Heren,
bedankt voor jullie adviezen. Met enig verschil in reacties komt het er op neer dat het moet kunnen en dat het een goede geluidskwaliteit oplevert, met discussie over het waarom, waarom bv niet een setje RX2. Even ter verheldering. In eerste instantie ging ik voor deze AV set met met alleen twee front speakers, de RX 6. Af en toe een filmpje kijken, de verdere mogelijkheden van de SR 5004, en het niet slechte stereo geluid brachten mij bij deze keus. Mogelijk zal ik er later een kleine center en een paar achter speakers in klein formaat bijzetten (het oog wil ook wat en ik wil niet heel de woonkamer vol met speakers).
Thuis aangekomen viel de RX6 echter af vanwege zijn afmetingen. We hebben net een audio meubel op maat laten maken (180 breed, 50 diep, 55 hoog). Daar de twee relatief kleine vloerstaande RX6 luidsprekers naast was geen gezicht, het hele audio meubel viel in het niet. Enfin toen terug naar dealer en kijken naar de mogelijkheden. Dit zijn een kleinere vloerstaander (niet te vinden) een monitor (RX2) of de center. Uitgangspunt daarbij is dat de speaker niet hoger mag komen dan een 62 a 63 cm. De monitor heeft daarbij als nadeel dat als je hem op de grond plaatst hij wel erg laag staat (geluid!) en dat op stands het geen gezicht is (20 cm stand en 37 cm speaker is geen verhouding) en dat een setje stands (bv atacama SL200) circa euro 229,- kost. Weg prijsvoordeel tov center.
Nu de center op zijn kant meet 50 cm, met een paar spikes eronder past dit prima. Circa 10/12 cm hoger zal nog beter passen, maar ik weet niet waarmee om een goed resultaat (geluid en visueel) te krijgen. iemand ideeen?
Overigens als iemand een suggestie heeft voor een gode vloerstaander onder de 65 cm dan hoor ik het ook graag. Ik heb zelf nu een philips set staan van zo een 17 jaar oud met 2 maal FB 830 (62 hoog, 26 breed). Deze afmeting wordt naar ik weet niet meer gemaakt, maar past vaak beter in het interieur. Gat in de markt voor een kwalitatief goede speaker met deze afmetingen?
Tot zover,
m.v.g. Thomas Verbeek