Model 10

Gestart door RHK, augustus 29, 2024, 20:07:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TurboMarco

Ik heb ooit mijn Vector's op 2x780W RMS horen spelen en het ging vooral hard.....erg hard! maar om nou te zeggen dat je verschil in geluid hoort  :no:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

JohnWx

Citaat van: dmeerpa op augustus 30, 2024, 10:58:55Die vraag stel ik me de voorbije maand ook... zou een McIntosh, Mark, Moon, ... beter klinken dan mijn Rotelleke.


 :gp: NNEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE nonono  nonono  nonono
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

CBdicX

Grootste verschil ga je bereiken met andere speakers, al zit daar ook een grens in.

Ga je de nieuwe speakers fullrange plat filteren met ruimte correctie, schiet je er weer niets mee op, op een cosmetisch verschil na.

Leuke hobby, of niet dan  :-D

CBdicX

Citaat van: dmeerpa op augustus 30, 2024, 08:31:34Het hangt er van af wat je verstaat onder beter, beste ooit, etc...

Kijk als ze een bepaalde zaken verbeteren door technische evoluties. Neem nu die nieuwe ontwerpelementen waardoor ze meer detail, minder vervorming en een hoger dynamisch bereiken wat gebaseerd zal zijn door de logica erachter, nieuwe en betere beschikbare technologieën en metingen. Al is die winst marginaal, neem nu 0,01, dan is het geen leugen om te zeggen dat de luisteraar nog meer detail, minder vervorming en een hoger dynamisch bereik ervaart. Want op papier is dat zo, maar de luisteraar zal dat uiteindelijk niet merken.
De specs tonen aan dat dit niet 100% het geval is. Hier zijn er een paar.

PM10
  • Power Output (8 / 4 Ohm RMS) 200 W / 400 W
  • Total Harmonic distortion 0,01%
  • Frequency response 5 Hz - 50kHz

Model 10
  • Power Output (8 / 4 Ohm RMS) 250 W / 500 W
  • Total Harmonic distortion 0.005%
  • Frequency response 5 Hz - 60kHz




CBdicX

#19
 :gp:  die 5hz ga ik niet horen, die 60k is alleen leuk voor de plaatselijke vleermuis.
En dan moet de subwoofer en speakers dit ook nog kunnen weergeven.

Frits Denon

Dieper laag ga je niet horen maar voelen. En m.b.t. het hoog heb ik ergens gelezen dat dit toch wel uitmaakt. Ik ga dat toch weer opzoeken. Supertweeters schijnen toch bij te dragen aan een beter geluid, ook al hoor je het niet qua verloren frequentiebereik van je oren. Heb het ergens gelezen.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

CBdicX

Citaat van: Frits Denon op augustus 30, 2024, 14:08:26Dieper laag ga je niet horen maar voelen. En m.b.t. het hoog heb ik ergens gelezen dat dit toch wel uitmaakt. Ik ga dat toch weer opzoeken. Supertweeters schijnen toch bij te dragen aan een beter geluid, ook al hoor je het niet qua verloren frequentiebereik van je oren. Heb het ergens gelezen.

Nee, dat snap ik Frits, het was ook niet letterlijk bedoeld.
Er zijn trouwens geen betaalbare speakers die 5 Hz voelbaar kunnen reproduceren, houd meestal op rond de 25-30 Hz voor potente vloerstaanders.

RHK

Citaat van: Frits Denon op augustus 30, 2024, 14:08:26Dieper laag ga je niet horen maar voelen. En m.b.t. het hoog heb ik ergens gelezen dat dit toch wel uitmaakt. Ik ga dat toch weer opzoeken. Supertweeters schijnen toch bij te dragen aan een beter geluid, ook al hoor je het niet qua verloren frequentiebereik van je oren. Heb het ergens gelezen.
Zo hoor ik in vergelijking met mn vorige speakers Klipsch RP-260F, meer detail. de B&W 702S3 is met de tweeter afgeleid van de duurdere B&W series in staat om dit te bereiken. Maar ook de rest van de speakers in deze luidspreker  bieden dat verschil. Mag ook wel, ze kosten aanzienlijk meer. Zeer tevreden mee en een behoorlijke upgrade.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

dmeerpa

Citaat van: CBdicX op augustus 30, 2024, 13:21:52Grootste verschil ga je bereiken met andere speakers, al zit daar ook een grens in.

Ga je de nieuwe speakers fullrange plat filteren met ruimte correctie, schiet je er weer niets mee op, op een cosmetisch verschil na.

