Afgelopen weekend heb ik thuis uitgebreid kunnen luisteren naar de SR7007. Ik heb hem aangesloten op mijn bestaande set (zie onder aan het bericht). Mijn referenties is dan ook de PM 7001 KI. We zijn het hele muziek spectrum door gegaan van zwaar metaal tot jazz.
Een magnifiek apparaat. Het is een serieuze kast die er stoer uit ziet. Weegt 13 kg en keurig afgewerkt. De voorklep van massief aluminium en niks plastiek.
De set wordt compleet geleverd. Inclusief een microfoon om de hifi in te stellen en diverse antenne kabels.
Er gaat een enorm arsenaal aan aansluit mogelijkheden schuil in de kast. Naast heel veel speakers kan er ook veel randapparatuur op. Van HDMI tot phone.
Het stereo geluid met CD is prima. Een solide en mooi gebalanceerd geluid dat mij aangenaam in het gehoor ligt. We hebben urenlang met plezier cd-tjes gedraaid. Solo instrumenten worden mooi op de voorgrond gepresenteerd.
In vergelijking tot mijn PM vond ik de bas meer als voldoende, goed gebalanceerd maar wat minder strak. Ook was het geluid hoorbaar minder gedetailleerd. Maar als je niet op zoek bent naar aanslagen van snaarinstrumenten of piano, of subtiele echo's van drums, dan mis je met de SR7007 niets.
Vooral bij wat vollere muziek (Guns n Roses of goed gevulde achtergrond bandjes bij Herbie Hancock) zijn afzonderlijke instrumenten moeilijk van elkaar te scheiden. Maar op geen moment storend.
De phone uitgang was vooral functioneel. De muziek was bijzonder vlak en eigenlijk een grote tegenvaller na het CD genot. Dus naar 10 minuten proberen snel weer over geschakeld op CD.
Al met al vond ik het een bijzonder mooie versterker die een aangenaam geluid presenteerde. Ik kan me voorstellen dat je er jaren plezier aan hebt. Ben je gewoon op zoek naar een goede versterker om lekker muziek te luisten (en surround sound functionaliteit zoekt) is de SR7007 in mij ogen een buitengewoon luxe en mooie versterker waar je jezelf lekker mee kunt verwennen. Gewoon goed.