Een tijdje terug kon ik een Akai AM-2800 overnemen. Wel een met defecte eindtrap en gestarte herstel poging.
Ik heb voorliefde voor deze modellen omdat dit mijn eerste echte versterker was in mijn jeugd
Bij inspectie bleek dat de versterker nog wel origineel was maar helaas defecte output. Misschien sluiting gehad of niet goed werkende beveiliging.
Gezien de leeftijd maar besloten om deze Akai helemaal te beet te pakken.
Recap, output en driver stage vervangen, klein signaal transistoren vervangen voor mooie audio grade en ruisarme types, relais vervangen en schoonmaken van alle potmeters en schakelaars.
Aangezicht origineel :
Hier het EQ board met oa selector switch.
Klein signaal transisitoren 2SC1312 vervangen voor KSC1845, wel even hfE matchen voor nette gelijke paartjes
Nu we er toch goed bij kunnen maar even de selector switch er uit gehaald en goed gereinigd
En zo ziet het er weer uit na vervangen transistoren en elco's.
En het eind resultaat. De voeding elco's zijn vervangen door 15.000uF BHC 63V, origineel 10.000uF. Nieuwe bleeder weerstanden gemonteerd.
Relais is vervangen voor een ander 24V exemplaar.
Aangezien het defecte kanaal ook echt goed doorgebrand was alles in de pre driver stage ook maar vervangen. Output is MJ21193G en MJ21194G. Drivers door MJE15030 en MJE15031. Dit in beide kanalen om geen ongelijkheden te krijgen tussen L en R.
Het enige wat nu nog moet zijn de bias trimpotjes. Ze werken goed maar de open types kunnen nog wel eens oxideren.
Mooie klankmatige versterker geworden en in 4 ohm load blaas ik eerder de zekeringen nu er uit dan dat ik hem laat klippen
Hoop nog een keer een Akai AM-2950 te vinden