Hulp bij aansluiten Airport Express met Marantz SR7005

Gestart door Bigmacmagicmac, juni 04, 2011, 22:33:38

Vorige topic - Volgende topic

Bigmacmagicmac

notworthy

Hallo allemaal,

Graag zou een ieders hulp willen vragen voor het volgende probleem. Heb net een Marantz SR7005 gekocht en ik ben er super blij mee. Waar ik wel een beetje gefrustreerd van raak is dat ik geen netwerk opgezet kan krijgen.

Heb echt de hele zaterdag van alles geprobeerd. Ik zal proberen zoveel mogelijk uit te leggen wat de configuratie is. Ik heb een router met daaraan twee iMacs via ethernet kabels en de routeer is ook draadloos met wifi dus in een andere kamer zit er via wifi een Macbook pro aan en dan ook nog een airport express (ook draadloos).

Bedoeling was om de Marantz via een ethernet kabel aan de airport express te sluiten en dan via de Airport Express draadloos verbinding te maken met de router en op internet te gaan. Firmware uploaden en natuurlijk de Airport upgrade.

Krijg het niet voor mekaar. Ik blijf op het display te zien "No network connection". Heb met DHCP aan geprobeerd, met DHCP en begrijp er niks van.

Zou het erg op prijs stellen als iemand met dezelfde setup zijn/haar instellingen door kan geven voor zowel Airport Express als die in het Network menu van de Marantz. Zo kan ik op beide apparaten de instellingen stuk voor stuk na lopen. Heb ook in de netwerkinstellingen van de Macbook zitten kijken maar volgens mij staan die er een beetje los van.

Ik heb ook geprobeerd zonder DHCP en dan handmatig een IP adres toe te wijzen, DNS etc. Ook dat werkte niet. Ik snap er niks van en via google ook niet echt veel wijzer geworden. Hoop dat iemand meer geluk (en ervaring) heeft. Bij voorbaat dank!

WimPeu

Kan je niet helpen. Mij duizeld het voor de ogen al dat Apple jargon. I-Mac, Macbook pro, Airport Express  :-o Waar moet het geheel toe lijden dan? Dat je muziek via de SR kunt streamen neem ik aan. There are other ways you know? Denk dat je met een Squeezebox of voor een Apple man als jij een Sonos  :wink: systeem handiger en beter af bent.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Perfect_audio

Citaat van: Bigmacmagicmac op juni 04, 2011, 22:33:38
Bedoeling was om de Marantz via een ethernet kabel aan de airport express te sluiten en dan via de Airport Express draadloos verbinding te maken met de router en op internet te gaan. Firmware uploaden en natuurlijk de Airport upgrade.

De router is het apparaat dat internetadressen uitdeelt.
Marantz dus (rechtstreeks) aan de router aansluiten.

Ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Bigmacmagicmac

Bedankt voor de reacties. WimPeu, het klinkt inderdaad een beetje overdadig maar dat valt wel mee. Privé en zakelijk loopt door elkaar bij ons dus de computers en laptop zijn van kantoor.

Marantz is puur prive maar vanwege alle Apple spullen wilde ik wel graag Airplay draadloos kunnen gebruiken. Met de iPhone, iPod en de andere computers die er toch al staan was dat eigenlijk de laatste stap. Om simpelweg de gedeelde muziek biliotheek te kunnen streamen hoef ik eigenlijk niets meer te hebben (als het zou werken). Dus geen extra apparaat meer zoals Sonos.

Perfect_audio, bedankt voor de tip. Was ik al van plan ook, kijken of dat zou werken maar ik blijf het raar vinden dat de Airport express niet gewoon een netwerk tot stand kan brengen met mijn router. Ik blijf nog steeds hopen op iemand die dezelfde opstelling heeft en dus aan kan geven of ik misschien toch iets niet goed heb ingesteld. Nogmaals bedankt beide.
Mark

pameijer

Eén ding is zeker: wat jij wil moet gewoon kunnen! Dat is het opbeurende nieuws. Maar, the proof of the pudding is in the eating. Zelf gebruik ik ook een Airport Express die als muziekstreamer aan mijn Marantz receiver hangt, probleemloos. Jij wilt echter wat anders.

