Op een wat bijzondere wijze staat er nu bij mij een tweede versterker in huis, de PM-78.
Gisteren aangesloten o te kijken of hij werkt, op mijn KEF UniQ speakers. Normaal heb ik een PM80MK2 staan, zonder de klasse A aan.
Wel... de PM78 kwam vreemd op gang. Eerst hoorde ik niks, een kleine beweging met de volume knop bracht de latin Jazz Fado achtige muziek uit speakers. Voor mijn gevoel klonk het mooier en helderder dan mijn PM80MK1. De stem zo mooi en zuiver en beter te onderscheiden/meer uitgesproken en de verschillende snaren van de gitaar kon je helderder horen.
En toen stortte mijn wereld in (ok, ik overdrijf), ik zette de volume een tikje hoger. Het geluid uit de linker speaker werd schel, blikkerig.. rechts was ook vreemd maar daar heb ik nu geen taal voor.
Dus: nu vraag ik mij twee dingen af:
- Is de 78 veel beter dan de 80?
- Zou de PM 78 zo in de war zijn dat de klasse a schakel aanstaan (ook al had ik 'm niet als zodanig ingesteld)?
Verder:
Ik kan leuk schrijven maar niet reparer. Zou iemand mij kunnen laten weten of het de moeite waard is om dit te fixen en wat zouden daar de financiĆ«le consequenties van zijn? Ik kan ook goed taart bakken 🥳