Muziek en emotie

Gestart door Rob46, januari 04, 2013, 11:55:27

Vorige topic - Volgende topic

Ik beleef emotie als ik naar muziek luister.

Nooit.
0 (0%)
Alleen als mijn geluidsset goed klinkt.
0 (0%)
Soms, afhankelijk van mijn 'stemming' op dat moment.
4 (18.2%)
Altijd, emotie maakt muziek en voor mij is emotie muziek.
9 (40.9%)
Soms, alleen bij bepaalde muziekstukken.
9 (40.9%)
Nooit, het gaat bij mij alleen maar om een optimale benadering van de muziek te weergeven, zoals de maker het bedoeld heeft.
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 22

Stemmen gesloten: januari 11, 2013, 11:55:27

Rob46

Een poll. De uitslag wordt zichtbaar na gestemd te hebben. Het zou leuk zijn als er een actieve bijdrage aan deze poll geleverd zou worden.  notworthy

Cornelis1921

Muziek=emotie, ook al die wel eens negatief. :angel: :evil: [Keuzemogelijkheid nr. 4.]

P.S. Goeie poll Rob (is veel specifieker dan die van mij ongeveer hieromtrent) - succes! byebye, Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

cz79

Ligt een beetje aan de stemming maar nogmaals de emotie KAN heftiger worden naarmate het geluid ook beter is, dat betekent dan wel dat de emotie er al ie/moet zijn en dan kan dat dus versterkt worden

Cornelis1921

Citaat van: cz79 op januari 04, 2013, 12:19:59
Ligt een beetje aan de stemming maar nogmaals de emotie KAN heftiger worden naarmate het geluid ook beter is, dat betekent dan wel dat de emotie er al ie/moet zijn en dan kan dat dus versterkt worden
De kwaliteit van het geluid is ook een associatieve en subjectieve beleving. Het kan jou bijvoorbeeld een gevoel van rijkdom en status geven en daarom een vorm van (valse/schijn) tevredenheid. Dat laatste is een uiterst persoonlijke ervaring van mij: het is mijzelf overkomen, zojuist nog.
Chris, hoe helderder de waarnemer, hoe meedogenlozer zijn/haar observaties en bevindingen. (Zie ook het topic "Cor's waan van de dag. (...)." en lees waar associaties en subjectieviteit al niet naar toe kan leiden, niet naar de echte hemel (op aarde). Mijn excuses voor mijn hardheid (of misschien domheid in de ogen sommigen). notworthy byebye, Cor,
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

cz79

Pertinent niet het geval bij mij, wanneer ik bijv. Mussorgsky luister dan moet het knallen en groots zijn.
Als ik dat zou luisteren op een 1-2-3 setje, met een piepkleine stage en geen tonale balans, dan kan ik wel kippenvel krijgen maar wanneer door het geluid de beleving intenser wordt wordt mijn kippenvel ook meer/groter/hoger.

Heeft niets met status te maken, gewoon puur met de beleving en de intensiteit ervan.

Ik zie het een beetje als autorijden, een normale auto (Ford) rijdt prima en het rijden is leuk, maar rijden in een BMW7 of Mercedes S600 (voorbeelden) maakt datzelfde autorijden wel tot een andere beleving.

Cornelis1921

Citaat van: cz79 op januari 04, 2013, 13:03:33
Pertinent niet het geval bij mij, wanneer ik bijv. Mussorgsky luister dan moet het knallen en groots zijn.
Als ik dat zou luisteren op een 1-2-3 setje, met een piepkleine stage en geen tonale balans, dan kan ik wel kippenvel krijgen maar wanneer door het geluid de beleving intenser wordt wordt mijn kippenvel ook meer/groter/hoger.

Heeft niets met status te maken, gewoon puur met de beleving en de intensiteit ervan.

Ik zie het een beetje als autorijden, een normale auto (Ford) rijdt prima en het rijden is leuk, maar rijden in een BMW7 of Mercedes S600 (voorbeelden) maakt datzelfde autorijden wel tot een andere beleving.
:-)

kuruki

Muziek is emotie, opbeurend maar soms verdomd irritant in bv. sommige winkelketens, goede muziek blijft
goede muziek op een dure stereoketen of een transistorradiootje, een goede installatie maakt het alleen aangenamer maar zoals in Cors vorige poll,  het primaat ligt bij de muziek (voor mij).

