimte?
Dan is de kans groot dat er op de sweetspot zich een zgn. "knoop" bevind (tegenhanger van de "piek"/ staande golf), een plek waarop de bass uitdooft t.g.v. de akoestiek en de plaatsing van de speakers/subwoofer(s). Verplaatsing van de subwoofer(s) kan daarin veel doen.

AkTeVox

Citaat van: xander32 op maart 17, 2013, 08:41:40
Akoestiek/opstelling ...

Vraagje; staat de set in een bijna vierkante ruimte en bevindt de luisterplek zich in het midden van die ruimte?
Dan is de kans groot dat er op de sweetspot zich een zgn. "knoop" bevind (tegenhanger van de "piek"/ staande golf), een plek waarop de bass uitdooft t.g.v. de akoestiek en de plaatsing van de speakers/subwoofer(s). Verplaatsing van de subwoofer(s) kan daarin veel doen.

Woonkamer is rechthoekig 10mx4.5m. De luisterruimte neemt daarvan de volledige breedte en bijna een halve lengte in beslag.
@ DelPiero. Terug plaatsen is onmogelijkdaar daar de woonkamer vorig jaar volledig opnieuw is ingericht.
                 Voorheen stond de set in de lengte (speakers 4m uit elkaar) van de kamer met de bank tegen de overstaande muur wat nu niet het geval is. Voor het HT gebeuren en in het bijzonder voor de rear speakers was dit geen goede opstelling.

Toch vreemd als je link of rechts op de bank zit de bass perfekt is.  :-(

xander32

Citaat van: AkTeVox op maart 17, 2013, 10:30:49
Woonkamer is rechthoekig 10mx4.5m. De luisterruimte neemt daarvan de volledige breedte en bijna een halve lengte in beslag.
@ DelPiero. Terug plaatsen is onmogelijkdaar daar de woonkamer vorig jaar volledig opnieuw is ingericht.
                 Voorheen stond de set in de lengte (speakers 4m uit elkaar) van de kamer en stond de bank tegen de muur waat nu niet het geval is. Voor het HT gebeuren en in het bijzonder voor de rear speakers was dit geen goede opstelling.
... allicht denk je een vreemd advies maar; zet is een sub op de sweetspot en loop (kruipen is nog beter) eens door de kamer terwijl er een bass-heavy nummer op staat. Daar waar de bass het luidste klinkt, dat is vaak een goede plek om de sub te plaatsen.

Jouw issue betreft echt een akoestiek/plaatsings probleem.

AkTeVox

Kan een 2de gelijkaardige sub hier soelaas bieden?

xander32

Citaat van: AkTeVox op maart 17, 2013, 10:37:51
Kan een 2de gelijkaardige sub hier soelaas bieden?
Allicht, daar zijn wel artikelen over te vinden. Met twee (of nog meer) subs krijg je een betere verdeling van de bass over de ruimte. Maar meerdere subwoofers met een slechte plaatsing blijven een slechte bass geven. Plaatsing van een subwoofer is net zo voornaam als van elke andere speaker, velen vergissen zich daarin, denken dat je deze maar zo ergens in een hoek of zoiets dergelijks kan neerzetten. Een subwoofer is gewoon een speaker waarvoor dezelfde plaatsingsvoorwaarden gelden als voor overige speakers.

AkTeVox

Citaat van: xander32 op maart 17, 2013, 10:45:21
Allicht, daar zijn wel artikelen over te vinden. Met twee (of nog meer) subs krijg je een betere verdeling van de bass over de ruimte. Maar meerdere subwoofers met een slechte plaatsing blijven een slechte bass geven. Plaatsing van een subwoofer is net zo voornaam als van elke andere speaker, velen vergissen zich daarin, denken dat je deze maar zo ergens in een hoek of zoiets dergelijks kan neerzetten. Een subwoofer is gewoon een speaker waarvoor dezelfde plaatsingsvoorwaarden gelden als voor overige speakers.

Xander bedankt om je super deskundige uitleg !
Stel dat ik de 1ste sub laat staan bij de linker frontspeaker en een 2de sub plaats bij rechter frontspeaker zou dit een verbetering zijn voor mijn probleem?

xander32

Citaat van: AkTeVox op maart 17, 2013, 10:57:07
Xander bedankt om je super deskundige uitleg !
Stel dat ik de 1ste sub laat staan bij de linker frontspeaker en een 2de sub plaats bij rechter frontspeaker zou dit een verbetering zijn voor mijn probleem?
... Ik ben absoluut geen inhoudelijk deskundige :no:, evengoed bedankt voor het vertrouwen :-). Hooguit enigzins een ervaringsdeskundige met interesse in betreffende materie.

Maar daar zijn forumgenoten die hierin veel meer weten en hebben ervaren dan dit persoontje.