Internet radio geluidskwaliteit beter dan FM?

Gestart door Frits, februari 14, 2015, 10:00:45

Vorige topic - Volgende topic

Frits Denon

Ik heb in de woonkamer een SR 6009 en heb de indruk dat het geluid van de tuner via (bekabeld) internet beter is dan via (kabel) FM. Ik heb hier (nog wel) Ziggo.

Kan dit kloppen?
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

jrm

Tsja, wat vind je beter?

Ik vind het gelijk aan de discussie tussen cd en vinyl.
Vinyl en FM klinkt in mijn oren dieper als zijnde een hologram en cd en digitale radio vlakker, maar ja dat is mijn belevingsgevoel, dus voor een ander van geen waarde  :-D

Frits Denon

Ik hoor op mijn SR toch wel duidelijk verschil. Kan ook aan mijn FM ontvangst liggen, maar dat zou goed moeten zijn, zit rechtstreeks op de Ziggo aansluiting.

Zit n.l. te denken aan het aanschaffen van een internet tuner voor bij de stereo installatie.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

jrm

Internet radio is nog in ontwikkeling, net zoals de netwerkspelers, ik zou nog even wachten dat het duidelijk wordt qua standaard protocol en vanwege de prijs (het is nog nieuw).

Willems

Op het moment gebruik ik in principe alleen maar internet radio. Dat doe ik op basis van een NA8005, deze is gekoppeld aan Vtuner voor het selecteren van de radiozenders. Ik vind wel dat internetradio op het moment volwassen genoeg is om als reguliere bron te gebruiken, de streams lopen goed door, ik heb nooit last van rebuffering of dergelijke issues.

CBdicX

Alles draait om de hoeveelheid data per seconde. Een 96 Kb zender zal uiteraard minder gedetailleerd klinken als een 320 Kb zender. Er komen gelukkig meer en meer hoge bitrate zenders dus het gaat de goede kant op. Ook zal de DAC van invloed zijn, er zijn al Internet radio's van rond de 100 euro, denk niet dat die qua uiteindelijk "luister" kwaliteit te vergelijken zijn met een NA11S1.

Marantzer

Ziggo FM kwaliteit vind ik zelf bagger, zeker bij m'n ouders waar ze tegenwoordig alleen maar mono ontvangen ipv stereo een aantal jaar geleden. (ze luisteren inmiddels ook internetradio)

Ziggo heeft op de kabel een probleem met de bandbreedte en ik denk ook dat ze liever de hele FM frequentie afknijpen of eruit duwen om plaats te maken voor meer bandbreedte voor de digitale kanalen.

Mijn mening, ja internetradio is 'beter' dan je FM via de Ziggo kabel; welkom in de digitale wereld
PM-11S1, SA-15S2, B&W CM10, SBT & BOTW

CBdicX

FM gaat sowieso van de kabel af, heb een bezoekje van een "engineer" gehad ivm wat beeld problemen van UPC op een 4K TV, en die wist te vertellen dan zowel de FM en AM als ook analoge TV gaat verdwijnen. Dit neemt dusdanig veel bandbreedte in beslag dat er voor 1 analoge TV zender, er 3 digitale HD zenders geplaatst kunnen worden. Ook FM neemt veel bandbreedte en nu met de komst van DAB lijken de dagen geteld voor al dat analoge spul.

joep

FM werd slechter en slechter op KPN. Nu heb ik radio via het KPN kastje en via AppleTV.
Het laatste is nu nog het fijnste om te gebruiken.
Grootste verschil kwam wel na gebruik te maken van de dac in mijn cd-speler.

jowa

Met de komst van de Squeezebox Touch een paar jaar geleden de Densen tuner verkocht.
Het geluid was echt heel goed, echter FM gaat op termijn verdwijnen en met internet radio gaat een wereld aan zender en muziek voor je open.

Internet radio via de Squeezebox Touch bevalt prima bij zenders met hogere bitrates en niet te veel extra compressie.
Ik mis de FM radio thuis niet.

Vinyl_Fuchs

De meeste radio luister ik in de auto. Voor wat betreft internet fm luister ik wel eens naar de uitzending van Paul Hattink.

http://www.hionline.eu/

Gr. Roy
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

schieper

Luister radio via de st6001 en dan op de caiway kabel. Bevalt beter als internet radio vanwege de kwaliteit. Plus; wat moet ik met 100.000 zenders. Dat was leuk voor 10 min maar luister toch altijd dezelfde 4/5 zenders.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Music Fidelity M6
Marantz PM 7001 KI (also phono pre)
Marantz ST 6001
Marantz SA 7003
Quadral Platinum M4
Mitchell Technodec
Denon Dl-110

lemon

Dat radio via de FM beter zou klinken dan via internet lijkt me moeilijk vol te houden. Als je via internet voldoende bandbreedte hebt, kun je natuurlijk een veel beter signaal versturen.

Luister je FM via de kabel van je kabelaar dan heb je echt helemaal pech. Niet alleen loop je grote kans dat je uitzending eerst als MP3 naar je kabelaar is verstuurd, maar als het al een analoog signaal is geweest dan is dat ernstig verminkt door je kabelaar. Als ie het als MP3 heeft gekregen maakt ie er zelf eerst weer een analoog signaal van. Dan zet ie versterkers in. Dat gebeurt in allerlei tussen stations die elk voor zich een beetje ruis aan je mooie FM toevoegen en een beetje extra vervorming. Het gaat hier immers om een analoog signaal. Bovendien leent Frequentie Modulatie (FM) zich niet om een signaal met grote dynamiek ten gehore te brengen. Dus moet het extra gecomprimeerd worden.

Maar..... heb je nu ook een beter geluid als je digitaal via internetradio luistert? hahahahahaha met een MP3? of via die prachtige DAB+? Misschien. Als je FM signaal erg beroerd klinkt waarschijnlijk wel....

In de praktijk heeft de DAB plaats gemaakt voor DAB+ en het MP2 signaal van DAB is nu een AAC signaal geworden. Dat heeft weer te maken met de bandbreedte. En volgens mij klinkt het nu vrij beroerd. MP2 heeft nu eenmaal een beter geluid in 256kbps dan MP3 of AAC.

Voordeel is wel dat er bij versterking geen ruis aan je muziek wordt toegevoegd in de versterkerstations. Maar echt goed kan het pas gaan klinken als er een 16 bits 44.1 Khz wav of AIF signaal uit je internetaansluiting komt.

Beter is 24 bit 96 Khz Maar er zullen wel weer azijnpissers zijn die dat tegenhouden omdat ze beweren dat je het verschil tussen cd kwaliteit en 24-96 toch niet kunt horen.

Je kunt dus via internet een veel betere kwaliteit bereiken, maar het is erg persoonlijk of je vindt dat dit nu ook al het geval is.