Uit de topic "ook mijn spul"
Een en ander is iets anders, maar de aansluitingen en aansturing is hetzelfde:
Gr.
sander
Gisteren ook op advies van Marantz de apparatuur anders aangesloten:
de dvd gaat met een optiche kabel naar de receiver, en met cinch stekkers van de dvd naar de 7.1 input op de receiver.
De dvd op multikanaal ingesteld voor direct geluid voor dvds en sacd. Ook de afstanden en speakerformaten op de dvd ingesteld. Daarna hetgeen fine getuned op de sr8300. Oftewel de levels aangepast.
Bij 7.1 kanaals geluid : De sub ( kef psw3000 )klinkt wat zacht dus die heb ik op de sub hardergedraaid. Hierdoor is het op auto-sound via de versterker vrij hard. Dus in het menu van de sr8300 de sub wat dichtergedraaid (- volume )
Hierdoor klinkt de sub via 7.1 net zoals bij auto-sound of de level test op de sr8300.
Zelfs een slechte dvd zoasl Marco Borsato ( in rosso ), klinkt redelijk op de sr8300 via auto sound of pure direct. Maar via 7.1 multi klinkt het werelds. Tis wat vlak, maar dat is de dvd.
Een dvd van Burt Baccharach, Trijntje Oosterhuis, Simply Red en Lee towers, klinken stukken beter op 7.1 dan via auto sound of pure direct.
Het verschil is te horen in de strakheid van de snaren, drums en andere instrumenten. De bass is minder overheersend en dieper, maar iets zachter. Het is net alsof de sub de sub is en bij auto-sound of direct komt er lijkt wel nog een stukje vervuiling van stemmen of instrumenten mee. Ondanks de frequency goed staat.
Ook de Piedpipers werken heel goed op dit systeem.
Echter, als de bron (dvd of cd) niet goed is, komt het er belabberd uit. Is de bron goed, dan krijg je kippevel zo mooi is het.
Gisteren, dinsdag overleg gehad met Piedpiper en Marantz.
Dat het een zo mooi is en het ander zo slecht, ligt aan de kwaliteit van de reciever en de speakers. Beide geven een zo natuurgetrouw geluid weer, zoals het zou moeten zijn. De reciever of de speaker voegt niets tot weinig toe.
Dus de receiver geeft pure geluid en de speakers ook. Dus slechte opnames komen er slecht uit en goede heel goed.
Speakers zoals bv tannoy of magnat of Hepta, voegen iets toe, waardoor het slechte geluid iets beter lijkt. Maar niet zoals het echt op de "bron" staat.......
Tja, het is een keuze. Slecht is slecht maar goed is erg mooi
Ik ben er blij mee.