AV8003/MM8003: zacht hum

Gestart door michaeldecharon, november 28, 2011, 21:27:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

michaeldecharon

Beste forumleden,

Sinds kort heb ik mogen genieten van al jullie kennis omtrent Marantz en mijn nieuwe set:


  • AV8003
  • MM8003

Vanochtend merkte ik op, dat de MM8003 een zoemend geluid over de speakers gaf, gezien ik nog geen remotekabel tussen de AV8003 en de MM8003 staat mijn MM8003 continue aan.

Vanmiddag maar eens vrij genomen om het probleem nader te onderzoeken. Bij thuiskomst was het zoemend geluid gereduceerd tot een zachte hum.

Ik heb vervolgens alle 220V stekkers met uitzondering van de stekker van de MM8003 uit mijn Monster contactdoos gehaald, dit loste de problemen niet op. Vervolgens heb ik alle ongebalanceerde kabels tussen de AV8003 en de MM8003 losgekoppeld, ook dit loste het probleem niet op. Daaropvolgend heb ik een geaarde haspel gepakt en de 220V stekker van de MM8003 enkel verbonden met een ander geaard stopcontact, ook dit mocht niet baten.

Het enige wat ik nu nog kan doen is alle luidsprekerkabels loskoppelen en per stuk aansluiten op de MM8003.

In de tussentijd vraag ik mij af of dit probleem bekend is bij jullie en met name bij de MM8003, aangezien ik hier niks over kon vinden op het forum.

Alle informatie is welkom!

Met vriendelijke groet,

Michael de Charon 

EDIT:
Vandaag telefonisch contact opgenomen met Marantz, maar de persoon in kwestie had weinig oplossingen. De enige oplossing was om de versterker naar Marantz op te laten sturen.

Meteen na het werk, maar begonnen met het afkoppelen van de kabels tussen mijn AV8003 en de MM8003.
Nu blijkt dat als ik de kabels, verbindingen tussen de voor- en eindversterker, ontkoppel van de voorversterker en laat zitten op de eindversterker de hum blijft bestaan. Ontkoppel ik de kabels van de eindversterker is de hum weg!  hello

Conclusie: slechte kabels, niet verwonderlijk aangezien het inferieure kabels zijn (standaard kabels, component en stereokabels). Ik weet het, vloeken in de kerk! En ik vloek niet graag, maar daarentegen nooit verwacht dat het z'n grote invloed had.  redface

Nu vraag ik mij wel af, welke (ongebalanceerde) kabels ik daar nu voor moet gebruiken, zijn er speciale kabels verkrijgbaar om een voorversterker te verbinden met de eindversterker? Met andere woorden, kan ik stereo cinchkabels gebruiken of moet ik speciale kabels aanschaffen?

michaeldecharon

 :cry: Helaas nog geen reactie mogen ontvangen van de experts.

En het probleem is ook niet opgelost met nieuwe RCA interlinks. Ik heb alles gedaan, alle storende apparaten ontkoppeld en vervolgens alle 220 V aansluitingen van de voor- & eindversterker ontkoppeld.

Wat blijkt, ondanks dat er geen stroomtoevoer is blijft de lichte brom hoorbaar op de speakers?!  :?

Hoe is dit mogelijk? Geen stroom en toch geluid? Ik heb overigens ook de versterkers met elkaar verbonden doormidden van een draad aan beide chassis, ook dat mocht niet baten!

Begin nu toch wanhopig te worden, kan iemand mij in ieder geval op weg helpen?

Marvin

Soms verzand een onderwerpje een beetje.

Zou helaas geen oplossing weten, succes.
Er reageerd straks vast wel iemand.....

michaeldecharon

Fijn dat er gereageerd is!

En ja dan maar wachten... Is de enige oplossing.

Audiotic

Hoi,

Ik heb ook de AV8003/MM8003, met een goede set kabels ertussen (Siltech), en het is helemaal stil (bij geen muziek...). Het kan inderdaad zijn dat het aan je kabels ligt - niet goed afgeschermd, en dus pikken ze brom van de netkabel op. Maakt het uit al je de kabels verlegd?
Maar het kan ook nog zijn dat je voorversterker een aardlusprobleem, of een bromsignaal via de antenne-ingang krijgt. Heb je de FM antennekabel er al eens uitgetrokken? Ik moet hier ook een mantelstroomfilter gebruiken andres heb ik ook een brom. Kan je dat proberen?
Verder, zo'n mooie set verdient toch echt wel goede interlinks. Begin op zijn minst met Oehlbach ofzo...
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

Perfect_audio

#5
Citaat van: michaeldecharon op december 04, 2011, 21:41:19
:cry: Helaas nog geen reactie mogen ontvangen van de experts.

En het probleem is ook niet opgelost met nieuwe RCA interlinks. Ik heb alles gedaan, alle storende apparaten ontkoppeld en vervolgens alle 220 V aansluitingen van de voor- & eindversterker ontkoppeld.

Wat blijkt, ondanks dat er geen stroomtoevoer is blijft de lichte brom hoorbaar op de speakers?!  :?

Hoe is dit mogelijk? Geen stroom en toch geluid? Ik heb overigens ook de versterkers met elkaar verbonden doormidden van een draad aan beide chassis, ook dat mocht niet baten!

Begin nu toch wanhopig te worden, kan iemand mij in ieder geval op weg helpen?

Geen stroom en toch geluid? Dat kan dus niet: als je geluid hoort is er ook stroom om die energie weer te geven. Punt.
De vraag is dan waar komt dat vandaan?

Begin eens achterstevoren:
1- alle apparatuur van de kabels ontdoen en een tijdje laten staan in de aan-stand. Er zijn altijd grote elco's die lang spanning kunnen vasthouden.
2- begin met een luidspreker aan te sluiten, daarna de volgende.
3- sluit steeds één ding meer aan en luister. Zo moet je uitkomen bij de oorzaak.
Heb je de brom terug, kijk of je het kan reproduceren, dus herhalen op dezelfde wijze.
Is het een 50Hz-brom? Is het scherp (digitaal) of zacht (sinus, net als netspanning)?
Heb je een scoop?

Altijd stap voor stap werken en opschrijven wat je doet, dan kom je er vanzelf uit.

ron

PS. Ik zie dat beide apparaten NIET op randaarde worden aangesloten, doe dat dan ook niet! Ook niet beide chasssis met elkaar verbinden of met iets anders.
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

rmu

hallo michael

hier een tevreden gebruiker van de av8003/mm8003 combi.
ik heb wel een soortgelijk probleempje gehad althans een bromtoon in de subwoofer
na wat geschuif met kabels tot de conclusie gekomen dat de Philips Led lamp het probleem leek te veroorzaken

de voeding van die lamp verwijdert en bromtoon weg
hoe of wat kan ik je niet vertellen maar na aftakken van de voeding voor die lamp zodat die niet in de buurt van de audio kabels loopt en nooit geen bromtoon meer vernomen

ik hoop dat dit je op een idee brengt

veel plezier van je mooie combi want dat moet gaan lukken

gr rmu
av8003 /mm8003
ud8004
Luidsprekers Focal ;
front 836v
center cc800c
achter 2 x 806v
subwoofer Rel B3

Plasma Panasonic type th-50py700f
Sat tuner Homecast hs9000 cipvr