Hoe Blu-Ray best aansluiten op de receiver?

Gestart door Potrel, februari 21, 2013, 11:39:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Potrel

Hey!

Wij staan op het punt een Blu-Ray speler te kopen (geen 3D!).
In mijn zoektocht naar een geschikte ben ik de weg wat kwijt geraakt (typisch  pompom)
Hoe sluiten jullie dit aan op je receiver? 
Beeld: via HDMI in van de receiver naar de tv, ok.
Maar het geluid:
moet hier nog iets extra voor gebeuren? Nog extra optische kabel tussen Blu-Ray en receiver?, analoge kabels tussen Blu-Ray en versterker?, geen extra bekabeling nodig (omdat HDMI dit normaal gezien doet)? of... (en hier volg ik helemaal niet meer) een Blu-Ray nemen met TWEE hdmi outs (dual HDMI): één voor het beeld en één voor het geluid????
Dit laatste lijkt de duurste maar beste keuze te zijn omdat je dan het superaudio geluid van de Blu-Ray behoudt, anderen beweren dat dit overkill is als je receiver DTS signalen aankan en je toch het vershil niet hoort.
Kan iemand wat licht in de duisternis laten schijnen aub?
Sorry voor de basic vraag misschien  :roll:
Ter info: wij hebben een Marantz SR8001 met een 5.1 aansluiting.

JohnWx

Citaat van: Potrel op februari 21, 2013, 11:39:56
Hey!

Wij staan op het punt een Blu-Ray speler te kopen (geen 3D!).
In mijn zoektocht naar een geschikte ben ik de weg wat kwijt geraakt (typisch  pompom)
Hoe sluiten jullie dit aan op je receiver? 
Beeld: via HDMI in van de receiver naar de tv, ok.
Maar het geluid:
moet hier nog iets extra voor gebeuren? Nog extra optische kabel tussen Blu-Ray en receiver?, analoge kabels tussen Blu-Ray en versterker?, geen extra bekabeling nodig (omdat HDMI dit normaal gezien doet)? of... (en hier volg ik helemaal niet meer) een Blu-Ray nemen met TWEE hdmi outs (dual HDMI): één voor het beeld en één voor het geluid????
Dit laatste lijkt de duurste maar beste keuze te zijn omdat je dan het superaudio geluid van de Blu-Ray behoudt, anderen beweren dat dit overkill is als je receiver DTS signalen aankan en je toch het vershil niet hoort.
Kan iemand wat licht in de duisternis laten schijnen aub?
Sorry voor de basic vraag misschien  :roll:
Ter info: wij hebben een Marantz SR8001 met een 5.1 aansluiting.

dat gaat toch ook via de HDMi of is het alleen beeld ? HDMi 1.1 ?

anders een digitaal of analoog kabeltje(s) naar de receiver



succes
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Marvin

HDMI naar je receiver en de receiver met HDMI naar je tv.



--Verstuurd zonder netwerk--

Potrel

Citaat van: marvin op februari 21, 2013, 11:52:12
HDMI naar je receiver en de receiver met HDMI naar je tv.

Bedankt voor je snelle reactie!!!
Gewoon een vraag (en dat brengt me in verwarring): waarom maken ze dan blu-rays met twee hdmi outs?

Niber

Citaat van: Potrel op februari 21, 2013, 11:55:11
Bedankt voor je snelle reactie!!!
Gewoon een vraag (en dat brengt me in verwarring): waarom maken ze dan blu-rays met twee hdmi outs?

Voor een extra scherm of beamer...
Linn Akurate DSM/3 + Akurate 2200 - Marantz CD5003 - Linn Sondek LP12 - Harbeth M30.2

Potrel

Citaat van: Niber op februari 21, 2013, 12:07:57
Voor een extra scherm of beamer...

Dat dacht ik ook, tot ik dit vond:

Voor wie een high-definition audioreceiver met HDMI 1.3 aansluiting heeft is Panasonic's DMP-BDT300 de beste keuze. Met twee HDMI uitgangen biedt dit apparaat de mogelijkheid om HDMI 1.4 3D beeld naar de TV te sturen, en HDMI 1.3 audio naar de receiver. Voor die functionaliteit moet je overigens wél op een meerprijs rekenen.

en ook:

Blu-ray Audio Quality: HDMI vs. Optical
By Lincoln Spector, PCWorld
• Jan 13, 2011 7:57 AM
Robert Melczarek asked me why, if HDMI and optical connections are both digital, HDMI provides better sound.
Neither of the S/PDIF standards for transferring digital audio--optical and coaxial--can transmit the bandwidth necessary for Blu-ray-specific audio formats like Dolby TrueHD, DTS HD Master Audio, and Linear PCM. That requires HDMI. Blu-ray players send Dolby TrueHD signals down S/PDIF cables as Dolby Digital, DTS HD MA as DTS, and 5.1 PCM as two-track stereo PCM. (Some players also have an option to convert everything to DTS.)
How serious a problem this is is a matter of opinion. Dolby Digital and DTS both use lossy compression, so some sound quality is lost. How much? In my opinion, Dolby Digital can still sound awesome, and DTS sounds even better, but TrueHD and Master Audio beat both of them.You lose more with 5.1 surround LPCM soundtracks than you do with compressed tracks. Because S/PDIF can't handle that many uncompressed tracks, the player downmixes the signal to two-track stereo (hopefully with Dolby Surround encoding). Luckily, this type of soundtrack is very rare; I've only seen three 5.1 LPCM soundtracks, and they were all early Blu-ray releases.
To my knowledge, these high-quality, HDMI-requiring soundtracks don't exist in broadcast, cable, or satellite TV. You don't lose anything connecting your DVR, satellite, or cable box to your receiver with an optical or coax cable.
Add your comments to this article below. If you have other tech questions, email them to me at answer@pcworld.com, or post them to a community of helpful folks on the PCW Answer Line forum.

