Marantz Pm-4 Esotec

Gestart door HAL9000, augustus 26, 2011, 20:36:42

Vorige topic - Volgende topic

HAL9000

Ik heb een marantz Pm-4 esotec op mijn tafel gekregen. Deze versterker  is  niet super zeldzaam maar wel in Nederland.  Destijds was deze prijs/spec  niet erg gunstig voor de portemonnee.  Ik vind dat de versterker een erg mooi degelijk uiterlijk heeft.  Ik vind het jammer dat marantz maar een model zo heeft gemaakt.  Beter had de gehele esotec serie in de jaren 80 er zo uit kunnen zien, heeft een eigen gezicht en dat is toch  positief.

De versterker was helaas defect, beide kanalen werkte niet  goed, linker kanaal plofte heel erg bij wat hoger volume  en  het rechter kanaal was schoor en levenloos. De bouw van de  Pm-4  is niet zo geweldig, erg goedkoop....

Nieuwe  elko's transistoren en sommige weerstand heb ik veranderd.

sommige weerstanden waren onder berekend.

Ook heb ik een nieuwe origineel model relais  geplaatst.

nieuwe transistoren, differentiëlen staan in klasse A.

phono stage

De 10V 2200µF waren kapot.

tone en voorversterker erg matig...

De versterker klinkt wel heerlijk, alleen heeft deze  veel moeite met laag bij wat moeilijke stukken in de muziek.

150Watt voeding met 4x55V 6800µF  opzich niet slecht, alleen  150watt is wel weinig.
Leuke versterker  maar geen 650,- euro waar op ebay.  ik geef dan wel voorkeur  aan Pm-6 en (a) variant.

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Janver

Het is dus net een Playmate:

Mooi van buiten, maar weinig inhoud!

Hier kan uw reclame staan!

JohnWx

Citaat van: Janver op augustus 26, 2011, 23:13:41
Het is dus net een Playmate:

Mooi van buiten, maar weinig inhoud!

dus interessant
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Marantz 81

Mooi van binnen  :yes: nog de echt kwaliteit en betrouwbaarheid uit die tijd

i.p.v maximale winst en weggooien  :? ze denken ook volgens mij dat iedereen een weggooi apparaat wil of zo  :x

HAL9000

Ik vind marantz  Pm 55 64  84  94  80  90 95  niet zo  slecht hoor.
vergelijkbare  sony's  denon's  en pioneers  zijn goedkoper gebouwd.

Kijk dat marantz/philips STK modules gaat  gebruiken  en die binnen 5 jaar stuk gaan....  ja  het zij zo.
De oudere series  PM-55 64 84  etc  hebben ze ook, daar gaan ze niet stuk.
alleen wat nu in de winkel  ligt  is niet zo geweldig.

Mijn advies is,  wil je een goede  versterker hebben koop marantz  Pm14 15 16 17 (sc sm17)
Pm80  e.d  zijn prima, alleen hebben meer service nodig.

i2Paq

Wat een leuk stukje weer. Interessant om de technische info te lezen mbt. het apparaat.

Ik vindt hem er erg leuke uitzien, kende dit model/uiterlijk niet.
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

Cornelis1921

:yes: :-) Jon e.a., zie mijn bijdrage marantz 33, elders in deze rubriek. Gr. Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

HAL9000

ja  Cor ik las  het Dank je wel!  :lol:

HAL9000

Deze  staat  nu  op  MP.   Leuk  ding maar  ik vind  60watt  per  kanaal  te  weinig

i2Paq

Citaat van: HAL9000 op januari 22, 2015, 12:30:25
Deze  staat  nu  op  MP.   Leuk  ding maar  ik vind  60watt  per  kanaal  te  weinig

Zag hem ook al staan.

Maar ja, je kunt niet alles willen hebben  :wink:
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

Marvin