Citaat van: Bjornn81 op augustus 27, 2014, 23:26:02
ik ben eigenlijk een beetje bang dat ik mijn speakers qua vermogen te kort doe en dat er meer uit te halen is en dat willen we allemaal
Meer SPL ja.
Beter geluid, absoluut niet!
Een versterker versterkt net zoals b.v. een cd speler maar die heeft een vaste uitgang spanning. (2V)
Een versterker trekt zich ook geen moer aan van de akoestiek en plaatsing en dat is iets wat een luidspreker wel
doet.
Een versterker versterkt kaarsrecht en doet dit ook aan een reactieve belasting ( luidspreker met wisselende impedantie over het frequentie bereik van de speaker)
M.b.v. een square wave weergave hieronder kan ik het verduidelijken.
Dit is namelijk een statische weergave bestaande uit een verzameling sinussen van lage tot hoge frequenties.
De square wave moet een perfecte kanteel vorm hebben anders is er iets niet in de haak.
Met muziek testen gaat niet werken daar deze verzameling sinusjes, want dat is het zolang het een elektrisch signaal is, van amplitude veranderd en je dus niet kunt zien wat er gebeurt....ja een leuk dansend geheel op je scope.
Rise time: is de snelheid waarmee de versterker het signaal volgt en versterkt is niet relevant daar dit veel sneller gebeurt dan wederom wij mensjes kunnen waarnemen cq volgen.
Dit is dus zoals het hoort:
Bij deze weergave zie je de voorflank (het linkse gedeelte) oplopen:
Ik heb hier de treble regelaar op 1 dB gezet en zie maar eens hoe mooi de scope het laat zien.
1 dB verschil horen wij mensjes nauwelijks tot niet.
Vanaf 1,5 a 2 dB wel.
Een ander voorbeeld:
Wat denk je ( in dB's ) hoe jou luidsprekers in een ruimte weergeven?
De kamer is een fikse equalizer die wel tot 10 dB en meer kan versterken en de speaker kan maken en breken.
Dan hebben we nog de opname......ahum.
Hoeveel denk je dat er met de schuifjes gespeeld wordt voor de mastering?
Wil je verandering / verbetering zoek het dan in je luidsprekers en of ze in jou akoestische equalizer passen, je kamer dus.
succes!