De set van ArjenAH

Gestart door ArjenAH, oktober 22, 2025, 15:59:34

Vorige topic - Volgende topic

dmeerpa

Citaat van: Stadium III op juli 12, 2026, 18:51:29Hier anders om , zonder corectie van de ruimte en het draaien van de speakers heb ik een beter geluidsbeeld gekregen

Blijf erbij dat aanpakken van je akoestiek een groot punt zonder ruimte correctie ,ook bij het gebruik van een rel subwoofer adviseren hum geen ruimte correctie toe te passen , afijn ieder zijn ding en daarin heb ik zeker moeten leren

Met mijn vroegere Wharefedale Opus 2 speakers had het indraaien van speakers ook invloed op het geluidsbeeld.
Met mijn nieuwe Elysian 4's maakt het heel wat minder uit, deze munten uit in hun geluidsbeeld.
Perfect voorbeeld is "Perfect Sense, Part II" uit het Album 'Amused to Death' van Roger Waters. Met een sprekend gemak hoor ik conversaties over mijn linker schouder, vroeger was het echt wel de exacte indraai hoek zoeken.

Maar in theorie heb je gelijk, DIRAC ART corrigeert de fouten die onstaan door akoestische tekortkomingen, het is altijd beter deze aan te pakken, dan ze via compensatie technieken te fixen.

Akoestiek aanpakken heeft in veel huiskamers wel zijn limieten, heb je een deicated ruimte kan je daar heel ver in gaan. Maar ik heb liever geen akoestieke oplossingen aan de muur, plafond of de hoeken van de kamer. Ook kan de vorm en de afmetingen van de woonkamer u beperken. En vaak kan je ook uw set niet opstellen zoals je wilt.

Anderzijds, soms weet je maar hoeveel beter het nog kan als je het uittest. Maar ben akkoord de sky is the limit, soms moet je voor jezelf zeggen, het is goed zo want je kan bezig blijven.
Marantz C40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
Ugoos AM6B, QNAP TS-877
83" LG G4 OLED 4K
Zone 1 : 7.2.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+, PC-2000 Pro
Zone 2 : HEOS AMP HS2, Boston Acoustic A25