SR5006 krachtig genoeg?

Gestart door pjoek, november 13, 2012, 22:25:03

Vorige topic - Volgende topic

pjoek

Ik ben bezig met het uitzoeken van een (surround) receiver/versterker en nieuwe speakers voor zowel muziek als films. Ik ben op zoek naar een stereoset eventueel (later) aangevuld met een center t.b.v. spraak.
Nu is het mij aangeraden om eerst speakers uit te zoeken en vervolgens daar een bijpassende versterker bij te zoeken. Ik heb meerdere speakers beluisterd, waaronder de B&W 683/684, MA RX6/RX8 en Quadral M4 i.c.m. verschillende versterkers. De M4's steken hier wat mij betreft met kop en schouders boven uit, maar liggen niet binnen mijn budget (budget is 400-500 per speaker). Naast de M4 ben ik ook over de RX6 en RX8 zeer positief. De volgende speakers wil ik nog gaan beluisteren en ben ik (mogelijk) in geïnteresseerd:

• Quadral Platium M3 (hierbij ben ik erg benieuwd of deze enigszins te vergelijken is met de M4)
  • Quadral Argentum serie
  • Quadral Ascent serie
  • Quadral Rhodium 70/90
  • Dali Zensor 7

Nu zit ik met het volgende: ik kan bij een winkel voor nog geen 450 euro een Marantz SR5006 showmodel kopen. Dit bedrag is ook ongeveer mijn max. wat ik aan een versterker kan uitgeven. Dit is wel het laatste exemplaar, dus als ik dit wil moet ik er snel bij zijn. Nu twijfel ik of ik dit wil doen, vanwege de volgende vragen:

• is deze versterker krachtig genoeg voor genoemde speakers?
  • is deze versterker een match voor de door mij genoemde speakers?

Ik begrijp uiteraard dat vraag 2 deels persoonlijk is, maar ik hoop toch dat mensen hier uit ervaring een antwoord op kunnen geven.

jrm

Allereerst, geef jezelf al aan dat je tips wil, deze zal ik geven, echter dat zijn mijn smaak en ideeën!

1. Mijn inziens klinken alle versterkers eender op normaal (huiskamer) niveau.
2. De luidsprekers hebben een forse (zo niet belangrijkste) directe invloed op de sound.

Als je een versterker hebt of gaat kopen, luister dan diverse verschillende luidsprekers met die versterker.

Welkom op het forum en veel lees- en luisterplezier de komende tijd.
Kijk anders ook naar 2e hands, dan kan je zo een paar klassen omhoog qua luidsprekers.

Succes met je zoek- en ontdekkingstocht in audioland.

rexp

Niet overhaasten in ieder geval. De Sr5006 ging laatst weg voor minder dan 450, en dat was nieuw in doos.

Dus neem lekker de tijd om wat combi's te vergelijken, laat je niet pushen door een verkoper die zijn overjarige modellen kwijt wil.

pjoek

Dank voor de reacties  :-)

Het is meer dat me dit een erg mooie deal lijkt en veel versterker voor dit geld krijg, waardoor ik ernaar neig eerst de versterker aan te schaffen en vervolgens verder te kijken naar speakers. Ik lees veel goeie dingen over de SR5006, maar heb hem zelf nog nooit goed mogen beluisteren i.c.m. speakers. Ondanks dit heb ik het idee dat ik hiermee niet verkeerd kan gaan, maar ik wil door deze aanschaf ook niet teveel beperken, vandaar mijn vragen.

b.vanderlans

Beste Pjoek,

Voor de M4 versie van Quadral (waar ik al ruime tijd fijn naar luister (met de PM7004)) is onlangs een opvolging gekomen. De M40!

Allicht komen de M4's ergens in de uitverkoop... Weet niet exact hoe dit werkt met betere audio apparatuur.

Door sparen is voordeliger dan vervangen...

http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,7110.15.html
Succes met je keuze en we horen en zie het uiteraard graag op dit forum.
- Quadral Platinum M4
- Marantz PM-7004
- Sonos ZP90

pjoek

Bedankt voor je reactie. Nette set-up!

Ik heb (o.a.) de M4 recentelijk beluisterd, maar vond ze deze keer wat ingetogen in vergelijking met de M3 en miste ik bij zowel de M3 als M4 wat in het laag (bass). Mogelijk dat dit te maken had met de daarop aangesloten Denon AVR-2310. Dit had de Argentum 390 van Quadral dan weer wel, maar daarbij was het bij sommige muziekstijlen weer wat te aanwezig.
Welke muziekstijlen luister jij voornamelijk en kun jij wat zeggen over hoe jij het laag/bass ervaart bij de M4 i.c.m. je Marantz versterker?

Het door jou gelinkte topic heb ik toevallig al een keer gelezen in mijn zoektocht :).

b.vanderlans

In Venlo bij de firma Stassen ben ik wezen luisteren. Erg goede ervaring op gedaan!

Daar stond de Marantz versterker pm800x, terwijl ik zelf de pm7004 op het oog had. Ze verzekerde mij het verschil thuis echt niet te kunnen horen. Muziekstijl veel al de commerciële tracks, overdag BNR (gepraat) en ook erg blij met live opnames. Tot dus ver een plaat of 10 gehoord die ik niet mooi over vind komen.

Helaas nooit een andere versterker eraan gehad dus! Maar deze combi is naar mijn idee goed! Luister via Sonos, hier de bass met 5% gedrukt. Op de versterker zelf ook nog een klein tikje. Mijn mening is dat de bass echt kan brullen, maar altijd lekker in verhouding blijft!

Zag trouwens dat de m4 50 euro is afgeprijsd daar! Bij de set nog zoeen 10% korting praten is daar mogelijk!
Weer wat meer info rijker hoop ik! Gr. Bas
- Quadral Platinum M4
- Marantz PM-7004
- Sonos ZP90

Blue dolphin

Beste Pjoek

Ik heb een SR5006 staan met een set van B&W erop.

dit zijn alleen de CM8 enspeel momenteel nog stereo.
als de kerstbonus binnen is komt er een subje bij om het laag een beetje aan te vullen tijdens de film.
daar mis ik het toch wel.

maar kan niet alles in 1 keer, eerst weer wat sparen.

maar voor muziek is het goed te doen.