Er zijn eigenlijk geen "echte" merken meer.
D&M is al diverse keren van eigenaar gewisseld, nu dan Sound United (die ook trouwens een andere icoon in handen hebben, B&W, ik bedoel maar !!), maar dat is ook weer over.
https://hifi.nl/artikel/30916/Sound-United-Denon,-Marantz,-B-W,-etc.-wordt-overgenomen-door-Masimo.htmlHet is dan maar net hoe die Masimo tegen de huidige D&M lijn aan kijkt, zou zo maar kunnen dat D&M na overname geheel te grabbel wordt gegooit en alleen nog "Low Budget" wordt geproduceerd onder deze namen.....
Alles is, of wordt, opgekocht door investering groepen, en zijn er nog een handje vol merken die nog echt zijn van wat ze waren in het verleden.
Jammer maar het is niet anders, er is teveel poen mee gemoeit, en als je niet in bulk verkoopt, of aan de High End kant zit en maar kan vragen wat je wil is overleven een moeilijk verhaal.
Op het moment dat je het als merk financieel moeilijk hebt, en geld nodig hebt, zal die investeerder zich ook met jou bedrijfsvoering en ontwikkeling gaan bemoeien.
Als je kijkt naar de Audio/TV merken zijn er nog maar een paar over die het nagenoeg "zelf" doen.
Sony is er een van, alhoewel die dan wel hun Oled schermen weer bij LG kopen, maar Audio wordt nog wel binnens huis ontworpen en geproduceerd.
Teufel is nog in eigen handen, maar die ontwikkelen op zeer laag tempo, jaren worden de zelfde speaker series verkocht.
Een icoon zoals Tannoy (1926 !!) is sinds 2002 2x overgenomen, eerst door de TC Group, en die weer in 2015 door de Music Group.
Ik zie trouwens het hoge tempo serie wisselingen van om de 2 jaar wat nieuws (en uiteraard weer veeeeeeel beter
) wel verdwijnen, dat is nu onbetaalbaar geworden, en misschien ook wel beter.
Merken als Marantz, Denon, Onkyo, Pioneer, TEAC, McIntosh, ect. ect. zijn al jaren van de een naar de ander verkocht, en vaak blijft alleen de naam over en wordt de binnenkant vol gestopt met een Chineesie