Om te beginnen, reset je Airport door het bijna onzichtbare knopje aan de onderkant in te drukken met een scherp potloodje gedurende enkele seconden terwijl je AE in het stopcontact zit. Wacht even tot alle lampjes uitgeknipperd zijn. Vervolgens, check met absolute zekerheid je wachtwoord voor je Wifi (WEP of WPA2, ik raad ten strengste WPA2 aan! Als je een fout wachtwoord opgeeft geeft je Airport geen enkele foutmelding) en open Airport Utility op je Macbook. Selecteer je AE aan de linkerkant (wanneer hij daar, ondanks meerdere resets niet komt, verbind je macbook dan met een draadje met je AE en stel het netwerk in).

Klik op Airport, tabblad draadloos. Zorg voor de volgende instellingen:

* Verbinden met draadloos netwerk
* Ethernet-clients toestaan aanvinken (!!!)
* Draadloze beveiliging: WPA2 persoonlijk raad ik aan, maar volg je router
* Het juiste en door jou geverifieerde wifi-wachtwoord opgeven. Zorg er voor dat je draadloze router ook WPA2 heeft (welke router heb je trouwens?)

Klik op Internet, tabblad TCP/IP

* IPv4 configureren, selecteer handmatig (kan ook DHCP, maar beter niet)
* Selecteer een ip-adres 1 of 2 hoger dan je router, bv. 192.168.1.2. Zorg dat dit adres buiten de DHCP-range van je router blijft.
* Subnetmasker 255.255.255.0
* Routeradres: waarschijnlijk 192.168.1.1 (zo niet, vergeet bovenstaand verhaal  byebye )
* DNS-server 192.168.1.1, de rest kun je leeg laten

Als je je AE nog als streamer wilt gebruiken (en dat wil je!), selecteer Muziek en zet het vinkje bij AirTunes aan. Hierna kun je via een optisch kabeltje met aan één kant een 3,5 mm. plug aan de andere kant een toslink-plug je AE aansluiten op je receiver. Nu kun je heerlijk met je iDevice met nieuwste software direct streamen naar je hifi!

Ik hoor graag of het gelukt is. Succes!

Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

Bigmacmagicmac

Bedankt pameijer maar zoals je zelf zegt, thé prof of thé pudding is in thé eating. Mooi gezegd die houden we erin. Het is me nog steeds niet gelukt. Ik heb zelfs de routeer (is een Zytel, standaard van Telefonica want ik woon in Barcelona). heb serieus gedacht een Airport Extreme te kopen ipv hun standaard router alleen als je dan een probleem hebt en zegt dat je een andere routeer hebt dan die van hun dan gooien ze het standaard daarop. Erg frusterend.

Enfin, zelfs de routeer rechtstreeks aangesloten op de Marantz met ethernet kabel in de hoop dan in ieder geval een netwerk te krijgen maar helaas ook dat niet gelukt. Ben een beetje moedeloos nu en probeer als laatste nu weer de AE via een analoog kabeltje op de Marantz aan te sluiten en dan te kijken of ik in ieder geval Airplay aan de gang krijg. Daar was het me toch om te doen uiteindelijk.

Als ik weer nieuwe energie heb dan ga ik weer wat pogingen doen. Ondertussen zijn alle adviezen meer dan welkom.

pameijer

Je kunt gewoon een Airport Extreme kopen en achter de router van je provider hangen, heb ik ook en werkt als een tierelier. De wifi van de Airport Extreme is van hoge kwaliteit, werkt ook in de 5GHz-band. Gewoon in bridgemodus met een UTP-kabeltje aan je modem hangen en de wifi van je modem uitschakelen  byebye .

Wat je nu schrijft houdt in dat het probleem bij je Marantz of bij je router ligt. Laat anders eens wat foto's zien van je instellingen van je Marantz. Probeer ook eens je laptop aan de kabel te hangen waar je nu je receiver aan hangt en check of die verbinding heeft. Zo ja, dan ligt het aan je receiver. Deduceren, zei Sherlock Holmes altijd!
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

Bigmacmagicmac

hoi pameijer, grappig dat ik vandaag precies hetzelfde heb gedacht. Omdat ik zo ontzettend veel pleuris al heb uitgegeven zit ik nog even te twijfelen maar het is wel toevallig. Ook baal ik ontzettend dat misschien de netwerk functie van de SR7005 niet goed werkt of stuk is. beter om dit snel te ontdekken zodat de garantie nog geldt dan later. Ook vor firmware updates en dergelijke vond ik het wel handig.

Bedoeling was min of meer wat u voorstelt alleen ik wilde mijn Telefonica Modem eruit halen. Kortom de Airport Extreme als modem/router gaan gebruiken en dan de Airport Express in een WDS netwerk hangen en de Marantz met ethernet kabel aan de express hangen. Zou moeten lukken (hoop ik dan maar).

Laptop (de Macbook) heb ik ook al aan de Marantz gehangen. Ook geen succes. Ethernetkabel ertussen en geprobeerd maar wellicht zijn de instelllingen niet goed geweest? Heb toen DHCP uitgeschakeld en alles handmatig ingesteld. Marantz een ip adres gegeven dicht bij de range van de andere apparaten en de modem, DNS1, DNS2, etc. Proxy was me niet helemaal duidelijk wat te doen. Enfin niet gelukt, geen netwerk. ook met DHCP geen netwerk.

Toen zelfs de modem naar beneden gehaald en Marantz met ethernet kabel direct aan de modem/router gehangen. Zelfs dat werkte niet. Was toen zo afgewerkt dat ik de Airport express er met een rood/wit tulp kabeltje heb aangehangen om toch maar even via Airplay te kunnen genieten. Vandaag heb ik een optisch kabeltje gehaald en ertussen gedaan in de hoop dat de geluidskwaliteit beter wordt (vreemd genoeg moet de input selector op TV om de Airplay te horen). Zo werkt het dus wel hoe ik het uiteindelijk wil (Airplay) maar ik geef nog niet op want het netwerk moet uiteindelijk tot stand gebracht worden ook voor firmware en dat soort zaken.

Toch morgen maar een Airport Extreme gaan halen?????? Iemand trouwens ervaringen met de netwerk functionaliteit van de SR7005 en dat die het niet deed? Dus dat het echt de versterker was/is die het probleem heeft?

Nogmaals bedankt, is toch wel gaaf die fora op internet waarbij mensen elkaar (gratis) helpen. Is iets wat de burger moed geeft. Deze burger dan....

Janver

Ik heb geen ervaring met de Marantz SR7005, wel wat met de Airport Express(niet veel, want zelf wil ik dat niet). Met Zyxel ook geen ervaring.

Krijg jij met de Airport express wel verbinding met het draadloze netwerk van de Zyxel?

Zo ja; Maak dan een veilige verbinding met de aanwijzingen van PaMeijer. Zet DHCP uit of wijs een vast IP-adres aan voor de Airport Express en de Marantz in de Zyxel.

Zo niet; geen flauw idee, maar een airport extreme maakt het wel makkelijker.
----

Als jij de Marantz direct aan de Zyxel verbindt met DHCP aangeschakeld, kun je dan de Marantz terugvinden in de Zyxel?

Welke poorten gebruikt de Marantz om verbinding te maken met het internet? Misschien kan een andere SR7005 bezitter hierbij helpen? Staan deze poorten open in de Zyxel?

Volgens mij komen de 'problemen' bij de Zyxel vandaan.

