Nieuwe versterker klasse A

Gestart door Slashhead, januari 27, 2013, 14:19:49

Vorige topic - Volgende topic

Slashhead

Hij ligt nu op de plank. Aangezien ik plops hoorde zo nu en dan voor dat hij ermee op hield denk ik dat de elco's vervangen moeten worden. Ik had hem tweedehands gekocht voor 350 euro. Vandaar dat ik hem nu niet laat repareren.

SB_Marantz

Ik heb uit die serie nog een eindversterker staan(sloper)...........sorry maar het is bagger materiaal.

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

RoGEK

baggermateriaal.... ik geef er 50 euro voor dan ;) (voor die pm8200) :P  :schater: :schater: :schater:
- Stereo: PM-11S1, SA-15S1, NA-8005, Pro-Ject Debut Carbon DC, Audio Physic Tempo VI
- HT 7.1.4 : Optoma HD144x, EliteScreens ER110WH, Marantz SR6013, 2x MA500, Panasonic DMP-UB404 , Audio Physic Yara, Celsius center II, XTZ SUB 12.17

Slashhead

Verkocht pm me maar.

Dus niet verkocht...

nu wel weer  :wink:

RoGEK

- Stereo: PM-11S1, SA-15S1, NA-8005, Pro-Ject Debut Carbon DC, Audio Physic Tempo VI
- HT 7.1.4 : Optoma HD144x, EliteScreens ER110WH, Marantz SR6013, 2x MA500, Panasonic DMP-UB404 , Audio Physic Yara, Celsius center II, XTZ SUB 12.17

Slashhead

Vandaag even met een stroomtang gemeten in rust toestand en hij neemt 0,5A op. Dus dat is zo'n 115Watt vermogen.

Scheelt toch weer een factor 3 met mijn eerdere berekening  :-o

Whisper.nl

Citaat van: Slashhead op januari 27, 2013, 14:19:49
Afgelopen vrijdag heeft mijn PM8200 na 4 jaar trouwe dienst de geest gegeven. Ik had er weinig trek in om hem (nu) te laten repareren. Dus besloten om van de nood een deugd te maken door maar meteen een upgrade door te voeren.

Na een paar uur (achter mijn PC) wikken en wegen, besloten om voor een Musical Fidelity A220 te gaan. Deze versterker is klasse A. Vreet stroom volgens kenners... zal wel. Ik zal er wel een keer een stroom tang aanhangen. Goed warm wordt ie in elk geval wel.
Als het goed is dan levert deze versteker 2x50W in 8 Ohm in klasse A. Maar dat maakt verder niet uit. Mijn Missions zijn 90dB en 6 Ohm dus meer dan voldoende headroom in de versterker.

Het geluid is zalig.... echt lekker. Vooral sax en strings worden fantastisch weergegeven. Ik ben zeer tevreden met mijn aankoop. Hopelijk kan ik een paar jaar genieten van dit prachtige exemplaar.

mmmm ik vind 'm er wel r.e.t.e. strak uitzien.   :kwijl:

Veel luister plezier met je nieuwe aanwinst.

Groet Whisper
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

Slashhead

Ik heb ook even naar de pool gevoeligheid gekeken. Klankmatig neem ik geen verschil waar, ik meet met de multimeter wel verschil. De spanning tussen chassis en de randaarde is 1,8V of 0,8V. Ik heb hem nu op 0,8V gezet.

RoGEK

wat ik interessanter vind,

hoe klinkt hij vergeleken met de pm8200?

zal toch wel een hele stap voorwaarts zijn toch?

Slashhead

T.o.v. de PM8200 is de A220 op alle fronten beter. De muziek wordt met meer gemak neergezet. Ik ervaar dat als meer drama/emo om maar zo te zeggen, mits de opname goed is!!. Slechte opnames klinken ook echt slecht op de A220, daar had ik met de PM8200 minder last van. (garbage in = gargabe out)
De A220 houdt alles beter op zijn plaats en heeft meer lucht om de muziek heen. Het laag heeft meer kracht waardoor het dieper gaat en meer nuance kan aanbrengen omdat het minder moeite wordt weergeven. Het hoog heeft bij de PM8200 een randje, de A220 is zuiverder en daardoor iets zachter van karakter.
Maar de PM8200 is een hele goede versterker, dus ik kan je die zeker aanraden.

Overigens vermoed ik dat de A220 een bias instelling heeft met een groot klasse A bereik. Hij is niet volledig klasse A maar zal in mijn opstelling alleen klasse A draaien omdat ik 90dB speakers heb. De A220 moet wel ongeveer anderhalf uur opwarmen voordat hij lekker los komt. Komt denk ik door de grote koelplaten die eerst op temperatuur moeten komen voordat hij helemaal lekker staat.

SB_Marantz

Er is een groot verschil tussen een hoge static bias instelling en echte klasse A.

Die MF werkt geenzins in klasse A.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

mountainbiker

Citaat van: Slashhead op februari 02, 2013, 10:18:29
T.o.v. de PM8200 is de A220 op alle fronten beter. De muziek wordt met meer gemak neergezet. Ik ervaar dat als meer drama/emo om maar zo te zeggen, mits de opname goed is!!. Slechte opnames klinken ook echt slecht op de A220, daar had ik met de PM8200 minder last van. (garbage in = gargabe out)
De A220 houdt alles beter op zijn plaats en heeft meer lucht om de muziek heen. Het laag heeft meer kracht waardoor het dieper gaat en meer nuance kan aanbrengen omdat het minder moeite wordt weergeven. Het hoog heeft bij de PM8200 een randje, de A220 is zuiverder en daardoor iets zachter van karakter.
Maar de PM8200 is een hele goede versterker, dus ik kan je die zeker aanraden.

Overigens vermoed ik dat de A220 een bias instelling heeft met een groot klasse A bereik. Hij is niet volledig klasse A maar zal in mijn opstelling alleen klasse A draaien omdat ik 90dB speakers heb. De A220 moet wel ongeveer anderhalf uur opwarmen voordat hij lekker los komt. Komt denk ik door de grote koelplaten die eerst op temperatuur moeten komen voordat hij helemaal lekker staat.
Opwarmen van koelplaten :-o De bedoeling is toch dat die weer zo snel mogelijk koud worden door de warmte af te geven aan de omgeving na de warmte te hebben ontrokken van de transistors?
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

Cornelis1921

Citaat van: mountainbiker op februari 04, 2013, 13:36:23
Opwarmen van koelplaten :-o De bedoeling is toch dat die weer zo snel mogelijk koud worden door de warmte af te geven aan de omgeving na de warmte te hebben ontrokken van de transistors?
Logica is de doodsteek voor de lyrica (subjectiviteit). :mrgreen:
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Slashhead

Citaat van: mountainbiker op februari 04, 2013, 13:36:23

Die zijn ervoor bedoeld dat de zaak niet oververhit raakt. Op een bepaald moment is er een balans tussen afgegeven/opgenomen warmte. Op dat moment hebben de koelplaat en de MOSFETS een constante temperatuur. Een bias instelling doe je als het goed is ook op normale bedrijfstemperatuur. (als temperatuur verschillen groot zijn)

SB_Marantz

Geld voor elke versterker.  :wink:
Meestal loopt de static bias niet zoveel op wanneer de powertorren richting ''bedrijfstemp'' gaan.

Er zitten namelijk SV-3 diode op het koelblok gemonteerd of een of andere transistortje die de boel als het ware blocked om te voorkomen dat de bias maar op blijft lopen.............bye bye powertorretjes.  :-D
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM