eindversterker ??

Gestart door retriever, februari 06, 2013, 16:07:19

Vorige topic - Volgende topic

SmauG

@TS.

We hebben een forumgenoot welke heeft ervaren wat een eindbak achter de PM7004 doet.
http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,10079.0.html
Misschien eens vragen of je het verschil mag horen en dan je conclusies trekken.

De financiele factor speelt natuurlijk ook een rol.

mountainbiker

Citaat van: SmauG op februari 08, 2013, 15:24:02
Waar dan?
Ik denk dat je het verkeerd interpreteert.

Een luidsprekersysteem (Drivers, kast en filter) vormt een bepaalde belasting voor een versterker. En die is bij het ene luidsprekerontwerp meer lineair als bij het ander.
B&W luidsprekers zoals de T.S. heeft staan erom bekend een grillig impedantieverloop te hebben. Niet alleen de waarde Z die schommeld, maar ook de fasehoek.
Een groot 3weg systeem zoals die van TS heeft nu eenmaal een complex filter met veel inducatieve en capacitieve componenten, en hoe je het ook wendt of keert, het signaal moet erdoorheen. en beinvloed dus de belasting.
Er zijn bepaalde compromissen gemaakt bij het ontwerp van de luidspreker om tot het eindresultaat te komen.

Waar het uiteindelijk allemaal om draait is "the ear of the beholder" zoals zovaak over geschreven.
Maar dan gaat het toch om de luidspreker en niet  om de eindversterker?
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

JohnWx

Citaat van: SmauG op februari 08, 2013, 15:53:28
@TS.

We hebben een forumgenoot welke heeft ervaren wat een eindbak achter de PM7004 doet.
Misschien eens vragen of je het verschil mag horen en dan je conclusies trekken.

Weet ik, alleen wat ik nou niet snap, het merk Naim heeft vaak versterkers waarvan je zegt nou dat zijn geen Danoontje powers terwijl Naim naar mijn maatstaven een niet makkelijke speaker is

Daar fringt het bij mij waarom wel met het merk goed werkend met een amp met 80 watt en een PM7xxx niet ?

Tuurlijk is de kans er dat ik het zal ervaren mischien maar WAAROM
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

JohnWx

THX voor de uitleg we gaan ons verder verdiepen

groet een tussen het wal en het schip luisteraar nu  :wink:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

mountainbiker

Citaat van: SmauG op februari 08, 2013, 15:45:37
Wat betreft de Fabers.

Ze bevatten een heel complex filter welke rond het overnamepunt als 6e orde werken. daarvoorbij wordt de flank steiler. Of het hierdoor een lastige belasting is durf ik niet te zeggen want het geluid is goed en los van de kast.
Wel weet ik dat ze beter kunnen presteren dan ze nu doen.

Ik ben door een demo met de vincent sv236 (zie sets van leden) overtuigt geraakt van wat een kwaliteitsbak kan doen met ELKE speaker. In dit geval een relatief goedkoop paar monitoren.

Uiteindelijk is alles in "The ear of the beholder"
Zoals bekend ben ik de laatste tijd een beetje aan het rondkijken op zelfbouwforums voor luidsprekers en af en toe heb ik wel eens contact met zelfbouwers en ook leveranciers. Heb niet de indruk dat het gebruik van soms zeer complexe filters erg populair is bij deze groep en ook de geluidskwaliteit ten goede komt. Welk effect dit soort filters dit heeft op een eindversterker zou ik trouwens niet weten.
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

JohnWx

Net even een stukje MTV HD live op een nivo dat je denkt dat is toch behoorlijk en 80db zal zo een android tablet niet al te nauwkeurig zijn dus 87db

Zal toch na jaren maar is de deur uit moeten binnen kort  HLP :-D

SmauG

Citaat van: John Wx op februari 08, 2013, 15:58:26
Weet ik, alleen wat ik nou niet snap, het merk Naim heeft vaak versterkers waarvan je zegt nou dat zijn geen Danoontje powers terwijl Naim naar mijn maatstaven een niet makkelijke speaker is

Daar fringt het bij mij waarom wel met het merk goed werkend met een amp met 80 watt en een PM7xxx niet ?

Tuurlijk is de kans er dat ik het zal ervaren mischien maar WAAROM

Volledig met je ééns John.
Naim is bij mij het grootste mysterie, en ik hoop het een dezer dagen te gaan ervaren. Daarover later meer.
De Naim producten schijnen een bepaalde minimalistische aanpak te hebben welke zich uit in waanzinnige muzikaliteit.
ik ben wel een beetje bang voor naim

Citaat van: mountainbiker op februari 08, 2013, 15:54:29
Maar dan gaat het toch om de luidspreker en niet  om de eindversterker?

Het samenspel van de twee.

Citaat van: mountainbiker op februari 08, 2013, 16:01:21
Zoals bekend ben ik de laatste tijd een beetje aan het rondkijken op zelfbouwforums voor luidsprekers en af en toe heb ik wel eens contact met zelfbouwers en ook leveranciers. Heb niet de indruk dat het gebruik van soms zeer complexe filters erg populair is bij deze groep en ook de geluidskwaliteit ten goede komt. Welk effect dit soort filters dit heeft op een eindversterker zou ik trouwens niet weten.

Compromissen, as always.
Een minimalistisch filter, liefst 6db en niets meer resulteerd in een waanzinnige impulsrespons en attack. Tevens worden faseverschillen tussen diverse drivers beperkt tot een minimum.
Wil je echter een vlakke output en een hoge belastbaarheid dan kom je hier niet zomaar mee weg.