Leuke hobby, of niet dan  :-D

Volledig akkoord dat de grootste winst in de speakers zit.
Dat heb ik gemerkt als ik overstapte van de Wharfedale Diamond 9.5 naar de Wharfedale Opus 2.
Nu die hebben ook 8 of 10x zoveel gekost.
Niet tegenstaande het een grote stap vooruit was, had ik toch het gevoel dat ze niet optimaal presteerden. Ze klonken geremd op de SR8002.
Dat was ook de reden dat ik in 2010 ben gaan experimenteren met andere versterkers en dat de Rotel er is gekomen die die rem weghaalde.
Citaat van: JohnWx op augustus 30, 2024, 12:25:42:gp: NNEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE nonono  nonono  nonono
Maar ik heb toen ook proef ondervindelijk gemerkt dat het laag nog beter kon dan met de Rotel, namelijk toen ik er een Vincent SV-232 had aanhangen, wat een mooi, strak en diep laag. Ik heb toen enkele malen gecheckt om zeker te zijn dat de sub niet stiekem meespeelde. Maar de Vincent had ook wat nadelen. De frontstage klonk minder breed, en de SR8002 flirte op de SR8002 met de grens van te fel, die grens werd met de Vincent overschreden. Gezien de Vincent SV-232 nieuw was en ik meen iets van 1600€ koste en de Rotel 250€ was de keuze toen snel gemaakt.

Vandaag heb ik terug het gevoel dat ik niet het volle potentieel uit het laag haal als de sub niet meespeelt uit mijn Elysians. Maar 7000€ of meer uitgeven voor een beter laag zonder sub, is zinloos, want de ruimte verkloot alles onder de 200Hz. Maar de Vincent heeft me in het verleden getoond dat er best wel verschillen kunnen gehaald worden, het laag was zelfs een wereld van verschil.
Nu vandaag speelt de sub mee en laat ik Audyssey alles onder de 400Hz corrigeren.
Dus ik ga mijn geld eerder steken in Direc Live Base control al dan niet met de full band width.


Maar zoals ik al eerder zei, moet de hele set toch wat in balans zijn.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

CBdicX

#24
Citaat van: Frits Denon op augustus 30, 2024, 14:08:26Dieper laag ga je niet horen maar voelen. En m.b.t. het hoog heb ik ergens gelezen dat dit toch wel uitmaakt. Ik ga dat toch weer opzoeken. Supertweeters schijnen toch bij te dragen aan een beter geluid, ook al hoor je het niet qua verloren frequentiebereik van je oren. Heb het ergens gelezen.

Wat jij bedoelt dat verhaal ken ik ook.
Dit is gebaseerd op het gehoorbeentje, en de schedel rond het oor.
Dat schijnt hogere frequenties door te geven aan het brein wat het trommelvlies niet (meer) kan.
Het brein interpreteerd dit als geluid.

Er zijn ook gehoorapparaten die niet in het oor zitten maar op de schedel achter het oor.
Dit is voor mensen die geheel doof zijn, dus helemaal niets waarnemen via het oor.

Daar zijn de supertweeters op gebaseerd.
Werkt ook voor sub laag maar dat moet wel gevoeld kunnen worden, zo kunnen doven dansen op muziek.

SB_Marantz

Citaat van: RHK op augustus 29, 2024, 20:07:51Mail zojuist binnen, nieuw. Stereoversterker van 14500 Euro, Marantz claimt de beste ooit gemaakt.....
httpb
Citaat van: RHK op augustus 29, 2024, 20:07:51Mail zojuist binnen, nieuw. Stereoversterker van 14500 Euro, Marantz claimt de beste ooit gemaakt.....
https://www.marantz.com/nl-nl/product/amplifiers/model-10/MODEL10.html?utm_source=Klaviyo&utm_medium=email&utm_campaign=20240829_Marantz_NL_MODEL-10-Launch&_kx=Dsa39FfYpRBDPutn7l54jC6In6drv79BjuI6FYquVxY.TAyK2b

Onvolledige beschrijving.......''Gekochte marketing?''
De beste en krachtigste ooit? :schater:
Class D van Bruno net zoals in de PM-10.

Geschakelde voeding: SMPS.........slijt als een malle.

Ze kennen de historie niet eens........ :gaap:

Model 500 levert onderhand het dubbele evenals de SM-1000.
Dat waren nog eens ontwerpen uit eigen stal!






Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

RHK

Klasse A is inderdaad het mooist.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*