DSP en andere audio modes ruisen

Gestart door CBdicX, maart 10, 2013, 00:09:33

Vorige topic - Volgende topic

CBdicX

Ik merk dat als ik een DSP mode of zelfs gewoon stereo kies, de Marantz (1603) wat ruist.
Kies ik Pure of Direct dan is de Marantz stil, (nagenoeg) geen ruis.
Dit ruisen begint zacht op 60-70 % volume en word rap harder na 80%.
Is dit "normaal "?

Marvin

Op 80% van je vermogen zal er inderdaad wel wat ruis in de stille passages zitten. Maar dit zou niet merkbaar/storend mogen/moeten zijn tijdens het luisteren van muziek of films. 

--Verstuurd zonder netwerk--

CBdicX

Citaat van: marvin op maart 10, 2013, 05:56:05
Op 80% van je vermogen zal er inderdaad wel wat ruis in de stille passages zitten. Maar dit zou niet merkbaar/storend mogen/moeten zijn tijdens het luisteren van muziek of films. 

Waar komt die ruis vandaan, of wat veroorzaakt die ruis ?
Kan dat niet weg gehaald worden (instelling misschien), ik vind dat een versterker zo stil moet zijn als in de Pure of Direct mode....

Audiotic

Je hebt gelijk, en niet alleen op de 1602. Ook mijn 8003 ruist als-ie op een digitale ingang staat of anderszins de DSP gebruikt (bijv. van stereo omzet naar meerkanaals). Hij ruist dan veel meer dan op een analoge ingang, hoewel ook die niet per se 100% stil is. Weliswaar niet storend, je moet met je oor voor de speaker, maar toch. Gek, zou je niet verwachten he?
Mijn eindtrappen zijn wel stil, het kan dus wel...
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

CBdicX

Citaat van: Audiotic op maart 10, 2013, 10:52:02
Je hebt gelijk, en niet alleen op de 1602. Ook mijn 8003 ruist als-ie op een digitale ingang staat of anderszins de DSP gebruikt (bijv. van stereo omzet naar meerkanaals). Hij ruist dan veel meer dan op een analoge ingang, hoewel ook die niet per se 100% stil is. Weliswaar niet storend, je moet met je oor voor de speaker, maar toch. Gek, zou je niet verwachten he?
Mijn eindtrappen zijn wel stil, het kan dus wel...
Ok, goed te zien dat het dus niet een fout is in de versterker.
Die 1603 ruist op alle modes, ook stereo, behalve Direct en Pure.
Net wat jij zegt, analoog is ook niet 100% stil maar dan moet het volume geheel open.
Ik hoef niet met mijn oor bij de speaker te zitten met een DSP mode maar dat komt waarschijnlijk omdat er aan de pre-out een vintage Luxman versterker hangt, die zal die ruis ook nog versterken denk ik..........
Inderdaad vreemd dat DSP ruis toevoegt en analoog niet.
Zou er een HT receiver zijn die ruis vrij is bij DSP gebruik ?

Audiotic

Misschien een van de nieuwere? De 8003 was het topmodel, maar is inmiddels opgevolgd. Iemand met ervaring?
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

RoGEK

ik zal mijn nr1603 en de sr5004 eens proberen.
kijken wat die doen.
- Stereo: PM-11S1, SA-15S1, NA-8005, Pro-Ject Debut Carbon DC, Audio Physic Tempo VI
- HT 7.1.4 : Optoma HD144x, EliteScreens ER110WH, Marantz SR6013, 2x MA500, Panasonic DMP-UB404 , Audio Physic Yara, Celsius center II, XTZ SUB 12.17

CBdicX

Misschien dat iemand met een 700# dit ook eens kan testen.
Volume op 70-90%, en dan van Direct of Pure schakelen naar een DSP mode of anders om.......
Ben benieuwd of de nieuwe duurdere series dit ook hebben op een digitale mode.

CBdicX

Hier een uitleg betreft het kunnen horen van ruis bij gebruik van een DSP mode.
Dit is een uitleg door Onkyo maar dit zal toepasbaar zijn op alle DSP modes gebruikt door alle merken.

