Sub aansluiten: zowel low als high level op één receiver?

Gestart door henkg, maart 05, 2012, 09:24:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

henkg

Mijn setje: SR5006 + 4x BA A25 + BA A225C + BK Gemini II
De sub heeft zowel low als high level aansluitingen, die beide tegelijkertijd actief schijnen te zijn (Manual:
http://www.bkelec.com/HiFi/Sub_Woofers/gemini_manual.pdf)
Tot nu toe gebruik ik alleen low. Nu wil ik ook de high level gaan uitproberen, samen met low.

Op mijn receiver denk ik dan het volgende te moeten instellen:
A. Frontspeakers op small (staan ze nu ook, cross-over op 80 Hz)
B. Subwoofer out op LFE (dus niet LFE + main)

Bij stereo / pure direct krijgt dan dus ook de sub een signaal via high level (en bij deze mode worden de front speakers automatisch op large gezet). Dat is ook mijn bedoeling.

Maar wat gebeurt er bij DD geluid:
- LFE gaat naar de sub via de sub-out naar de low level aansluiting. Dat is ook de bedoeling.
- De fronts staan op small. Lage frequenties gaan dus niet naar de fronts, en dus ook niet naar de high level aansluiting op de sub. Dat "dubbele" lijkt me ook niet goed: dan zou de sub twee verschillende signalen krijgen, die misschien met elkaar interfereren.

En dan nu mijn vragen:
- Klopt mijn redenering over fronts op small zetten, om te voorkomen dat bij DD de sub een "dubbel" signaal krijgt (via low LFE, én via high level van de fronts)?
- De sub staat achter de bank. Kan ik de bijgeleverde, te korte high level kabel probleemloos met willekeurig welk 3-aderig snoertje verlengen?
SR-5006 | 4x BA-A25; 1x BA-225C | BK Gemini II

Vlearmoes

Nee niet de speakers op small

low-level; dan krijgt de sub het  .1 signaal
high- level; aangesloten bij de main speakers  geeft aan de  sub de laagste tonen die je mains misschien niet goed weergeven   dus als ondersteuning

Op de sub kun je waarschijnlijk instellen wanneer je mains afvallen   die geef je in
daarna volume aanpassen van de sub   aan de mains
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Stadium III

1 : De subwoofer kan high level en low level tegelijk uitsturen ,je moet zorgen dat de low level crossover in de reciever geregeld word en de high level achter op de subwoofer

2: Bij matriaal waar .1 inzit zal dat signiaal altijd naat de low level ingang gaan, je bent als je de high level gebruikt wel verplicht om de front iig op LARGE te zetten
Dit is omdat ook blij films en muziek de fronts altijd informatie krijgen die ze minder goed kunnen verwerken en dan is de subwoofer met high level die idiaale uitkomst

3: Zet bassmangement op mix en niet both of main+LFE dus alleen op LFE

4: Je subwoofer kabel niet verlengen maar een langere bestellen zijn er volgens mijn tot 15of 20mtr
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

still life

Citaat van: henkg op maart 05, 2012, 09:24:29
En dan nu mijn vragen:
- Klopt mijn redenering over fronts op small zetten, om te voorkomen dat bij DD de sub een "dubbel" signaal krijgt (via low LFE, én via high level van de fronts)?

zie reply van stadium:
* bij hi-lvl moeten je fronts full-range aangestuurd worden..
* bij P.Direct staan ze vanzelf large

Citeer- De sub staat achter de bank. Kan ik de bijgeleverde, te korte high level kabel probleemloos met willekeurig welk 3-aderig snoertje verlengen?

zoals vermeld: niet verlengen maar bvb zelf een kabeltje ineen knutselen:
* pak gewone coax-kabel RG-59/75ohm van gewenste lengte
* 2 mooie pluggen aanzetten
* van pre-out naar de witte tulp input op je sub
* good to go..

ps: dan heb je een mooie low-lvl aansluiting..  :-D
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

henkg

Heren, dank.
Ik ga het zo doen als aanbevolen.

Ik worstelde met de large/small vraag. Ik heb nu begrepen dat -als de fronts op small staan- ze alleen bij Pure direct automatisch op large gaan. Ik zou dan bij stereo, en ook bij alle DD x.0, de lage tonen missen naar de sub missen.

Als eerste test ga ik toch eerst maar eens de bij de GeminiII bijgeleverde korte Speakon kabel verlengen met gewoon 3-aderig 230V snoer. Of het bestaande korte kabeltje vervangen.
Maar eerst op zoek naar die bijgeleverde Speakon connector. Vraag aan mezelf: Waar heb ik die gelaten?
SR-5006 | 4x BA-A25; 1x BA-225C | BK Gemini II

Jor

Hoi,ik heb veel aan dit onderwerp gehad!
Maar ik had een vraag,gaat over een yamaha receiver en gemini sub op h en L level aangesloten
Als ik het auto setup prof laat lopen met de microfoon moet ik dat high level ontkoppelen en later weer aankoppelen en handmatig high level op de sub instellen?.
Ik hoop dat dit vraagje. Over mijn niet marantz receiver mag! :wink:

Marvin

Ik heb geen Yamaha en geen auto inregel-Jappie in m'n apparaatje, maar mij lijkt dat je alles gewoon aangesloten houdt met inmeten.


--Verstuurd zonder netwerk--

Jor

In iedergeval bedankt voor,je antwoordt,ik las ergens op een ander forum namelijk dat je hem los moest halen.

Marvin


Vlearmoes

Hier ook ZONDER High Level de audyssey gedaan   daarna kan je hem weer bijgeven

Het mooist is de speakers op small zetten     dan gaat het laag automatisch via low-level naar de sub
en wordt zo mee geregeld  :yes:
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Marvin

Maar dan is die Hi aansluiting toch per direct nutteloos?

Vlearmoes

Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v