Niet tevreden van surround bubble met de SR7005

Gestart door dmeerpa, december 25, 2011, 15:49:51

Vorige topic - Volgende topic

dmeerpa

Ik heb nu een 3tal films bekeken met de SR7005. En de surround bubble kan me niet in vervoering brengen.
Ik vind de surrounds steeds te veel aanwezig, of misschien is het eerder de fronts te weinig aanwezig zijn ten opzichte van center en surrounds. Gebruik ik nu een decibel meter of de Audessey met 1 meting of 8, het maakt allemaal niet uit.

Maar ik heb misschien een vermoeden. Bij Audessey meting heb ik een verschil van 3 à 4dB tussen de surrounds en de fronts, via de decibel meter meet ik hetzelfde. Via 8 metingen heb ik een verschil van 6dB.
Echter ik herinner mij een vroegere meting waar het verschil 11dB was. Wat ik niet meer weet maar vermoed is dat ik toen de Rotel gebruikte als eindversterker.  De fronts en de center spelen even luid. Ook met de Rotel.
Wat ik nu vermoed is dat het verschil inderdaad een 3tal dB is, maar bij het afregelen speelt er telkens maar één speaker. Bij een film worden de 5 speakers aangestuurd, en vermoed ik dat de fronts onvoldoende vermogen krijgen van de SR7005 en daardoor stiller gaan spelen.

Ik omzie het mij om het meubel opnieuw weg te trekken en te gaan experimenteren zeker nu ik ook de hele kabelzooi mooi heb weggewerkt.
Wat denken jullie zou mijn theorie kunnen kloppen ?
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

Perfect_audio

Citaat van: dmeerpa op december 25, 2011, 15:49:51
Ik heb nu een 3tal films bekeken met de SR7005. En de surround bubble kan me niet in vervoering brengen.
Ik vind de surrounds steeds te veel aanwezig, of misschien is het eerder de fronts te weinig aanwezig zijn ten opzichte van center en surrounds. Gebruik ik nu een decibel meter of de Audessey met 1 meting of 8, het maakt allemaal niet uit.

Maar ik heb misschien een vermoeden. Bij Audessey meting heb ik een verschil van 3 à 4dB tussen de surrounds en de fronts, via de decibel meter meet ik hetzelfde. Via 8 metingen heb ik een verschil van 6dB.
Echter ik herinner mij een vroegere meting waar het verschil 11dB was. Wat ik niet meer weet maar vermoed is dat ik toen de Rotel gebruikte als eindversterker.  De fronts en de center spelen even luid. Ook met de Rotel.
Wat ik nu vermoed is dat het verschil inderdaad een 3tal dB is, maar bij het afregelen speelt er telkens maar één speaker. Bij een film worden de 5 speakers aangestuurd, en vermoed ik dat de fronts onvoldoende vermogen krijgen van de SR7005 en daardoor stiller gaan spelen.

Ik omzie het mij om het meubel opnieuw weg te trekken en te gaan experimenteren zeker nu ik ook de hele kabelzooi mooi heb weggewerkt.
Wat denken jullie zou mijn theorie kunnen kloppen ?

Mijn ervaring met SR7005 (4 stuks) is dat er altijd genoeg vermogen wordt geleverd, maar ik ken jouw frontspeakers niet.
Verder is het meten met een dB-meter een moeilijke zaak. Is de meter gekalibreerd, hoe houd je de meter, welke meetstand wordt gebruikt, welk geluid gebruik je om te meten? Echt, het hebben van een meetapparaat is één, het goede gebruik er van is iets anders. (ik merk dit op zonder aanziens des persoons)
En, wellicht moet je mijn aanbod (destijds per p.m.) heroverwegen.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

dmeerpa

Heb toch de Rotel er even terug bijgehaald. Maar heb andere kabels gebruikt. Weliswaar goedkopere en misschien mindere kwaliteit. Maar dat mag geen invloed hebben op wat ik wil uitzoeken.
Het heeft niks uitgehaald. Zelfde ervaring. De rotel is er terug van tussen. Ik heb nu gewoon op het gehoor de surrounds stiller gezet. Er is nu terug 11dB verschil. En nog vind ik ze te aanwezig. Ik zou eigenlijk oude films nog eens moeten gaan opzetten. Ofwel worden de surrounds nu meer en beter gebruikt, waar ze vroeger subtieler en minder mee omsprongen. Ofwel zit ik gewoon te dicht bij de surround. En ik vrees nu echt wel voor dit laatste. Maar anderzijds had ik dit dan niet met de SR8002.
Ook toen werd gebruik gemaakt van de zelfde afregeltechnieken als nu.
Ik ga morgen de receiver eens volledige resetten en herinmeten.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

JohnWx

Citaat van: dmeerpa op december 25, 2011, 19:51:47
Heb toch de Rotel er even terug bijgehaald. Maar heb andere kabels gebruikt. Weliswaar goedkopere en misschien mindere kwaliteit. Maar dat mag geen invloed hebben op wat ik wil uitzoeken.
Het heeft niks uitgehaald. Zelfde ervaring. De rotel is er terug van tussen. Ik heb nu gewoon op het gehoor de surrounds stiller gezet. Er is nu terug 11dB verschil. En nog vind ik ze te aanwezig. Ik zou eigenlijk oude films nog eens moeten gaan opzetten. Ofwel worden de surrounds nu meer en beter gebruikt, waar ze vroeger subtieler en minder mee omsprongen. Ofwel zit ik gewoon te dicht bij de surround. En ik vrees nu echt wel voor dit laatste. Maar anderzijds had ik dit dan niet met de SR8002.
Ook toen werd gebruik gemaakt van de zelfde afregeltechnieken als nu.
Ik ga morgen de receiver eens volledige resetten en herinmeten.

We wachten met spannig af meer eerst nog effe Recuppen  :-)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Stadium III

Paul je hoeft niet verder te zoeken want het is gewoon zo
Ook hier veel meer beleving in surround waar ik zeker aan heb moeten wennen
Heb je DYN EQ aanstaan ?

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

still life

Citaat van: dmeerpa op december 25, 2011, 19:51:47. Ofwel zit ik gewoon te dicht bij de surround. En ik vrees nu echt wel voor dit laatste.

:yes:

imho zit je i/h algemeen wat te dicht op je speakers & staan deze sowieso vrij kort opeen..

evt een opstelling in de lengte richting v/d kamer overwegen,
danwel het beste halen uit deze setup of je surrounds wat remmen tov de fronts

een verschil van 11db is idd aanzienlijk & geeft op zich aan dat er wat schort met de opstelling

Citaat van: Stadium III op december 25, 2011, 20:19:17
Paul je hoeft niet verder te zoeken want het is gewoon zo
Ook hier veel meer beleving in surround waar ik zeker aan heb moeten wennen
Heb je DYN EQ aanstaan ?

stupid

draai zelf ook niet meer met D.eq, gewoon wat meer master volume steken  :-D

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300