Aansluiten digitale piano (Roland RD700GX) op Marantz pm17 MKII

Gestart door Nick, april 06, 2010, 14:23:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nick

Dag allemaal,

Gisteren heb ik een topic geplaatst om een adresje te vinden waar ik mijn PM17 MKII ter reparatie naar toe kan brengen. Inmiddels heb ik een forum-lid bereid gevonden er naar te kijken. In de hoop dat m'n beestje het binnenkort weer doet, het volgende:

Ik sta op het punt een Roland RD700GX stage piano aan te schaffen. Die wil ik uiteraard op mijn installatie aansluiten. Ik weet alleen niet hoe ik dat het beste (lees: audiofiel het meest wenselijk) kan doen.

De Roland heeft zowel 2 mono-jackuitgangen (6,5) als twee xlr-uitgangen.

Heeft iemand hier ideeën over?

Mexicaanse Hond

#1
Ik zou je piano via XLR aansluiten.

Edit: oh ja, dan moet ik dat ook onderbouwen.  :roll:
Bij XLR wordt het signaal 2 maal verzonden, 1 maal postief en 1 maal negatief. Eventuele verschillen worden 'uitgenuld'. Volgens kenners geeft dit het meest zuivere signaal, hoewel het pas bij grotere lengtes van belang is volgens andere kenners.

Nick

Dat heeft ook mijn voorkeur. Mijn versterker (PM17 MKII) heeft echter geen XLR-ingangen.

Dus zou een oplossing kunnen zijn: een kabel die van XLR (female) naar RCA (male) gaat (bijvoorbeeld: http://www.av-cables.net/pro-audio/pro-audio-40055.html).

Maar is er dan nog sprake van geluidswinst t.o.v. 'gewoon' mono-jack naar RCA (male)?
Daarnaast, kan de XLR (en/of jack) -uitgang van de piano een te hoog uitgangs(piek)signaal hebben voor de versterker?

Is het bijvoorbeeld verstandiger om het signaal eerst via een mengpaneel te leiden? Of is een converter die het gebalanceerde signaal naar een RCA-signaal kan omzetten een verstandige zet (bijvoorbeeld: http://www.proaudio.com/product_info.php?cPath=130_132&products_id=7520)?

Mvg,

Nick

(http://www.performing-musician.com/pm/aug08/images/Roland-RD700GX_03.jpg)

Edit: het gaat om een lengte van minimaal een meter of 6, Mexicaanse Hond...

Mexicaanse Hond

Als de PM-17 geen gebalanceerde ingang heeft dan heeft het geen zin.
Ik zou dan een jack naar cinch-kabel gebruiken.


Nick

Ik denk dat jack-cinch dan inderdaad het meest aannemelijke is in dit geval... (Bij een externe PA-set komen de XLR-aansluitingen alsnog tot hun recht).

Hoe kan ik alleen controleren of het uitgangssignaal van de piano niet te 'hoog' is voor mijn versterker? Ik hoor namelijk nog wel eens dat de versterker eruit klapt bij een te hoog ingangssignaal. Is dat iets wat uit de specs van de piano en de versterker valt af te leiden? En zo ja, waar kan ik dan het beste naar kijken? Of bestaan er apparaten die het signaal kunnen 'levelen', alvorens het naar m'n Marantz te sturen?

Alvast bedankt,

Nick

Mexicaanse Hond

#5
Ik heb wel eens een keyboard aangesloten op mijn installatie en dat ging goed. Ik weet niet of een hoge uitgangsspanning een probleem vormt? Volgens mij hoef je je volumeknop dan gewoon niet zo ver open te draaien. Tenzij die zo hoog is dat 'ie gaat oversturen.
Wat je wel hebt met instrumenten is dat er veel meer dynamiek in zit (afhankelijke van je speelstijl natuurlijk  :wink:) dan het gros van de opnamen. Dat vraagt dan ineens veel vermogen van de versterker. Als de versterker dan heel erg gaat vervormen kunnen je luidsprekers beschadigen.

Nick

Ik vermoed dat de uitgangsspanning altijd even hoog is, inderdaad wel afhankelijk van de dynamiek van het spel, maar onafhankelijk van de volumeknop. Meestal is die vast bepaald. Ik denk dat we het kortom wel kunnen riskeren? :lol:

Slashhead

Ik wil niet sceptisch overkomen, maar ik zie de relatie tussen een Roland RD700GX en audiofiel niet helemaal.
Toevallig ken ik deze piano erg goed en moet hierbij zeggen dat die alles behalve natuurlijk klinkt. Als je echt een beter piano geluid wil hebben kun je beter naar wat anders kijken, begrijp me goed ik wil niet je keus bekritiseren maar ik denk niet dat het type aansluiting naar de versterker je piano naar een hoger niveau gaat tillen.

Naar mijn smaak heeft de Roland een veel te sterk mid karakter waardoor die naar mijn mening vlak en ondefinieerbaar klinkt in de mix. Er zijn andere stage piano's die hierin veel beter scoren, neem de tijd ervoor hier naar te luisteren.


Mexicaanse Hond

Tja, wat is natuurlijk klinken als je het over een elektronische piano hebt? Ik vind een Yamaha vleugel veel te schel klinken, maar als je die met je elektronische piano wil imiteren en het lukt je, dan kun je spreken van audiofiele weergave, ondanks dat de klank je niet bevalt.

Marvin

het gaat ook meer om de verbinding die een wat audiofiel gehalte moet hebben, dacht ik zo.

Nick

Bedankt voor de reacties allereerst.

@ Slashhead: ik waardeer je mening inzake de kwaliteit van de piano. En ik heb veel geluisterd, waar vooral de Kawai MP8II en de Yamaha CP5 (althans, CP1) de grootste rivalen waren, maar ik heb geconcludeerd dat de Roland voor mij het beste, meest omvattende alternatief is. Wel zou ik uiteraard graag van je vernemen wat in jouw ogen in dezelfde prijsklasse een (audiofiel) beter verantwoord type stage piano is, en vooral, waarom.

Goed, terug naar de discussie.  Uitgaande van deze piano: hoe haal ik het meeste uit het apparaat als ik het wil aansluiten aan mijn apparatuur? En dat is waar Marvins opmerking om de hoek komt kijken. Afgezien van de kwaliteit van de Roland an sich (die in mijn ogen toch meer dan behoorlijk is voor wat je van een DIGITALE piano mag verwachten), ben ik benieuwd hoe ik die 'kwaliteit' met het minste verlies naar mijn versterker kan doorsturen.

Een aantal opties:

- direct vanuit de jack-uitgangen (2 x mono) naar de cinch-ingangen op mijn PM17MKII. Probleem: ik weet niet of de uitgangsspanning al of niet te hoog is.
- vanuit de XLR-uitgangen een verbinding leggen naar een mixer (mengpaneel) zodat dat hele circuit tot die mixer 'gebalanceerd' is, en dan de laatse 50cm via cinch aanlsuiten op de Marantz. Probleem: zorgt het mengpaneel niet voor te veel kwaliteitsverlies in het circuit?
- via de koptelefoonuitgang een directe verbinding naar de ingang van de versterker realiseren, jack-cinch/cinch dus. Probleem: is de kwaliteit van de koptelefoon-uitgang gelijk aan de 'echte' uitgangen van het apparaat? Waarschijnlijk niet...

Kortom: hoe haal ik -uitgaande van de Roland RD700GX als gegeven- de meeste kwaliteit uit het apparaat naar boven??

http://www.performing-musician.com/pm/aug08/images/Roland-RD700GX_03.jpg

lo

Heb je toevallig niet een paar kabels liggen of kun je ze niet ergens lenen om je voorstellen uit te proberen?
Mijn dochter heeft een yamaha portable grand DGX 520 keyboard en die is wel eens aangesloten via de hoofdtelefoon jack op de cinch van mijn versterker. Volgens mij is dit ook een goede en gemakkelijke verbinding.

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Marvin

mooier is een echte lijn-uitgang, zoals de cinch of xlr.
pak gewoon de simpelste die voor handen is, als het geen goede verbinding is dan hoor je dat wel.
(brom, ruis, oid).

Nick

Ik hoop morgen of aanstaande week de piano aan te schaffen, dus tot die tijd blijft het slechts inlezen ;) Daarna kan ik kan de jack- en de phonesuitgang wel testen, maar juist de gebalanceerde uitgang niet..

:wink:

Slashhead

#14
Citaat van: Nick op april 09, 2010, 17:51:07
Bedankt voor de reacties allereerst.

@ Slashhead: ik waardeer je mening inzake de kwaliteit van de piano. En ik heb veel geluisterd, waar vooral de Kawai MP8II en de Yamaha CP5 (althans, CP1) de grootste rivalen waren, maar ik heb geconcludeerd dat de Roland voor mij het beste, meest omvattende alternatief is. Wel zou ik uiteraard graag van je vernemen wat in jouw ogen in dezelfde prijsklasse een (audiofiel) beter verantwoord type stage piano is, en vooral, waarom.



Het is natuurlijk een kwestie van smaak en wensen. Ik heb echter wel diverse bands gemixed en het valt me gewoon op dat de Roland RD700GX niet echt lekker door komt. (rechtstreeks XLR of via DI maakt niet uit) Een Yamaha CP300 ligt wat klankkleur betreft naar mijn mening beter in de mix. Als je de Roland RD700GX alleen hoort dan klinkt het wel imposant, maar als onderdeel van de band is het naar mijn mening een lastig apparaat, geldt ook voor die blauwe Yamaha Motif XS8, hoewel ik die een fractie beter vindt dan de Roland, maar beduidend minder goed (piano sound) dan de CP300. Dat komt doordat het middengebied te nadrukkelijk is, je moet dat dan compenseren door meer volume te gebruiken wat weer slecht is voor de balans, waardoor deze e-gitaren en bas in de weg gaat zitten. De CP300 is niet helemaal te vergelijken met de Roland RD700GX. De Yamaha is beperkter als het om het assortiment aan geluiden en mogelijkheden gaat.
De CP1 en CP5 heb ik live nog niet gehoord en kan daar moeilijk wat van zeggen. De Kawai MP8 vond ik overigens ook niet verkeerd maar is een zeldzaamheid, maar heb toch voorkeur gekregen voor de Yamaha. (zelf heb ik overigens geen piano, dus ik zit hier niet mijn eigen spullen te verdedigen  :wink:  Ik post hier slechts mijn ervaringen met piano's.