De set van ArjenAH

Gestart door ArjenAH, oktober 22, 2025, 15:59:34

Vorige topic - Volgende topic

RHK en 2 gasten bekijken dit topic.

RHK

Ik ben tevreden met het SSFATS audio systeem. Klinkt geweldig. 8-)
Marantz AV7706* Rotel RB-1582MK2* Rotel RMB-1575* B&W 702S3* Klipsch RP-504C* RelT9x sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*Panasonic DMP-UB900* RU Connected*
5.2.2

ArjenAH

Citaat van: dmeerpa op juli 21, 2026, 14:39:26Paar kantekeningen.... Ik had laatst ook geprutst met de weergave van stereo wanneer DIRAC uit stond. Zo had ik low pass filter aangepast gespeeld met small/large voor de fronts en gespeeld met LFE vs LFE+Bass. Als ik nadien DIRAC weer inschakelde klonk het anders (minder goed in mijn geval). Ik kreeg het met aanpassen van de settings nadien niet meer goed. Gelukkig volstond het om het filter gewoon opnieuw op te laden.

Ik denk dan ook dat DIRAC deze settings aanpast. Ga je ze nadien manueel wijzigen is uw filter niet optimaal met minder resultaat.
Mogelijks dien je het eerst aan te passen en dan DIRAC laten inmeten, maar de kans is groot dat DIRAC eigenwijs is, en altijd zijn settings opdringt.
Vreemd ik kan gewoon bij Direct en Pure Direct op de optie-knop van de remote duwen en kan daar DIRAC aan en af zetten.
En ik hoor ook het verschil. Ze lijkt me dan (logischerwijs) geen curve te volgen, ook niet de andere speakers te gebruiken als ondersteuning, maar enkel betere integratie met de subs. Nooit op gelet maar mogelijks swicthed hij dan van 2.0 naar 2.1 (of 2.2) en gebruikt hij de cross van DIRAC.

Het is allemaal uiteindelijk wat experimenteren en uitproberen, en zelf kiezen wat jij het best vindt klinken.
Sindes enkele weken heb ik ook mijn DIRAC curve klaar voor mijn stereo weergave.

Zelfde probleem Dirac werkte niet meer kreeg op de TV kanalen alleen maar twee signalen binnen (2.0)...
Filter opnieuw geïnstalleerd en het werte weer.
Nu als ik perse puur wil spelen, zet ik Dirac gewoon even uit.

ArjenAH

Handig met lp's en mp3 de functie H-MAX, andere hier ervaring mee?

dmeerpa

Citaat van: ArjenAH op Gisteren om 13:57:54Handig met lp's en mp3 de functie H-MAX, andere hier ervaring mee?
Bedoel je niet M-DAX ?

M-DAX (Marantz Dynamic Audio eXpander): Dit is de belangrijkste functie voor MP3. Omdat MP3 een gecomprimeerd audioformaat is, gaan hoge tonen en details verloren. M-DAX compenseert dit door de gecomprimeerde frequenties en het dynamisch bereik in realtime aan te vullen. Dit zorgt voor een vollere, levendigere klank die dichter bij de originele opname ligt.

Waarom zou je dat willen gebruiken bij LP, die waarschijnlijk het beste bronmateriaal is dat er is.
Nu zelf nooit gebruikt omdat ik voornamelijk DSD, DSF en FLAC gebruik als digitale formaat.
Marantz C40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
Ugoos AM6B, QNAP TS-877
83" LG G4 OLED 4K
Zone 1 : 7.2.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+, PC-2000 Pro
Zone 2 : HEOS AMP HS2, Boston Acoustic A25

ArjenAH

Hier de Dolby Admos opstelling, klinkt allemaal lekker.

ArjenAH

Citaat van: dmeerpa op Gisteren om 14:09:19Bedoel je niet M-DAX ?

M-DAX (Marantz Dynamic Audio eXpander): Dit is de belangrijkste functie voor MP3. Omdat MP3 een gecomprimeerd audioformaat is, gaan hoge tonen en details verloren. M-DAX compenseert dit door de gecomprimeerde frequenties en het dynamisch bereik in realtime aan te vullen. Dit zorgt voor een vollere, levendigere klank die dichter bij de originele opname ligt.

Waarom zou je dat willen gebruiken bij LP, die waarschijnlijk het beste bronmateriaal is dat er is.
Nu zelf nooit gebruikt omdat ik voornamelijk DSD, DSF en FLAC gebruik als digitale formaat.
Ja toch wel verleidelijk om het te gebruiken met draaien van LP's vind ik.

ArjenAH

Morgen ga ik mij verdiepen in Dirac filter voorstereo weergave. Mijn Dolby Admos is nu gereed.

ArjenAH

Heb een stereo filter gemaak met Dirac. In afb ART-2 zie je een venster met alle speakers, deze worden allemaal meegenomen in het proces dan krijg je één geheel op de frequenties tussen 50hz en 150hz. In de afb ART-2 zie je links onder horizontale gekleurde balkjes. Het onderste blauwe balkje is de subwoofer. Deze loopt van 150hz tot 20hz
De andere speakers stoppen bij bij 50hz en lopen synchroon met alle speakers (in fase). De subwoofer start ook 150hz alleen die loopt verder door naar 20hz.

in afb ART-1 zijn maar twee balkjes de Fronts en de subwoofer. Dit is de stereo oplossing die bij mij zo nu zo staat ingesteld.

Ben zeer tevreden  :-)

ArjenAH

Hier iets betere foto's
Op de eerste foto zie je de Dolby Atmos 'hoog' luisprekers, deze staan op de witte luidsprekers naar boven gericht. (de witte luitsprekers doen niet mee, hier speel ik mijn radio op) Er is wel hoogte verschil maar dat lost Dirac Live wel op.

Op tweede foto staat alleen de rechter Dolby Admos luidspreker op. (De linker staat niet op de foto)

Stadium III

Fantastisch dat je zo bezig bent  HB maar ook alle meer systemen kunnen dit niet corrigeren

Atmos heeft wel richtlijnen kwa plaatsing
Mijn idee zorg eerst dat de 5.1 opstelling zo ver het kan gelijk staat kwa plaatsing dan atmos er boven en dan inregelen
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4