Bi-Amping via surround uitgang?????????

Gestart door SMarcel, februari 11, 2013, 11:59:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SMarcel

Beste collega audio liefhebbers,

Ik heb een vraag m.b.t. Bi-Amping.

Op de surround versterkers zit de luidspreker uitgang voor de front en voor surround.

Nu wil ik graag weten of je middels deze uitgangen kunt gaan "Bi-Ampen", dus de front uitgang gebruiken voor bijvoorbeeld de laagsectie van de luidspreker en de surround uitgang voor de mid-hoog sectie van de luidspreker?

Ik hoor graag van jullie.

Groeten,

Marcel

JohnWx

Hij gaat los  notworthy

Ja kan in principe wel dit semi biampen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Marvin

Volgens mij kan dat alleen met de back-surround kanalen, kan ik fout hebben natuurlijk.

bas focal marantz

Je zou 100% zeker moeten zijn dat je een niet bewerkt signaal uit kan sturen uit je surround uitgangen .

Dan nog 2 punten waarom ik het niet zou doen , je gebruikt nog steeds dezelfde voeding dus echt biampen is het dan ook weer niet , en het belangrijkste lees maar eens goed hoe men meet bij surround versterkers , in stereo levert de versterker echt veel meer vermogen dan in surround , vaak zijn de vermogens opgegeven bv 7x100 maar dan meet men 1 kanaal en niet alle 7 tegelijk , meet men alle kanalen tegelijk dan houd je veel minder over .

http://audiovision.de/Test-Archiv/Tests/2008/12/Test-Marantz-AVMM8003-VorEndstufe-fuer-4600/Seite-4


RoGEK

hangt van je av versterker af..

mijn nr1603 en de sr5004 kunnen allebei de rear surround voor bi-amping gebruiken.

op de magnats in de tuinkamer heeft het naar mijn idee helemaal geen zin en de bnsjes in de woonkamer ondersteunen geen bi-amp/wiring.

kan je dus neit zeggen wie wat en hoe...
- Stereo: PM-11S1, SA-15S1, NA-8005, Pro-Ject Debut Carbon DC, Audio Physic Tempo VI
- HT 7.1.4 : Optoma HD144x, EliteScreens ER110WH, Marantz SR6013, 2x MA500, Panasonic DMP-UB404 , Audio Physic Yara, Celsius center II, XTZ SUB 12.17

bas focal marantz

Citaat van: RoGEK op februari 11, 2013, 18:18:49
hangt van je av versterker af..


Bijna alle surround versterkers maken gebruik van een enkele voeding en paartje condensatoren die in het apparaat  zit die aangesloten is aan meerderen eindtrappen dus is het al geen bi-amping .

Als de voeding is gemaakt om 400 watt te leveren kan je dat verdelen over 2 4 of alle uitgangen de voeding kan toch niet meer leveren , de opbouw van de versterker blijft hetzelfde of je nu 2 of 4 kanalen gebruikt die zijn exact hetzelfde dus beter kan het ook niet gaan klinken .

Het lijkt erop maar is het niet , de winst die je eventueel haalt met echt bi-ampen is er nu niet .

Echt bi-ampen kan een winst opleveren maar hoeft niet .

Marvin

De vraag is of het überhaupt kan, niet of het beter is en om welke reden dan wel of niet.


--Verstuurd zonder netwerk--

Niber

Citaat van: bas focal marantz op februari 11, 2013, 18:40:11
Bijna alle surround versterkers maken gebruik van een enkele voeding en paartje condensatoren die in het apparaat  zit die aangesloten is aan meerderen eindtrappen dus is het al geen bi-amping .

Als de voeding is gemaakt om 400 watt te leveren kan je dat verdelen over 2 4 of alle uitgangen de voeding kan toch niet meer leveren , de opbouw van de versterker blijft hetzelfde of je nu 2 of 4 kanalen gebruikt die zijn exact hetzelfde dus beter kan het ook niet gaan klinken .

Het lijkt erop maar is het niet , de winst die je eventueel haalt met echt bi-ampen is er nu niet .

Echt bi-ampen kan een winst opleveren maar hoeft niet .

Hartstikke interessant natuurlijk, maar ik geloof dat roGEK op de vraag van TS reageerde en niet op jouw opmerking.  :wink:

Maar zal dus per AV-receiver afhangen of het kan, TS, mijn SR6005 kan dit wel dmv de back-surrounds (ofzo).
Ik kan me voorstellen dat wat "oudere" 5.1 receivers dit niet zouden kunnen.

Onderzoeken of die van jouw het kan dus (welke receiver heb je) en dan een kwestie van proberen!
Linn Akurate DSM/3 + Akurate 2200 - Marantz CD5003 - Linn Sondek LP12 - Harbeth M30.2

RoGEK

Citaat van: bas focal marantz op februari 11, 2013, 18:40:11
Bijna alle surround versterkers maken gebruik van een enkele voeding en paartje condensatoren die in het apparaat  zit die aangesloten is aan meerderen eindtrappen dus is het al geen bi-amping .

