Component videosignaal via HDMI out komt in verkeerd formaat op TV

Gestart door Kees1703, januari 03, 2013, 22:06:01

Vorige topic - Volgende topic

Kees1703

Als ik mijn Panasonic DVD recorder aansluit via de component ingang ( heeft geen HDMI uitgang) op mijn sr6007 en uitstuur via de HDMI uitgang naar de TV ( Loewe Connect) dan is het beeld afgeplat met zwarte balken boven en onder. Dit geldt alleen voor het eigenlijke videomateriaal, de menu's van de Panasonic komen wel full screen door.
Ik heb in de Panasonic allerlei instellingen veranderd,maar het blijft hetzelfde.
Heeft iemand een tip?

Marvin

Is het ook wanneer je hem direct op de tv aansluit?

Breedbeeld heeft zwarte balken.

Kees1703

Als ik hem via de component ingang rechtstreeks op de TV aansluit is het beeld wel volledig gevuld. Zo had ik hem eerst aangesloten voordat ik de Marantz SR607 had. Het heeft iets met de omschakeling Component-HDMI te maken mijns inziens.

Marvin

Tja, balken van een centimeter of twee onder en boven is vrij normaal.
Misschien dat je iets van 'smartzoom' gebruikte?

Anders zou het in de omzetting kunnen zitten, of een verkeerde instelling in de dvd of receiver.
Kan je een foto plaatsen van het beeld met een dvd?

Marvin

Kijk, dit is een bluray op een full-hd tv.
Dan heb je dus gewoon zwarte balken in beeld.

Kees1703

Inmiddels is het probleem opgelost.
De TV bleek bij het afspelen van de DVD recorder andere beeldinstellingen te hebben dan normaal bij HDMI. Bij HDMI kan je kiezen tussen 16:9, of 4:3 of zoom, en als ik  de DVD recorder afspeel ( Component via HDMI) dan heb ik nog extra keuzes: Panorama en Cinema. Daarmee is het leed verholpen en blijven er minuscule balkjes over. Het mooie is dat de TV dat onthoudt ook, dus als je omschakelt naar Blu-Ray of de digitale Ziggo recorder, en weer terug naar de DVD recorder, dan houdt de TV de goede instelling.
Ik ben nu nog blijer met deze fantastische Receiver.
Bedankt voor het meedenken.

Marvin