There are basically all Onkyo AV receivers several "listening modes" that are optimally adapted to the specific hearing situations.
Thus, for example, the "Pure Audio" mode for perfect 2-channel audio designed. Here is deliberately on customization of the audio signal in favor of an undistorted sound.
In the home theater mode, the focus is on optimal adjustment of the signal to the room, as well as authentic as possible to the picture film events.
This is achieved by processing the digital audio signal (DSP processing) using software such as Audyssey MultEQ, Dynamic Volume, DTS NEO:X, Dolby Pro Logic IIz, etc..
With the DSP processing, depending on the used equalizer curve there maybe changes to the signal / noise ratio, so is some instances a low level hiss could be heard because there is no soundtrack playing on that channel.
In general, you should consistently ensure the correct playback mode consciously choose the type of content, so that you achieve optimum results.

Komt dus hier op neer dat het selecteren van een specifieke mode goed kan werken in een bepaalde omstandigheid, bijvoorbeeld film, maar is weer minder geschikt voor bijv. muziek of TV.
Als je dit goed wilt toepassen ben je continu van mode aan het veranderen wat op zich natuurlijk goed kan, de keuze word gelukkig onthouden voor die bron.
Ik vind het wel jammer dat PURE of DIRECT niet toepasbaar is op alle speaker uitgangen, alleen Stereo.  :-(
Ik zou dus PURE of DIRECT willen hebben op 3.0 / 5.0 / 7.0 ect......

Audiotic

Citaat van: CBdicX op maart 11, 2013, 12:12:36
Misschien dat iemand met een 700# dit ook eens kan testen.
Volume op 70-90%, en dan van Direct of Pure schakelen naar een DSP mode of anders om.......
Ben benieuwd of de nieuwe duurdere series dit ook hebben op een digitale mode.
Even getest: volume op +12dB (!!) en:

Digitale modes, o.a. Multi-channel stereo, Neo-6, Dolby dig.: ruis. Niet allemaal even sterk. Analoog, zoals Dolby vs, minder maar toch. Source Direct: heel weining, Pure Direct: nog een tikje minder...

Audiotic

Citaat van: CBdicX op maart 11, 2013, 12:49:32
...
Ik zou dus PURE of DIRECT willen hebben op 3.0 / 5.0 / 7.0 ect......

Dat kan alleen als iets anders de processing doet. Dus bijv. je DVD /BD speler, en die analoog aan de 5.1 / 7.1 ingang zit.
Net even getest: helemaal ruisvrij. Beter nog dan de pure direct van een digitale bron. Dus de DSP is datgene wat de ruis maakt!

CBdicX

Hallo Audiotic, bedankt voor het testen en het blijkt dus dat alle merken dezelfde DSP ruis hebben, jammer.....
Toch vreemd dat die digitale trucs ruis veroorzaken, je zou toch denken dat die ruis er wel uit te halen is.
Ik vind sowieso het geluid van Pure en/of Direct rustiger dan de andere modes, spraak en zingen vind ik ook mooier op Direct, en vind muziek mooier gescheiden, ruimtelijker.
Ik heb net een BD getest in Direct en klinkt prima (BD speler op PCM Stereo)
Het is dan wel niet "rondom" maar doet niets af aan de effecten.
Het is even wennen vanaf surround maar na 15 minuten weet je niet beter en klinkt het prima, alles is goed te horen, van stemmen tot effecten.
Ik denk dat ik het maar op Direct hou, nooit geen gezeur, altijd goed  :yes:

CBdicX

Citaat van: Audiotic op maart 11, 2013, 19:35:18
Even getest: volume op +12dB (!!) en:

Digitale modes, o.a. Multi-channel stereo, Neo-6, Dolby dig.: ruis. Niet allemaal even sterk. Analoog, zoals Dolby vs, minder maar toch. Source Direct: heel weining, Pure Direct: nog een tikje minder...

Precies wat ik ook vond in de 1603 en de voorgangers van Onkyo, allemaal het zelfde.
Word nog erger als je een eindversterker aan de pre-outs hangt, dan word die ruis nog eens versterkt en word het niet leuk meer.
Misschien dat daarom een "echte" voorversterker van die gebalanceerde verbindingen heeft naar een eindversterker ?

Marvin

Je gebruikt nu toch ook een eindversterker.

CBdicX

Citaat van: marvin op maart 11, 2013, 23:49:16
Je gebruikt nu toch ook een eindversterker.
Klopt, een Luxman, en die versterkt de ruis ook nog eens, dus een dubbele rede voor mij om over te gaan op Direct mode.
Alleen heb ik geen gebalanceerde uitgangen, en ik vermoed dat een echt specifieke voor en eindversterker set hier minder last van heeft, maar dat is ook maar een gok.
Hoop dat iemand met bijv. een AV8801 + MM8077 of AV7701 + MM7055 dit eens wil testen.......