Moderne DAC's

Gestart door SmauG, februari 05, 2013, 18:22:12

Vorige topic - Volgende topic

SmauG

Ik heb inmiddels al wat meer gelezen op internet en ben er wel een beetje uit. Maar wil voor mezelf toch even bevestiging, aangezien hier een hoop mensen bezig zijn met digitale signalen.
Nu wil ik voor mijzelf de volgende punten bevestigd hebben, en hierover wat vragen stellen.

Met een Arcam rDAC of MF V-DACII of met wat voor dac's nogmeer kan ik het volgende:

1) Ik kan mijn laptop via usb aansluiten en de dac fungeert dan als externe geluidskaart van een "hoger" nivo.
2) Ik kan mijn TV met toslink via de dac aansluiten zodat ik het digitale geluid signaal van TV en Radio van mijn provider over mijn stereo kan horen.

Eventueel zou ik nog een externe bron aan de coax ingang kunnen hangen om daar geluid uit te porren. bijv. een CD speler oid.

Ik heb een vraag aangaande de kwaliteit van deze DAC's (Even volledig los gezien van de felixibiliteit)
Ik heb zelf namelijk een Reloop en een Native Instruments externe geluidskaart t.b.v. wat DJ spul.
In hoeverre overtreft een zo'n DAC het geluid van deze kaarten. Klankmatig vind ik de Native Instruments namelijk erg goed. Maar ik moet toegeven dat ik deze nooit heb beoordeeld op HI-FI capaciteiten.

Jullie input is zeer gewenst alsook de redenen waarom je voor een bepaalde DAC hebt gekozen.  :wink:

Slashhead

1) Als je DAC een USB aansluiting heeft dan kan dat inderdaad zo werken. Je hebt dan ook nog zoiets als asynchrone USB.
http://www.hifi-advice.com/USB-synchronous-asynchronous-info.html

2) yeps.

Ik heb een externe DAC omdat ik op deze manier verschillende bronnen kan opwaarderen en van experimenteren houd. Ten opzichte van de apparatuur die ik er op aangesloten heb is het een verbetering (Sonos Connect). Ik heb kort gewerkt met USB maar ben ermee gestopt, ik vond het teveel geklooi om muziek vanaf mijn PC te spelen en gebruikte liever de Sonos Connect. Of dat voor jouw huidige geluidskaart ook geldt kan ik niet zeggen. Doorgaans is er wel sprake van een verbetering.

JohnWx

Citaat van: Slashhead op februari 05, 2013, 18:52:44
1) Als je DAC een USB aansluiting heeft dan kan dat inderdaad zo werken. Je hebt dan ook nog zoiets als asynchrone USB.
http://www.hifi-advice.com/USB-synchronous-asynchronous-info.html

2) yeps.

Ik heb een externe DAC omdat ik op deze manier verschillende bronnen kan opwaarderen en van experimenteren houd. Ten opzichte van de apparatuur die ik er op aangesloten heb is het een verbetering (Sonos Connect). Ik heb kort gewerkt met USB maar ben ermee gestopt, ik vond het teveel geklooi om muziek vanaf mijn PC te spelen en gebruikte liever de Sonos Connect. Of dat voor jouw huidige geluidskaart ook geldt kan ik niet zeggen. Doorgaans is er wel sprake van een verbetering.

zo niet toch weer "opties" win/win  hello
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Zoldar

je kunt ook proberen een van de DAC's mee te nemen voor een test periode. er zijn vele goede maar sluit niet uit dat je pro audio gear gewoon erg goed is tov van hifi spul.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Maus

Ik heb een Tascam US144 MKII als geluidskaart. Werkt niet als dac voor CD spelers, maar dat kun je via de PC wel laten lopen. Maar ik heb dat niet nodig, CD speler is prima.

Heb diverse complimenten op de kaart gekregen :)

SmauG

Waar ik vooral naar zoek is een simpele, maar kwalitatief goede oplossing om straks de TV en de Laptop e.v.t. aan mijn versterker te knopen.
Nu pak ik een Analoog signaal uit de scart van mijn JVC bak. Dat kan ermee door, maar met de veranderingen in het vooruitzicht is dit niet meer toereikend.
Ik heb het idee om de digitale radiostations ook vaker te draaien, en dan heb ik dat graag knap.

Perfect_audio

Citaat van: SmauG op februari 08, 2013, 13:16:00
Waar ik vooral naar zoek is een simpele, maar kwalitatief goede oplossing om straks de TV en de Laptop e.v.t. aan mijn versterker te knopen.
Nu pak ik een Analoog signaal uit de scart van mijn JVC bak. Dat kan ermee door, maar met de veranderingen in het vooruitzicht is dit niet meer toereikend.
Ik heb het idee om de digitale radiostations ook vaker te draaien, en dan heb ik dat graag knap.

In jouw situatie zou een Anti-Mode 2.0 dual core prima passen. DAC met s/pdif en usb en analoog in.
En bovendien natuurlijk de prima akoestiekverbetering. En een voorversterker.
Dan heb je alles wat je nodig hebt.

Maar, kijk ook even naar de februari-actie van Anti-Mode: kopen, review schrijven en kans om het aankoopbedrag terug winnen!! Zie website.
Kan het mooier......

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Barre72

Zelf heb ik een MF V-DAC II en ben daar behoorlijk tevreden over, het maakt toch een hoorbaar verschil.  De reden waarom ik de DAC heb gekozen was dat er verschillende erg positieve reviews over te vinden waren, hij heeft alle aansluitingen die ik (toen) nodig had, is erg compact en zeer betaalbaar.
Ondertussen is de setup thuis wel wat veranderd en kom ik eigenlijk digitale aansluitingen tekort.  Zowel de box voor de digitale tv (voor de Belgen een Telenet HD digicorder) als de mediaplayer (Apple TV - met XBMC) hebben enkel een optische (toslink) digitale uitgang en mijn DAC heeft maar één optische ingang ...
Dus zou ik nu nog terug dezelfde DAC kopen ?  Denk het niet, ik zou eerder opleggen voor iets met meer digitale aansluitingen (bv. CA DacMagic Plus), maar uiteraard ben je dan ook weer meer geld kwijt.
Set 1 : Marantz PM7000N - Marantz UD5007 - Monitor Audio RX6 - LG C7V
Set 2 : Marantz PM7004 - Marantz CD5003 - Pioneer S-A4SPT-PM (Pure Malt) - Raspberry PI + Volumio
NAS : HPE Proliant Microserver + Rocky Linux 9 (NFS, MiniDLNA)

thepioneer

Een tv aansluiten kan dan wel niet maar de nieuwe Meridian Explorer schijnt een sublieme oplossing te zijn om je laptop op zeer hoog niveau op je stereo aan te sluiten.
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

SmauG

Bescheiden schopje.
Ik kwam er gisteren met een collega en wat zoekwerk niet uit, dus misschien dat jullie het weten.

Stel dat een rDac of vDac of Dacmagic of welke andere stereodac dan ook is verbonden met een TV via Toslink. Wordt dan de audiobitstream van elke HDMI bron ook direct doorgezet?

Als dit het geval is, hoe wordt dan een 5.1 of 7.1 signaal van een DVD/BD speler, Playstation e.d. verwerkt en waar?

Zoldar

geen idee maar zeker het proberen waard!
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden