Een mooie test tot nadenken of niet

Gestart door jwx, juli 14, 2011, 12:26:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JohnWx

Ons lid Hififreak die moderator is bij de buren op hififorum.nl heeft een leuke en zeer interessante M&G met 2 leden


War vooral naar voren komt is de kwaliteit van een SONY cd speler en versterker van een Marktplaats prijs van nog geen 100 euro


=============================================================================

Citaat van: Hififreak op juli 13, 2011, 12:11:36
Hififreak bleef thuis en verwelkomde Jaap en JBL-freak.

Tijdens een van mijn ontmoetingen met JBL-freak komt het gesprek op Jaap. Jaap en hij kennen elkaar al vele jaren en delen een gezamenlijke hobby t.w. audio.
Het is echter wel zo dat Jaap na een zoektocht van vele decennia nog steeds niet tevreden is over zijn set.  De zoektocht was lang en vele kabels, cd-spelers, versterkers en speakers wisselden zich in rap tempo af bij Jaap.  Jaap heeft veel  in de audio-lectuur aangeprezen waar gekocht, maar het heeft nooit geleid tot tevredenheid.  Daarnaast bezoekt Jaap de laatste tijd regelmatig een audiozaak in zijn omgeving, waar men met verve verschillen in kabels propageert en het woord modificatie inhoud geeft als de sleutel tot het uiteindelijke succes.  Helaas moeten we constateren dat  Jaap nog steeds zoekende is.  Na heel wat gesprekken aangaande andere inzichten m.b.t. audio met JBL-freak, werd geopperd een keertje bij mij de grot in te duiken.  Zo kwam dus het contact tot stand en kwamen Jaap en JBL-freak op een prachtige dag ons opzoeken in ons nederig onderkomen. 

Nadat de koffie was ingeschonken en wat beleefdheden uitgewisseld waren, werd Jaap de werkwijze uitgelegd.  Hij zou straks blind mijn grot betreden.  Daar zouden we 'm een stuk of zeven muziekjes laten horen. Hij hoeft zich dus alleen op het geluid te concentreren.  Andere prikkels zijn er niet.  Jaap geeft aan dat hij toch echt wel kan beoordelen of iets beter of slechter is.  Hij geeft aan eens een dure kabel gekocht te hebben en dat die later slechter bleek te zijn dan een goedkoper exemplaar. 

Ik benadruk dat hij in mijn grot gewoon mag luisteren naar muziek.  Na ieder muziekstuk mag Jaap reageren op wat hij gehoord heeft en wordt de stoel rondgedraaid totdat Jaap weer in de goede stand zit.
We hebben uiteraard niet verteld waar hij naar luistert, hoeveel verschillende sets er opgesteld staan of wat dan ook. 

De opzet is eigenlijk gelijk aan de luistermiddag die Proximus beleefd heeft. Alleen is dit keer de hoofdpersoon iemand die (nog) overtuigd is van de verschillen die er bestaan tussen kabels, versterkers, cd-spelers en luidsprekers.

De opstelling van de luisterstoel is wederom zo, dat hij dichter op de budgetsets zit dan op de andere opgestelde systemen. 
Voor het betreden van de grot zet Jaap de blinddoek op en nadat ik de deur geopend heb, begeleid JBL-Freak 'm naar de luisterzetel. 
Alles is gereed en we gaan van start met de reeks.

De volgende sets worden ingezet met de daarbij genoemde muziek. 
Cursief staan de opmerkingen van Jaap te lezen.

1.NSD loopwerk
Bryston BP25DA
Bryston 14B SST
Adam A.R.T. Compact
Oscar Peterson Trio-You look good te me

Het klinkt erg muzikaal. 
Het komt erg neutraal op Jaap over.
Heel goed zijn de instrumenten te onderscheiden, hetgeen als erg mooi op Jaap overkomt. 
Het zou wat meer body mogen hebben van Jaap. 
Samenvattend: Zeer aangenaam!


2.Sony CDP-XE270
Sony TA-FE370
Yamaha NX E400
Seal-Love's Devine

Dit geluid maakt meer indruk (geluidsniveau is iets luider dan bij 1). 
Het is zeer zuiver, vol en erg ruimtelijk. 
De stem wordt als goed ervaren.


3.NSD loopwerk en dac
Bryston B60SST
Adam A.R.T. Pencil
Mighty Sam McClain-I'm tired of these blues

Het geluid wordt als schoon ervaren. 
De bewoording "steengoed" wordt uitgesproken en wat opvalt is dat Jaap aangeeft, dat dit geluid lijkt op de aangename kennismaking met het eerste muziekstuk.


4.Sony CDP-XE270
Sony TA-FE370
Needles Visaton FR10
Sigmund & Iver-Gloria

Jaap vindt het bijzonder mooi en ruimtevullend klinken. 
Ook nu weer ervaart hij autoriteit en evenwichtigheid.


5.Sony CDP-XE270
Sony TA-FE370
Omnes Audio BB3.01
Yello-Capri Calling

Erg naturel, ruimtevullend en akoestisch zeer mooi. 
Jaap geeft aan geen enkel punt van kritiek te kunnen uiten. 
Niet na het beluisteren van dit stuk of de voorgaande stukken/nummers. 
Het klinkt heel los/komt los van de luidsprekers en het is fijntjes van karakter.
Jaap geeft aan dat hij tot op heden niets negatiefs kan noemen. 
Ik (Hififreak) proef enige verbazing.


6.NSD loopwerk
Bryston BP25DA
Adam S2.5A

Tsuyoshi Yamamoto Trio op TBM
Oscar Peterson Trio-You look good te me
Mighty Sam McClain-I'm tired of these blues

Jaap ervaart snelheid, body en temperament. 
Dit geluid staat als een huis! 
Verbluffend zijn de details die Jaap gehoord heeft en dit spreekt 'm dan ook het meest aan.




Na de luistersessie keren we weer terug richting stamtafel en geven we aan dat Jaap zes sets beluisterd heeft. 
Hij dacht dat het er maar drie waren, aangezien hij van de Adam's gehoord had. 
We nemen de opbouw van de sets door, onder het genot van een watertje.



Daarna weer terug naar de grot en laat ik Jaap verkort nog even de stukken horen per set.
We staan wat langer stil bij de Adam S2.5A's.  Oscar Peterson komt voorbij, Hugh Masekela, Michel Jonasz en heel veel andere artiesten. 
Het finale stuk is natuurlijk Grand Master Flash.  Jaap is er even stil van. 
Hij zou dit toch graag ook eens op de Yamaha speakers willen horen. 

Vooruit dan maar. De cd gaat in de Sony CDP-XE270 en we "draaien ook hier de kraan nog even open". 
De Yamaha's kunnen eveneens bovengemiddeld luid hun kunsten vertonen en ook hier imponeert het laag, zeker gezien het formaat luidspreker.
Jaap filosofeert nog even na in de grot en ik pak nog even een paar oude luidsprekers (Dynaco A25 van een paar Euro) en sluit deze aan. 
Wederom klinkt de muziek en ook dit doet Jaap verbazen. 

Ik besluit dat we ermee stoppen.  Het is goed en de stamtafel lonkt.

Als de wijn ingeschonken is en Jaap van een Palmpje geniet, komen de verhalen los.  Jaap heeft heel wat dealers van audioapparatuur afgelopen.  En telkens als hij hoopte de rust te vinden, dan bleef die uit in zijn situatie.  Het proberen van een ander kabeltje werd ook niet uit de weg gegaan.  Ik zag overigens de vertwijfeling op het gezicht van Jaap toen hij informeerde welke kabel ik gebruikte in een bepaalde set.  Ik gaf als antwoord dat ik speciaal voor hem de oudste dropveter gebruikte die ik maar kon vinden. 
Jaap keek en zag inderdaad een vergeelde dropveter. 

Voorts bespraken we nog de door Jaap ervaren verschillen in cd-spelers.  Die verschillen dachten we toch echt te horen hoor, sprak Jaap nu met enige twijfel in zijn stem. 
Ja, dat zal best zo zijn, maar waarom valt dan mijn cd-speler van een tientje niet uit de toon in de door jouw beluisterde drie sets, die je zo goed vond klinken?  Ja, dat geeft stof tot nadenken en zoals altijd vliegt de tijd.

We nemen afscheid bij de deur.  Jaap bedankt me voor de leuke middag en ik bedankt hem voor het bedanken. 
Het was een gezellige middag en een leuk avontuur voor Jaap.  Hij is in ieder geval een ervaring rijker!  Waarvan akte.

=============================================================================
i.o.m HifiFreak mocht ik zijn verslag plaatsen


ps:dit is niks om dingen te insinueren of wat dan ook
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

still life

Citeeri.o.m HifiFreak mocht ik zijn verslag plaatsen

8-)

heb ik op HF gelezen, weer een toppertje van freakmans..  :yes:
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

i2Paq

ik zie geen Marantz?

Maar wat voor set had Jaap zelf, en was het misschien leuk geweest deze in de "test" mee te nemen?
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

still life

CiteerHet is echter wel zo dat Jaap na een zoektocht van vele decennia nog steeds niet tevreden is over zijn set.  De zoektocht was lang en vele kabels, cd-spelers, versterkers en speakers wisselden zich in rap tempo af bij Jaap.  Jaap heeft veel  in de audio-lectuur aangeprezen waar gekocht, maar het heeft nooit geleid tot tevredenheid.

ik gok erop dat hierbij een aardig bedragje over de toonbank is gegaan..  :wink:
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

mountainbiker

Mooie bijdrage :yes: Een beetje relativeren kan soms geen kwaad!!!
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

JohnWx

http://www.hififorum.nl/index.php?topic=22327.0

hier de antwoorden op het verslag


wat voor set Jaap heeft maakt niet uit denk ik voor dit verslag
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

still life

Citaat van: i2Paq op juli 14, 2011, 13:11:04
ik zie geen Marantz?

Maar wat voor set had Jaap zelf, en was het misschien leuk geweest deze in de "test" mee te nemen?

v/h blauwe forum:

Unison Unico hybide, DynAudio vloerstaande luidsprekers en Arcam cd-speler
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

TurboMarco

We hebben in het verleden iets soortgelijks gedaan ,maar dan met zicht op de gebruikte componenten  :-)

http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=1554.120

Voor het hele verslag en wat er aan vooraf ging :
http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=1554.0

Ik weet 100% zeker dat wanneer de test ook blind was uitgevoerd dat iedereen alsnog tevreden naar huis was gegaan .

Het is opvallend dat wanneer kleine luidsprekertjes in een test worden meegenomen dat er dan altijd plaatjes worden gedraaid met een toch we een vet laag ,dan maken die kleine breedbanders toch wel wat meer indruk op de luisteraars  :evil:
denk daar ook even over na !
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

schieper

Bah, net nieuwe speakers gekocht. Was dus niet nodig geweest... :lol:
Music Fidelity M6
Marantz PM 7001 KI (also phono pre)
Marantz ST 6001
Marantz SA 7003
Quadral Platinum M4
Mitchell Technodec
Denon Dl-110

TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)