Als de voeding is gemaakt om 400 watt te leveren kan je dat verdelen over 2 4 of alle uitgangen de voeding kan toch niet meer leveren , de opbouw van de versterker blijft hetzelfde of je nu 2 of 4 kanalen gebruikt die zijn exact hetzelfde dus beter kan het ook niet gaan klinken .

Het lijkt erop maar is het niet , de winst die je eventueel haalt met echt bi-ampen is er nu niet .

Echt bi-ampen kan een winst opleveren maar hoeft niet .

Dit ben ik niet helemaal met je eens..

Bij Bi-Amping gebruik je sowieso maar 2 kanalen voor bas, die dienen het echte vermogen te leveren.

De andere 2 kanalen bediennen dan mid/hoog.

Voordeel hiervan is dat de impedantiewisselsvan laag het mid/hoog niet beinvloeden en daardoor een duidelijker en strakker mid/hoog krijgt.

Lijkt me zeker nuttig.
Als je de mogelijkheid hebt, why not?
Slechter wordt het zeker niet.
- Stereo: PM-11S1, SA-15S1, NA-8005, Pro-Ject Debut Carbon DC, Audio Physic Tempo VI
- HT 7.1.4 : Optoma HD144x, EliteScreens ER110WH, Marantz SR6013, 2x MA500, Panasonic DMP-UB404 , Audio Physic Yara, Celsius center II, XTZ SUB 12.17

bas focal marantz

Citaat van: Niber op februari 11, 2013, 19:21:07
Hartstikke interessant natuurlijk, maar ik geloof dat roGEK op de vraag van TS reageerde en niet op jouw opmerking.  :wink:


Klopt als een bus ik loop misschien op de zaken vooruit , maar meestal wil je zoiets doen om een verbetering tot stand te brengen .
Als dat niet (eventueel) niet zou zijn dan heeft het eventueel toepassen van die mogenlijkheid voor de TS ook geen nut .




Citaat van: RoGEK op februari 11, 2013, 19:24:07
Dit ben ik niet helemaal met je eens..

Bij Bi-Amping gebruik je sowieso maar 2 kanalen voor bas, die dienen het echte vermogen te leveren.

De andere 2 kanalen bediennen dan mid/hoog.

Voordeel hiervan is dat de impedantiewisselsvan laag het mid/hoog niet beinvloeden en daardoor een duidelijker en strakker mid/hoog krijgt.

Lijkt me zeker nuttig.
Als je de mogelijkheid hebt, why not?
Slechter wordt het zeker niet.
Bij echt bi-ampen zie ik de ook echt voordelen .
Is je budget €1000 koop dan een goede versterker van dat bedrag en geen 2 kwalitatief minderen .
Of als je van buizen geluid houd een dikke transistor voor het laag en een buis voor het midhoog bv . 

RoGEK

Denk meer dat de TS bedoelt dat hij al een surround receiver heeft EN speakers die kunnen bi-ampen.
Niet voor iets nieuws te kopen.

Dan kost het niets, alleen een setje dropveters tussen speakers en receiver extra.

Ik ben het inderdaad met je eens dat dit minder is dan 2 echt dikke amps maar toch, het zal altijd beter zijn als 2 eindtrappen gebruiken.
- Stereo: PM-11S1, SA-15S1, NA-8005, Pro-Ject Debut Carbon DC, Audio Physic Tempo VI
- HT 7.1.4 : Optoma HD144x, EliteScreens ER110WH, Marantz SR6013, 2x MA500, Panasonic DMP-UB404 , Audio Physic Yara, Celsius center II, XTZ SUB 12.17

Marvin

Misschien dat het handig is om op een antwoord te wachten in plaats van te speculeren.

Kan het?
Ja het kan mits je aanwijsbare backsurround kanalen hebt.
De rest lijkt me voor alsnog gelal in de ruimte. 


--Verstuurd zonder netwerk--

JohnWx

Citaat van: marvin op februari 11, 2013, 20:01:51
Misschien dat het handig is om op een antwoord te wachten in plaats van te speculeren.

Kan het?
Ja het kan mits je aanwijsbare backsurround kanalen hebt.
De rest lijkt me voor alsnog gelal in de ruimte. 


--Verstuurd zonder netwerk--

zo zijn we ook een stukje in de crisis beland erg scherp M.
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Maus

Het grote voordeel is dat je de niveau's in kunt stellen van hoog of laag. Beetje naar smaak :)

Marvin

Dat gaat je met een surround receiver via de back surrounds waarschijnlijk niet lukken.