S/PDIF = Coaxiaal ????

Gestart door mischa, oktober 14, 2007, 22:59:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SoundZ

#30
Toslink plug:




Toslink jack (kabel en adapterversie):







adapterkabel van Toslink jack (boven) naar Toslink (onder) in 2 versies:

v1

v2

Om van coaxiaal naar optisch te gaan heb je een converterbox als deze nodig (werkt 1 kant op)


en deze dus voor de andere richting


SoundZ

Hier een link met een uitgebreide uitleg (Engelstalig) over impendantie in video- en digitale audiokabels en waarom het belangrijk is de juiste (voor S/PDIF 75 ohm) kabel te gebruiken:

http://www.bluejeanscable.com/articles/impedance.htm

Dit is het voor Marantzofielen belangrijkste gedeelte:

Because the effects of impedance mismatch are dependent upon frequency, the issue has particular relevance for digital signals. Where analog audio or video signals consist of electrical waves which rise or fall continuously through a range, digital signals are very different--they switch rapidly between two states representing bits, 1 and 0. This switching creates something close to what we call a "square wave," a waveform which, instead of being sloped like a sine wave, has sharp, sudden transitions (in practice, the "square waves" in digital signals aren't really quite square). Although a digital signal can be said to have a "frequency" at the rate at which it switches, electrically, a square wave of a given frequency is equivalent to a sine wave at that frequency accompanied by an infinite series of harmonics--that is, multiples of the frequency. If all of these harmonics aren't faithfully carried through the cable--and, in fact, it's physically impossible to carry all of them faithfully--then the "shoulders" of the digital square wave begin to round off. The more the wave becomes rounded, the higher the possibility of bit errors becomes. The device at the load end will, of course, reconstitute the digital information from this somewhat rounded wave, but as the rounding becomes worse and worse, eventually there comes a point where the errors are too severe to be corrected, and the signal can no longer be reconstituted. The best defense against the problem is, of course, a cable of the right impedance: for digital video or SPDIF digital audio, this means a 75 ohm cable like Belden 1694A; for AES/EBU balanced digital audio, this means a 110 ohm cable like Belden 1800F.


WYWH

Samen met de electronicaboer op de hoek, die zend en ontvangstkasten maakt voor de PTT, eens 50 ohm kabels geprobeerd: geen significant verschil! We hebben de Aircom Plus kabel (50 Ohm) geprobeerd en ook dit signaal gemonitoord aan de scoop: geen verschil met de 75 Ohm variant. Kortom, verkooppraat  :-D

SoundZ

50 Ohm ligt dichter bij 0 Ohm is daarom te prefereren boven 0 Ohm.

De beschreven storing is echter op een kabel van 20 tot 30cm niet gauw te verwachten. Het wordt anders als je mete kabellengtes van enkele meters moet werken of de kabel is aangesloten op een coax i/o van een geluidskaart in een computer.

75 Ohm kabel is echter geen product dat duur is (ik praat over DIY, niet over nonsens-merken met goudprijzen) en als fabrikanten het voorschrijven/adviseren zie ik geen reden om dit advies in de wind te slaan.

Een cinch-connector kost 1 a 2 euro en de kabel 3 a 4 euro de meter, dus de meesten zijn met 8 euro en solderen klaar.


mischa

75 ohm ???? Waarom geen antennekabel? Die is er ook in dunne (lees: ca 2 mm diameter) uitvoering.

Of heb ik ergens een afslag gemist??

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

SoundZ

Ik neem aan dat je 2qmm kabeldoorsnede (dus niet aderdoorsnede) bedoelt in 75 Ohm versie. Dan praten we over hetzelfde.