Rob46

Citaat van: SmauG op februari 08, 2013, 16:13:16
Volledig met je ééns John.
Naim is bij mij het grootste mysterie, en ik hoop het een dezer dagen te gaan ervaren. Daarover later meer.
De Naim producten schijnen een bepaalde minimalistische aanpak te hebben welke zich uit in waanzinnige muzikaliteit.
ik ben wel een beetje bang voor naim

Het samenspel van de twee.

Ik ben het met jullie eens  :yes: De vorige eigenaar van mijn NAIM luidsprekers had voor iedere luidsprekerunit, in totaal dus 4, ook 4 NAIM versterkers die deze units aanstuurde. Heftig en overdone was mijn eerste indruk. Echter nu ik aan het experimenteren ben, wat soms zo leuk is aan onze hobby, bemerk ik dat de extra aparte aansturing van het hoog door de PM 7004 daadwerkelijk positief effect heeft. Echt gehoormatig  :yes: De NAIM luidsprekers kunnen dicht tegen een achterwand staan. Dat blijkt een sterk punt te zijn. Ik heb de speakers op 30cm van de achterwand staan. Natuurlijk is deze set up in iedere luisterruimte verschillend. Wel moeilijk om een goede luisterpositie te vinden met de Engelse speakers. Pfffffff violent1 Daar ben ik echt een periode mee bezig geweest.

Over NAIM is weinig te vinden. Volgens mij doen ze nog wel mee in de audiofiele industrie. De versterkers blijken overigens wel van een goede kwaliteit te zijn.

Rob46

Citaat van: SmauG op februari 08, 2013, 15:53:28
@TS.

TS je bent van harte welkom om eens te komen luisteren!  :yes:

SB_Marantz

Citaat van: SmauG op februari 08, 2013, 15:45:37
Wat betreft de Fabers.

Ze bevatten een heel complex filter welke rond het overnamepunt als 6e orde werken. daarvoorbij wordt de flank steiler. Of het hierdoor een lastige belasting is durf ik niet te zeggen want het geluid is goed en los van de kast.
Wel weet ik dat ze beter kunnen presteren dan ze nu doen.

Ik ben door een demo met de vincent sv236 (zie sets van leden) overtuigt geraakt van wat een kwaliteitsbak kan doen met ELKE speaker. In dit geval een relatief goedkoop paar monitoren.

Uiteindelijk is alles in "The ear of the beholder"

Sonus Faber zijn leuke weergevers maar ook aardig aan de prijs.
X-overs zijn niet complex.

Vincent kwalitatief goed?
Ik heb ze liever niet dan wel op de OK.

Repareer er eens eentje zou ik zeggen.

Ook lees ik ''samenspel'' tussen versterker en  speaker.
Zo lang er NFB bestaat is deze goed te noemen.  :gaap:

Samenspel tussen speaker / akoestiek / opname is het geen waar het om draait.
En last but not least: de smaak factor. 

That's mainly it folks.  clown1

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SmauG

Citaat van: SB_Marantz op februari 08, 2013, 19:19:37
Sonus Faber zijn leuke weergevers maar ook aardig aan de prijs.
X-overs zijn niet complex.

Vincent kwalitatief goed?
Ik heb ze liever niet dan wel op de OK.

Repareer er eens eentje zou ik zeggen.

Hoe jij een versterker "bekijkt" is natuurlijk heel anders dan de gemiddelde consument dat doet.
Het gaat uiteindelijk om het geluid wat eruit komt niet?

Kan me wel goed voorstellen dat zo'n enorme bak helemaal volgebouwd, geen pretje is om aan te werken.

SB_Marantz

De consument bekijkt het schilletje en luistert naar de speakers in de ruimte van de verkopende partij................tuuuut

Zo vol zitten die dingen niet.
Wat dat betreft kan ik je wel andere aanraden om eens in te werken.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SmauG

:?
Citaat van: SB_Marantz op februari 08, 2013, 19:35:08
De consument bekijkt het schilletje en luistert naar de speakers in de ruimte van de verkopende partij................tuuuut

Zo vol zitten die dingen niet.
Wat dat betreft kan ik je wel andere aanraden om eens in te werken.

Ik werk niet in die dingen  :-D

Kun jij ook eens vanuit ervaring toelichten hoe een luidspreker een versterker belast en hoe extra vermogensreserven hier een rol in spelen?

SB_Marantz

Zoals je weet is een luidspreker een reactieve belasting voor een versterker.
Deze is daar in grote lijnen ongevoelig voor wegens de toegepaste local of global feedback.

Dus blijft lekker recht versterken tot de V/spanning bereikt wordt en de versterker gaar clippen.

Het frequentieverloop daarentegen is een iets ander verhaal.
De is verre van liniaal recht.

Daarbij komt ook nog de opname zelf en de akoestiek.

Muziek is een verzameling sinusjes van verschillende amplitude en de akoestiek doet daar nog een stevige boost bovenop.

Als antwoordt op je PM: bedoel je de zuigkring?

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Cornelis1921

Citaat van: Paul op februari 06, 2013, 17:47:30
Lees vaak hier:

Meer lucht.
Meer dynamiek.
Weer een gordijn weg.
Plaatsing is beter.
Meer tingel en tangeltjes.

Maar goed ik hoor dat ook niet.
Te oud of te (zelf)kritisch? :-D
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *