PM78 geeft het op - Mogelijk probleem in de voorversterker print, maar wat?

Gestart door Cobus, mei 26, 2015, 17:22:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cobus

Beste forum leden,

Al wat langer lees ik uit pure interesse zo nu en dan wat mee op dit forum. Vandaag maar eens een account aangemaakt omdat ik helaas problemen heb met m'n PM78. Na ruim 15 jaar trouwe dienst had ie er gisteren helaas geen zin meer in. Een paar jaar geleden heb ik na wat problemen een keer de speaker relais vervangen en de eindversterker print waar nodig schoongemaakt en opnieuw gesoldeerd. Daarna draaide hij weer als een zonnetje en heb ik verder nooit problemen gehad, tot gisteren dus.

Hij gaat nog wel aan, maar als je aan de input selector draait hoor je geen ingangsrelais meer schakelen. Je ziet nog wel de LED's wisselen. Ook de speaker relais doen niets meer en er komt dus uiteraard ook geen geluid meer uit. Mijn elektronica kennis is zeer beperkt, maar toch maar even de boel open gemaakt. Ik meette dat een van de twee print zekeringen (500mA) op het voedings circuit van de voorversterker print kapot was. Vandaag even een nieuwe gehaald en er in gezet. Helaas vloog die er ook meteen weer uit. Er is dus helaas meer aan de hand, maar ik heb geen idee waar ik moet zoeken. Mogelijk een spanningregelaar IC (7815 of 7915) defect?? Of verder in het circuit iets, maar daar schiet mijn kennis echt te kort... Hopelijk zijn hier mensen die me een beetje op weg kunnen helpen, ik vraag me namelijk af of ik nog kosten wil gaan maken door een 15 jaar oude versterker te laten repareren. Ook al zou ik dan met een beetje pijn in m'n hart afscheid moeten nemen van een prima versterker waarvoor je met het hetzelfde geld van toen in Guldens (fl 750 als ik het me goed herinner) nu in Euro's nog niet eens iets vergelijkbaars koopt. Bah, het klinkt alsof ik oud word  :wink:

Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

xander32

Leuke versterker, heb ik ook gehad. Je kan die zelfs in klasse A laten spelen(dan slechts 2x 25 watt).

Er zijn hier een aantal techneuten die jou vast verder kunnen helpen.

pdesurmaison

Versterker na laten kijken door Audioservice in Elst en je krijgt hem als nieuw terug


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

xander32

Citaat van: pdesurmaison op juni 03, 2015, 21:55:58
Versterker na laten kijken door Audioservice in Elst en je krijgt hem als nieuw terug


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk


:gp:

HAL9000

Simpel  te  repareren.  Is  een bekent  probleem  in  de  eindversterkers.

Jon
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

thanatos

Citaat van: pdesurmaison op juni 03, 2015, 21:55:58
Versterker na laten kijken door Audioservice in Elst en je krijgt hem als nieuw terug


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

:-D

De rekening is heel modern idd  :-D.. Verder geen hoge pet van op.. veel half werk van gezien inmiddels..

thanatos

@ TS

Slechte solderingen en zwakke/verouderde elco's op de eindversterker zijn de bron van je probleem. Vliegende zekeringen betekend sluiting dus is er als gevolg van meer aan de hand.

Is wel op te lossen.

HAL9000

Citaat van: thanatos op juni 23, 2015, 15:34:44
:-D

De rekening is heel modern idd  :-D.. Verder geen hoge pet van op.. veel half werk van gezien inmiddels..

stupid
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

xander32


thanatos

Ow daar ging het niet om. Ik heb amper de tijd nog om repairs aan te nemen.

Waar het wel om ging is dat ik geen hoge pet op heb van de heren in Elst. Zeer commercieel en de rekeningen zijn zeer gepeperd in verhouding tot geleverde diensten.

Er zijn commerciële alternatieven die ik meer waardeer.

lo

Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

thanatos

Abbe van Vintage Audio Repair b.v.

En zo zijn er nog wel een aantal.

xander32

Maar mijn reply was wel oprecht; ik promoot liever jullie forumgenoten, dan een commercieël bedrijf :yes:.


Citaat van: thanatos op juni 25, 2015, 09:51:16
Ow daar ging het niet om. Ik heb amper de tijd nog om repairs aan te nemen.

Waar het wel om ging is dat ik geen hoge pet op heb van de heren in Elst. Zeer commercieel en de rekeningen zijn zeer gepeperd in verhouding tot geleverde diensten.

Er zijn commerciële alternatieven die ik meer waardeer.

Cornelis1921

Citaat van: xander32 op juni 25, 2015, 10:14:56
Maar mijn reply was wel oprecht; ik promoot liever jullie forumgenoten, dan een commercieël bedrijf :yes:.
:gp: hello notworthy
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *