Klein volumeverschil tussen links & rechts (enkel op zachte volumes)

Gestart door benga, februari 05, 2013, 17:17:40

Vorige topic - Volgende topic

benga

Beste leden,

Ik ervaar sinds kort dat mijn rechterkanaal iets harder doorkomt dan het linker. Lang verhaal kort: diverse bronnen, kabels etc getest => probleem doet zich nl. ook voor in de koptelefoon. Ik hoor echt het volume rechts 'starten', om nadien op een luidere stand mooi samen te vallen met het linker kanaal.

Kan iemand dit met een PM Pearl Lite alsnog eens testen voor mij? Dus gewoon koptelefoon aansluiten en heel zacht de volumeknop open draaien. Bouwt dit volume mooi gelijkmatig op bij jullie?

alvast bedankt!

ps verder super tevreden van deze amp ... jammer dat ik dit nu ontdekt heb. Het is ook logisch dat je in de woonkamer vaak zeer zacht muziek draait ...

lo

Had ik destijds met mijn PM7000 ook. D'r is technisch een logische verklaring voor.
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

sattie

JohnWx

Citaat van: lo op februari 05, 2013, 18:15:06
Had ik destijds met mijn PM7000 ook. D'r is technisch een logische verklaring voor.

? en dat was of is
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

benga

Citaat van: sattie op februari 05, 2013, 18:17:04
Wat is het model nummer ?

Hoi, het is dus een 'verse' PM-KI Pearl Lite van 3 maanden oud. Ik weet niet goed of dit verschijnsel zich in het begin ook voordeed. Ik heb allicht vrij gevoelige speakers die van het minste dat je aan de volumeknop draait enorm snel luid spelen ... volumeknop op 8u is bijvoorbeeld al echt kamervullend. Speakers zijn 90db gevoelig en b&w 684's.

@lo
Moet ik nu echt al met een soort weerstanden gaan werken tussen speaker en amp zodat ik sneller de volumeknop in de safezone heb staan? (9u)

lo

Citaat van: benga op februari 05, 2013, 20:10:08
@lo
Moet ik nu echt al met een soort weerstanden gaan werken tussen speaker en amp zodat ik sneller de volumeknop in de safezone heb staan? (9u)

Dat zou je kunnen doen. Volgens mij heeft @dennisE36 dat ook gedaan, je zou hem eens kunnen vragen.
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

benga

ok iets bijgeleerd, Lo jij hebt het dus over deze beestjes:

http://www.whathifi.com/forum/hi-fi/rothwell-in-line-attenuators

gevaar is wel dat als je dan van bron switched het volume wel effe heel hard gaat scheuren. Gelukkig heb ik maar 1 bron die ik intensief gebruik, de NA7004.

Iemand ervaring met deze Rothwells?

benga

bon ik ben duidelijk een uniek geval  :-P kennis van me gaat een cinchkabel voorzien waarin een weerstandje verwerkt zit. Hierdoor zal ik de volumeknop steeds tussen 9u & 12u hebben staan.

Toch vreemd dat (van fabrieksaf) 80% van de volumeknob onder normale omstandigheden kompleet onbereikbaar is. Zonde, vraag me af of dit vooral bij Pearl Lite voorvalt en niet bij een bv PM6004.

Heb mailtje naar support van Marantz verstuurt en verder dan: "je balanceknop zal fout staan" geraken we niet. Beetje jammer, maar toch een snel antwoord gekregen.  :wink:

Maus

Het is goed merkbaar op lage volumes. In principe bedien je 2 volumeknoppen tegelijk, voor links en rechts.
Als die technisch niet 100% identiek zijn krijg je dit.

bas focal marantz

Citaat van: benga op februari 10, 2013, 14:29:56
bon ik ben duidelijk een uniek geval  :-P kennis van me gaat een cinchkabel voorzien waarin een weerstandje verwerkt zit. Hierdoor zal ik de volumeknop steeds tussen 9u & 12u hebben staan.

Toch vreemd dat (van fabrieksaf) 80% van de volumeknob onder normale omstandigheden kompleet onbereikbaar is. Zonde, vraag me af of dit vooral bij Pearl Lite voorvalt en niet bij een bv PM6004.

Klopt , dit hoor en zie ik vaker , de uitgang van apparatuur stuurt vaak hoog uit waardoor je de versterker al sterk versterkt .

Een mooie uitleg en oplossing hiervoor http://www.hifi.nl/recensies/1574/Rothwell-Attenuators-Rothwell-Attenuators.html

benga

Citaat van: bas focal marantz op februari 10, 2013, 20:59:37
de uitgang van apparatuur stuurt vaak hoog uit waardoor je de versterker al sterk versterkt l[/url]

Bedankt voor de recensie link! Mijn NA7004 heeft idd een te hoge uitgangsspanning zo blijkt. (toch hoger dan de norm)

bas focal marantz

google maar eens op     Rothwell Attenuators      allemaal lovend , nu zal dat wel over de werking zijn uiteraard  .

€50,-
http://www.hi-stands.eu/shop/index.php?action=page&group_id=10000108&lang=NL 
Ik ken de winkel niet maar je kan paypall betalen .

Xplod

Citaat van: bas focal marantz op februari 10, 2013, 21:30:41
google maar eens op     Rothwell Attenuators      allemaal lovend , nu zal dat wel over de werking zijn uiteraard  .

€50,-
http://www.hi-stands.eu/shop/index.php?action=page&group_id=10000108&lang=NL 
Ik ken de winkel niet maar je kan paypall betalen .

Die zijn OK hoor  :yes:
Ik heb er hier een paar in gebruik  :wink:
Ze zorgen er alvast mooi voor dat ik de ATT functie op mijn SR5004 niet meer hoef te gebruiken alhoewel ik niet kan zeggen dat die manier minder goed zou zijn.
Marantz SR5004 :: PM7004 :: CD6003 :: NA7004 :: UD5007
Klipsch RF-7 :: RC35 :: RB-15 :: RW-12D (sub)
RF-7 on SoundCare Superspikes
Vintage TT Marantz Model 6350 :: Ortofon 2M Red ::
Vintage DCC Marantz DD-82
W&M Audio LS-03 LS cable

bas focal marantz

Voordeel van Attenuators wordt er gezegt dat de ingangs spanning die te te hoog kan zijn vermindert , de att functie verandert daar helaas niets aan  .

Veel vintage apparatuur heeft al aan een ingangs spanning van een paar honderd millievolt  voldoende , veel apparaten sturen al 2 of meer volt's uit .

JohnWx

2 is de norm maar veel nieuwe is vaak 2.5 of iets hoger zelfs
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject