Citaat van: Marco op september 20, 2011, 08:53:08
Ik heb even met 7.1 gespeeld door 2 speakers als wide in te zetten ,volgens de beschrijving van mijn receiver zou het plaatje dan pas compleet zijn als er ook nog 2 speakers als highs ingezet zouden worden ,de reden dat ik nu weer 5.1 draai is omdat de speakers die ik gebruikte voor wide te groot waren zodat de fronts teveel naar binnen kwamen te staan .
Ik wil dit nog weleens uitproberen met kleinere effect speakers waarvan ik er nu al 2 heb van Onkyo ,uiteraard wil ik nog 2 van dezelfde Onkyo's erbij hebben
Het is wel van belang te weten wat 5.1, 6.1 en 7.1 inhoudt.
5.1 kennen we van DTS en Dolby en bevat Li, Ce, Re, Sr-li, Sr-re en sub.
6.1 biedt nog een extra backkanaal (center)
7.1 biedt twee backkanalen, Bk-li en Bk-re.
Sommige AVR's kunnen van 5.1 7.1 maken door het signaal uit de surroundkanalen te gebruiken voor backkanalen. Of dat veel toevoegt is de vraag en hangt vooral af van de gebruikte techniek.
Wides en Hights zijn kanalen die door Audyssey DSX worden gemaakt. Het idee erachter is om de stage te verbreden of te verhogen. Er zijn maar enkele AVR's die beide tegelijkertijd kunnen weergeven.
Het zal duidelijk zijn dat vooral (effect)films nut kunnen hebben van die extra kanalen. Voor muziek DVD's komt 80% van het geluid van het podium (front) en de rest is ambiance.
Een ander aspect is dat we geluid van achter moeilijk kunnen 'plaatsen', maar in effectfilms kan alles natuurlijk. Dan mag geluid overal vandaan komen.
Voor muziek ligt het gevoeliger.
In mijn luisterruimte heb ik wides, hights en backkanalen en kan dus experimenteren omdat de versterker veel modi biedt.
Wides levert inderdaad een 'breder' geluidsbeeld dat overeenkomt met het podium, dat gebruik ik dan ook meestal.
En natuurlijk is de kwaliteit van het bronmateriaal van groot belang voor de uiteindelijke beleving. De mix (5.1 6.1 7.1) moet wel goed zijn, anders kan de avr er geen goede chocolade van maken.
ron