Rob46

Citaat van: Cornelis1921 op januari 04, 2013, 12:02:20
Muziek=emotie, ook al die wel eens negatief. :angel: :evil: [Keuzemogelijkheid nr. 4.]

P.S. Goeie poll Rob (is veel specifieker dan die van mij ongeveer hieromtrent) - succes! byebye, Cor.

Mijn Poll is meer op het gevoelsniveau van menig 'audiofiel' gebaseerd Cor. Overigens was die van jouw ook prima hoor!   :yes:

cz79

1e plaats = Muziek
1.1e plaats = Geluid/Klank

renes59

Ik beleef positieve emotie als ik naar muziek luister, maar alleen als de muziek mij aanspreekt. Goed klinken is mooi meegenomen maar geen vereiste. Ik heb negatieve emotie bij muziek die mij niet aanspreekt en zorg er dan ook voor dat ik daar niet langer dan noodzakelijk naar hoef te luisteren. Als ik bv naar een Gordon of Joling moet luisteren heb ik een teiltje nodig, zowel zingend als pratend.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Cornelis1921

Citaat van: cz79 op januari 04, 2013, 13:24:51
1e plaats = Muziek
1.1e plaats = Geluid/Klank
Geef nu maar toe Chris, je bent gewoon een klein beetje en onverbeterlijk meer audiofiel dan ik ben. :-D ;-) Geeft niet, je bent niet enige want anders worden dit soort polls niet gehouden: people differ, that's all. Vanaf de maan bezien zijn wij allen gelijk, maar (soms) helaas leven wij hier (bijna - Limburg! :-D) allen op zeeniveau en het uitmeten van de onderlinge verschillen belangrijker geworden dan het bevestigen van de overeenkomsten, zelfs in de hobbysfeer. Ik weet dat mijn set deugd, anders was ik wel gaan sparen voor iets anders (hoeft niet per se beter zijn). Die 50k (en duurder) sets zullen mijn levensgeluk nooit kunnen verhogen, integendeel, zij zullen mij er alleen maar bewuster maken van wat ik werkelijk mis en dat is niet materieel: God is liefde en heeft niet als nickname Mark Levinson of Krell. ...niet vergetende dat muziek emotie is. byebye Cor.

Cornelis1921

Citaat van: renes59 op januari 04, 2013, 13:40:10
Ik beleef positieve emotie als ik naar muziek luister, maar alleen als de muziek mij aanspreekt. Goed klinken is mooi meegenomen maar geen vereiste. Ik heb negatieve emotie bij muziek die mij niet aanspreekt en zorg er dan ook voor dat ik daar niet langer dan noodzakelijk naar hoef te luisteren. Als ik bv naar een Gordon of Joling moet luisteren heb ik een teiltje nodig, zowel zingend als pratend.
:schater: notworthy Het kan niet beter verwoord worden. Mijn dank is groot René. byebye, Cor.

cz79

Citaat van: Cornelis1921 op januari 04, 2013, 13:43:07
Geef nu maar toe Chris, je bent gewoon een klein beetje en onverbeterlijk meer audiofiel dan ik ben. :-D ;-)

Dat geef ik 100% toe :-D

renes59

Citaat van: Cornelis1921 op januari 04, 2013, 13:48:43
:schater: notworthy Het kan niet beter verwoord worden. Mijn dank is groot René. byebye, Cor.
Graag gedaan :-D
Er zijn wel meer momenten dat ik negatieve emotie heb bij muziek. Muziek in sommige winkels zorgt ervoor dat ik daar niets koop. Onnozele muziek die veel te hard staat, het zal dan wel voor een andere doelgroep zijn denk ik maar.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Rob46

Ik kan niet anders schrijven, beste Forumleden, dat de input en deelname aan deze Poll nu al fantastisch is! Waarvoor mijn dank! Een leuke, mijn inziens nu al, zinvolle uitwisseling van gevoelens en (respectvolle)meningen over de persoonlijke beleving van muziek!

Goh, ik zit vandaag wel op mijn praatstoel......overigens wel naar muziek te luisteren...... notworthy :yes: