streamingreceiver of Mediaspeler+SONOS

Gestart door Frequenz, februari 14, 2013, 09:03:37

Vorige topic - Volgende topic

Frequenz

Hallo,

Mijn oorspronkelijk idéé was om aan één receiver alles (NAS, Bluray, TV, Speakers,..) aan te koppelen en vanuit daar streamen.

Wat zijn hier de ervaringen met receivers die streamen? In hoeverre is deze streamingskwaliteit?? Er zijn enkele audio receivers maar kunnen deze ook films streamen?

Na wat forumopzoekwerk en een paar bezoeken aan hifi-zaken heb ik een nieuwe mogelijkheid.

Hierbij wordt de audio en video apart gestreamed. Werkt wss beter omdat het enkel dpet waarvoor het gemaakt is (audio of video streamen) en bij een streaming-receiver het een leuk gadget is.

Audio: SONOS connect aan een versterker (+DAC) Haalt muziek van NAS.
Video: Mediaplayer (Popcorn hour, ...) Haalt video van NAS.
Remote: Ipad, smartphone met sonosapp

-liefst stereo speakers
-alles in één of losse componenten aamkt niet uit, als het maar goed werkt :wink:

Wat zijn jullie ervaringen/ bevidingen bij beide opties?

Marvin

Ik zou een Dune mediaspeler op maat uitzoeken.

--Verstuurd zonder netwerk--

joep

Hi Frequenz Sonos werkt probleemloos. Heb het helemaal los van mijn stereo set staan. Sonos kan ook stereo en in meerdere kamers tegelijk. Als ik nu naar de radio wil luisteren hoef ik niet de hele stereo set op te starten. Iets wat zeker voor mijn vrouw zeer eenvoudig is. Aansturing is via 3 iPhones, 3 MacbookPro of een iPad. Kijk ook op de set van Joep.

Xplod

Ik heb een Xtreamer Sidewinder en de alomgekende NA7004 om vanaf mijn NAS video en audio te streamen.
Works fine for me  :yes:
Marantz SR5004 :: PM7004 :: CD6003 :: NA7004 :: UD5007
Klipsch RF-7 :: RC35 :: RB-15 :: RW-12D (sub)
RF-7 on SoundCare Superspikes
Vintage TT Marantz Model 6350 :: Ortofon 2M Red ::
Vintage DCC Marantz DD-82
W&M Audio LS-03 LS cable

Janver

Ik heb een receiver met streaming mogelijkheden voor muziek. Maar ik gebruik bijna altijd de Sonos ZP90 die veel gebruiksvriendelijker is. Deze zit overigens digitaal aangesloten en geeft dus nagenoeg zelfde geluid als de receiver.

Voor films heb ik een Dune B1 en een Apple TV.
Hier kan uw reclame staan!

Frequenz

@Janver

Waarom toch Sonos aangesloten? enkel om het gebruiksvriendelijker is?

Waarom die extra apple TV? volstaat je mediaspeler (Dune B1) niet om films van je NAS naar je TV te streamen?

Janver

Citaat van: Frequenz op februari 15, 2013, 23:04:29
@Janver

Waarom toch Sonos aangesloten? enkel om het gebruiksvriendelijker is?

Waarom die extra apple TV? volstaat je mediaspeler (Dune B1) niet om films van je NAS naar je TV te streamen?

Sonos had ik eerder dan de Onkyo TX-NR5008. Daarnaast zit er Spotify op de Sonos en niet op receiver.maar het gebruiksgemak van Sonos is vele malen beter.

Dune B1 is super, alleen deze doet geen Netflix en de Apple TV wel.

Beetje een luxe probleem!

Frequenz

VIDEO:
allesomvattende quote uit artikel over smartTV:
"Toch is de mediaspelerfunctionaliteit die in televisies zit ingebakken nog geen volwaardig alternatief voor een losse mediaspeler uit het duurdere segment. Losse apparaten ondersteunen vaak nóg meer bestandsformaten en betere ondersteuning voor ondertitels. Daarnaast hebben losse mediaspelers doorgaans een gebruiksvriendelijkere en overzichtelijkere interface."

Mijn voorkeur gaat dan toch uit naar een goede mediaplayer, de Dune smart series lijken me gebruiksvriendelijk en krijgt veel goede reviews. Maar welke dan? Verschil tussen B1 en D1 is dat B1 ook DVD, CD.. kan afspelen. Aangezien ik nog geen blu-ray speler heb lijkt deze mij het meest geschikt? Of D1 + aparte Bluray?

AUDIO:Idee streamingreceiver heb ik verlaten dus volgend dillemma.
versterker+DAC+Sonos VS versterker+DAC+Apple TV VS Linn multiplayer

Linn:
- duur in budget
+ alles in één

Sonos:
+ zeer gebruiksvriendelijk
+ multiroom
- als ik extra speakers wil hangen ben ik genoodzaakt om een play:3/5 of connect:amp te nemen.  Als ik toch een squeezebox (of ander airplayspeaker) wil kan dit dan door een airport express aan de versterker te hangen? Dan gebruik je squeezebox en sonos door elkaar en dat lijkt me niet verstandig? geeft dit dan ook problemen inzake NAS server?

Apple TV:
- niet multiroom
- Moet de TV altijd opstaan?
+ airplay

Een algemeen vraagje: Staat de iPad aan tijdens het streamen? Deze heeft een batterijlooptijd van 10uur. Dus als als hij volledig is opgeladen. Kun je 10CD's spelen en dan moet je heb alweer opladen. Of is er een manier om muziek te selecteren en dan de ipad in powersafe mode te zetten?

Over de kwaliteit van sonos zijn uitéénlopende meningen, de kwalteit kun je upgraden met een DAC, dat is zeker. Maar op welk niveau zit je dan qua speakers? Het is zonde om veel te dure speakers aan de versterker te hangen omdat het inkomend signaal 'te zwak' is. Dit best wss in de Hifizaak op smaak uittesten. Maar toch mss enkele voorstellen in welke richting ik moet zoeken? Stereo speakers.

Janver

Je loopt elk systeem op een andere manier te vergelijken, dat is volgens mij niet de manier om het te doen.

Je bepaalt wat je wilt en zoekt daarbij het beste systeem.
Wat wordt het budget?
Wil je streamen vanaf NAS of vanaf Computer?
Wil je Spotify(10 Euro per maand)?
Is geluidskwaliteit belangrijker dan gebruiksgemak?
Welke eisen stel je aan de versterker?
Welke speakers heb je op het oog?

Je kunt het zo duur maken als je het zelf wilt, maar je kunt ook bepaalde dingen uitstellen. Vergeet niet dat kabels e.d. ook aardig wat budget opslikken.

Budget oneindig: mooie Devialet Premiere met mooie speakers of iets van Meridian..

Elk systeem heeft voordelen en nadelen.

Linn heeft als enige nadeel prijs...en geen multiroom(klaarblijkelijk wil je dat)
Sonos; geen USB aansluiting, ook qua tweaken niet erg interessant.
Squeezebox, erg tweakbaat; geen directe multiroom idee.
Apple: werkt op basis van itunes of direct vanaf ipad/iphone.

Mijn bescheiden mening waarop je moet focussen:
Speakers
(akoestiek)
Bron, gebruiksgemak en kwaliteit
Versterker/receiver

Bij mij speelt de Sonos trouwens op speakers van 3300 euro nieuwprijs. Dat gaat erg goed dankzij de goede dac in de receiver(receiver ook in nieuwprijsklasse 3000 euro). Kan het beter? Zeker weten, maar dat gaat veel geld kosten. Daar ben ik nog lang niet bereid toe.

Ik heb ook een Dune B1 vanwege BD/DVD en dat werkt goed, alleen heb ik de muziek/films wel op een NAS staan. Deze heeft geen eigen opslag.

Frequenz

Wat wordt het budget? Ik dacht aan 2000 (versterker+DAC+sonnos connect) 1500 (2stereospeakers naast TV voor living)+ 1500 (speakers keuken).
Wil je streamen vanaf NAS of vanaf Computer? NAS
Wil je Spotify(10 Euro per maand)? Ja
Is geluidskwaliteit belangrijker dan gebruiksgemak? zeer moeilijke keuze
Welke eisen stel je aan de versterker? Voor in living vind ik play:3 erg zwak van geluidskwaliteit voor achtergrondmuziek mss wel.
Welke speakers heb je op het oog? nog niet bekeken

Dat het multiroom moet zijn weet ik niet. Living en keuken zijn samen één rechthoekige kamer (12mx4,5m).
Speakers naast TV voor Tv en luisteren (hoge muziekkwaliteit) speakers in keuken (play:3 of connect:amp + spekaers). Deze zou ik graag beide tergelijk kunnen aanzetten of enkel keuken of enkel living.

Kamer daarnaast is bureau/muziek kamer. Waar iMAC en NAS gaat staan. Maar waar ik ook muziek ga spelen (drum + gitaar). Wat zet ik daar? Ik dacht daarom aan sonos zodat ik daar dus ook aan alle muziek kan. Of daar ook nog eens versterker zetten en die aan iMAC koppelen?

Janver

Citaat van: Frequenz op februari 20, 2013, 12:38:30

Dat het multiroom moet zijn weet ik niet. Living en keuken zijn samen één rechthoekige kamer (12mx4,5m).
Speakers naast TV voor Tv en luisteren (hoge muziekkwaliteit) speakers in keuken (play:3 of connect:amp + spekaers). Deze zou ik graag beide tergelijk kunnen aanzetten of enkel keuken of enkel living.

Budget is ruim voldoende om verschillende

Het is moeilijk te bepalen of 2 sets luidsprekers in de kamer goed gaan bevallen. Ik zou het niet willen omdat het niet het mooiste geluid geeft(tenzij alle speakers een mono geluid uitspugen).

Het is een grote kamer. De tv staat zeker op 1 van de lange wanden. Indien de tv op een korte wand staat: mooie grote speakers nemen die de ruimte kunnen vullen en je kunt fantastisch geluid krijgen. Indien wel op lange wand, dan is het nog steeds mogelijk, maar wordt een stuk lastiger.

Ik zou gewoon eerst gaan luisteren naar verschillende speakers. Kijken wat je wel bevalt qua geluid. Dat is heel erg smaak gebonden en de rest eromheen afstemmen op speakers, budget en gebruiksvriendelijkheid.

Frequenz

Uiteraard staat de TV op een lange zijde, en is de ruimte een soort van L-vorm. Lastige akoestiek. Vandaar lijkt me speakers voor tv en speakers voor in de L-ruimte. Zal daarvoor eens langs hifizaken gaan.

Janver: Jij hebt Sonos en Apple TV. Sonos uiteraard voor het audio gedeelte neem ik aan? Geeft dit interferentie met de apple tv? Mij lijkt het voorlopig beter om voor sonos te gaan. Maar aangezien in iMAC en iPAD heb wou ik het toch zeker aftoetsen

joep

Zou ook voor de Sonos gaan. Begin klein en bouw langzaam uit naar behoefte. Heb een vriend die van een Marantz HT is overgestapt naar Sonos en daar zeer tevreden mee is. Wil je echt een goede stereo installatie in jouw woonkamer dan spreek je over heel andere bedragen. De 10.000 euro is dan al snel overschreden.

Belangrijke punten:

Koop nooit tweedehands daar die prijzen bijna op nieuw niveau zijn. Wel weer handig als je er weer van af zou willen.

De soundbar van Sonos heeft geen HDMI ingang. Niet iedere tv heeft glasvezel uitgang.

Ga voor de play 5 speakers nooit voor de play 3 verschil in geluid is enorm.

Ga ook voor de sub.

Sonos is volgens mij een merk met toekomst daar de Squeezebox touch al weer uit producktie is genomen.

Laat anders in een PM even weten waar je woont.

Frequenz

Update:
Mijn keuze is stereo-versterker + sonos connect.
In de hifizaak stelden ze de ROTEL RA-12 voor als versterker:
- heeft 4 optische/coax ingangen (Wolfson WM8740 24 bit/192kHz DAC ingebouwd)
- USB ingang
- worden 2 stereo vloerstaanders op aangesloten (budget 1500 voor set van 2) welke dit zullen zijn ga ik beluisteren in winkel wanneer ik versterker gekozen heb

Ben van plan hierop de sonos connect en TV optisch aan te sluiten. Iemand beter voorstel voor versterker?
Je hebt ook de keuze voor gewone versterker + externe DAC. Maar dit lijkt me ook wel behoorlijk. Schilt in budget en DAC is al reeds ingebouwd.

NB update: iMAC gekocht en ipad2 besteld, TV & NAS moet ik nog eens bekijken.