Ik hoop dat dit wat kan helpen.

Vind een 100 euro extra uitgeven aan een Airport Extreme veel geld als je nog niet alles geprobeerd hebt.

meer probleempjes
Misschien ook nog wat hulp?

Gr.

Jan
Hier kan uw reclame staan!

Bigmacmagicmac

Durf het bijna niet te zeggen maar heb toch maar een Airport Extreme gehaald vandaag. God straft meteen omdat het (nog) steeds niet werkt. Ik ben een klein stapje verder, ik kan bv muziek streamen van een van de PCs (niet van de 3 Apples) die in het thuis (wifi) netwerk hangt. Dat wil dus zeggen dat de netwerk functie het op de Marantz wel doet. Ik zie op de de PCs ook Marantz als netwerk onderdeel dus dat lukt. Op Internet en dus firmware updaten of internet radio luisteren of last.fm lukt (nog) niet.

Router Zyxel hangt nu aan de extreme, de extreme maakt een draadloos wifi netwerk en de Airport Express pikt dat op en die is verbonden met de Marantz via een ethernet kabeltje (en een optische Toslink-mini kabel).

Zit nog steeds te rotzooien met de instellingen. Heb DHCP aangehad en ook uit maar geen succes. Moet ik "proxy" ook instellen? Geen idee wat dat is of zou moeten zijn. Iemand daar misschien een tip voor? Kan nu niks meer kopen (vast wel :)) dus ik hoop dat ik er met wat vasthoudendheid toch nog uit kom. Morgen weer een dag.

Bigmacmagicmac

Nou het is uiteindelijk gelukt hoor. Ik twijfel een beetje wat er fout stond maar ik denk dat de Airport Express stond op "verbinden met draadloos netwerk" in plaats van nu op "draadloos netwerk versterken". Sorry voor de brakke vertaling, alles is hier in het Spaans ;D

Toen ik dat veranderde, werkte ineens Airplay via de express veel beter, alle iOS apparaten hadden ineens super bereik met wifi en ineens geen wegvallen meer van geluid, etc. Kortom toen was ik al HEEL blij. Dezelfde avond ging ik weer aan de slag om de netwerk verbinding op gang te krijgen. "Proxy" heb ik uitgezet en ineens....

Verbinding!!!! Firmware update werd gevonden en geinstalleerd, internet radio (alle zenders van de wereld!), last.fm. Echt helemaal top. Ben erg blij dat het uiteindelijk gelukt is.

In het kort is het inderdaad zo:

1. DHCP uit
2. Marantz ip adres geven, DNS1 en 2 invullen gateway en bij "proxy" niks
3. Airport express in "bridge" met Airport Extreme en dat was het geloof ik.

Mochten er nog andere mensen zijn die problemen hebben dan kijk ik het graag in alle details na. Ik hoop dat ik ook mensen kan helpen op deze manier. Een ieder die bijgedragen heeft aan de oplossing of dat geprobeerd heeft: HARTELIJK DANK!

pameijer

bassponton

Beste iedereen, ik heb een marantz sr5006 gekocht. Ook geen Airplay die werkt. Wat ik heb is Imac, sitecom router en de modem van UPC.
Jullie moeten maar vragen want ik heb er niet zoveel verstand. Ik weet wel hoe ik in de sitecom moet komen. DHCP is ingeschakeld en de IP en mac adres is te zien in de sitecom van de Marantz
Alvast bedankt Bas.

dmeerpa

Je test best eerst of je internet werkt op de receiver.
Een gemakkelijke manier om te testen of het product een internet verbinding heeft is het luisteren naar INTERNET RADIO.

Als dit werkt, start je iTunes op. Selecteer een muziek nummer. Onderaan rechts zal je het Airplay icoon zien in iTunes. Ga er met de muis naar toe. Je zal daar de mogelijkheid hebben om te kiezen tussen de speakers van de PC of je receiver.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150