Geplakt uit <http://www.pcworld.com/article/215202/hdmi_vs_spdif.html>


Marvin

Zonder 3d-receiver toch 3d-beeld op je 3d-tv, opzich wel aardig van ze.
Weet niet wat dat extra moet kosten, maar een HDMI-splitter van een paar tientjes doet hetzelfde....  :-D

JohnWx

Citaat van: marvin op februari 21, 2013, 12:39:28
Zonder 3d-receiver toch 3d-beeld op je 3d-tv, opzich wel aardig van ze.
Weet niet wat dat extra moet kosten, maar een HDMI-splitter van een paar tientjes doet hetzelfde....  :-D

7 euro
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Marvin

Zal wel iets prijziger zijn, het werkt niet met een simpele stekker.
Moet wel op het stroom met een schakelkastje.



--Verstuurd zonder netwerk--

JohnWx

#9
Citaat van: marvin op februari 21, 2013, 13:05:57
Zal wel iets prijziger zijn, het werkt niet met een simpele stekker.
Moet wel op het stroom met een schakelkastje.



--Verstuurd zonder netwerk--

Nee hoor er zit stroom op de hdmi en is genoeg om te switchen  :-D tussen A B of C afhankelijk welke aangaat maar kan ook handmatig en met dubbeltape of klitten band op de achterkant tv of kast plakken
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

pameijer

Snap je het nog Relpot  clown1 ?

Conclusie: HDMI van je BR-player naar je receiver en een HDMI van je receiver naar je TV. Wil je toch 3D, dan de HDMI direct naar je 3D-capable TV en óf een extra HDMI naar je receiver (als je BR-player 2 HDMI-uitgangen heeft) óf 6 tulpkabeltjes van je BR-player naar de analoge Channel-In ingangen van je SR8001 (als je BR-player een 5.1 of 7.1 analoge uitgang heeft) óf een optisch kabeltje van je BR naar de SR als je BR-player geen van beide voorgaande heeft.

't Is eigenlijk heel simpel als je het snapt, maar dat geldt voor alles.

PS: waarom moet ik bij jouw forumnaam steeds aan een relnicht denken?  pompom redface clown1 byebye
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

JohnWx

Citaat van: pameijer op februari 21, 2013, 16:47:43
Snap je het nog Relpot  clown1 ?

Conclusie: HDMI van je BR-player naar je receiver en een HDMI van je receiver naar je TV. Wil je toch 3D, dan de HDMI direct naar je 3D-capable TV en óf een extra HDMI naar je receiver (als je BR-player 2 HDMI-uitgangen heeft) óf 6 tulpkabeltjes van je BR-player naar de analoge Channel-In ingangen van je SR8001 (als je BR-player een 5.1 of 7.1 analoge uitgang heeft) óf een optisch kabeltje van je BR naar de SR als je BR-player geen van beide voorgaande heeft.

't Is eigenlijk heel simpel als je het snapt, maar dat geldt voor alles.

PS: waarom moet ik bij jouw forumnaam steeds aan een relnicht denken?  pompom redface clown1 byebye

:schater:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Potrel

Citaat van: pameijer op februari 21, 2013, 16:47:43
Snap je het nog Relpot  clown1 ?

Conclusie: HDMI van je BR-player naar je receiver en een HDMI van je receiver naar je TV. Wil je toch 3D, dan de HDMI direct naar je 3D-capable TV en óf een extra HDMI naar je receiver (als je BR-player 2 HDMI-uitgangen heeft) óf 6 tulpkabeltjes van je BR-player naar de analoge Channel-In ingangen van je SR8001 (als je BR-player een 5.1 of 7.1 analoge uitgang heeft) óf een optisch kabeltje van je BR naar de SR als je BR-player geen van beide voorgaande heeft.

't Is eigenlijk heel simpel als je het snapt, maar dat geldt voor alles.

PS: waarom moet ik bij jouw forumnaam steeds aan een relnicht denken?  pompom redface clown1 byebye

Begrijpen doe ik het wel, ik geraak gewoon in de war als ik op diverse sites vind dat het hdmi geluid te primeren valt boven het optische omdat je bij een BR dan niet het volledige geluidsspectrum door de SR jaagt.
Maar blijkbaar kan ik dit nog bekomen met een surround splitter, dus dat is een geruststellend antwoord vermits BR's met dual HDMI niet in mijn prijsklasse zitten  :mrgreen:
Bedankt allen voor jullie reacties  hello

PS zolang enkel mijn nicknaam je aan een relnicht doen denken ben ik gerust  HB   De naam komt uit een boek van Dimitri Verhulst, ik zal het hem doorgeven  pompom

Audiotic

Citaat van: Potrel op februari 21, 2013, 11:55:11
Bedankt voor je snelle reactie!!!
Gewoon een vraag (en dat brengt me in verwarring): waarom maken ze dan blu-rays met twee hdmi outs?
Of een naar de TV en de ander naar je receiver. Dan kan je kijken zonder je receiver aan te hoeven zetten. Of, en da's bij mijne zo, een naar de receiver die dan enkel de audio doet, en de ander naar de TV. Om dan over de kabel naar je receiver een zo puur mogelijk audio-signaal te geven.
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek