Bias instellen geïntegreerde buizen versterker

Gestart door Rob46, november 09, 2013, 16:52:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rob46

Ben ik goed geïnformeerd dat eens in een bepaalde periode (onduidelijk hoelang deze periode moet zijn) de Bias van de buisjes (opnieuw) ingesteld moet worden?  HLP Volgens mij is er geen auto Bias aanwezig.

De handleiding is voor mij acradaba  violent1 

Whisper.nl

Hoi Rob,

Overleg eens met Rene. Volgens mij doet ie het bij zijn set zelf.

Groet Whisper  byebye
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

renes59

#2
Ik heb een kastje bij mijn eindversterker. Die kan ik inpluggen en meten of de bias nog goed staat, zoniet kan ik gemakkelijk bijstellen. Het is een kameraadbouw versterker en het kastje is er bij gemaakt zodat ik zelf kan bijregelen. Eens in de zoveel tijd meet ik het na en na wisseling van een buis op de versterker.
Op de foto de versterker met kastje en een schroevendraaier om het bij te stellen, niet nodig meter staat keurig in het midden. Als de wijzers in het midden staan is het goed, bias is dan ingesteld op 35mA wat zeggen wil 45 Watt per kanaal.




Als je het zelf wil doen heb je wel de gereedschappen nodig, multimeter en de kennis hoe zijn de belangrijkste.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Rob46

Citaat van: renes59 op november 09, 2013, 18:23:22
Ik heb een kastje bij mijn eindversterker. Die kan ik inpluggen en meten of de bias nog goed staat, zoniet kan ik gemakkelijk bijstellen. Het is een kameraadbouw versterker en het kastje is er bij gemaakt zodat ik zelf kan bijregelen. Eens in de zoveel tijd meet ik het na en na wisseling van een buis op de versterker.
Op de foto de versterker met kastje en een schroevendraaier om het bij te stellen, niet nodig meter staat keurig in het midden. Als de wijzers in het midden staan is het goed, bias is dan ingesteld op 35mA wat zeggen wil 45 Watt per kanaal.




Als je het zelf wil doen heb je wel de gereedschappen nodig, multimeter en de kennis hoe zijn de belangrijkste.

Met name dat laatste Renes, de kennis ontbreekt in deze. Ik weet niet waar je woont, maar kan ik een keer met de versterker onder de arm langskomen?

JohnWx

Citaat van: Rob46 op november 09, 2013, 19:24:35
Met name dat laatste Renes, de kennis ontbreekt in deze. Ik weet niet waar je woont, maar kan ik een keer met de versterker onder de arm langskomen?

Wel eerst uitzetten kan nogal warm worden

Ja Rob jij wilde de "pijpen" in  :-D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

renes59

Citaat van: Rob46 op november 09, 2013, 19:24:35
Met name dat laatste Renes, de kennis ontbreekt in deze. Ik weet niet waar je woont, maar kan ik een keer met de versterker onder de arm langskomen?
Je mag altijd langs komen in Aduard, 8 km links naast Groningen. Ik heb echter alleen een beetje verstand van mijn eigen versterker, kastje is daar speciaal voor gemaakt. Hoe het met die van jouw moet weet ik niet, heb er ook te weinig vestand van.
Langs komen?, altijd welkom, kunnen we een keer buizenversterkers vergelijken. Lijkt me wel wat.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Rob46

Citaat van: John Wx op november 09, 2013, 19:38:58
Wel eerst uitzetten kan nogal warm worden

Ja Rob jij wilde de "pijpen" in  :-D

Hihi Ja John, buizen versterker prima, maar de techniek daar omheen.......

Hobs

als ik zo naar die afbeelding kijk is het vrij makkelijk te af regelen, als je een multimeter heb meet je tussen het middelst busje en het bovenste busje iets van 0,35 volt en tussen het middelste busje en het onderste busje 0,35 volt, stel dat dat afwijkt bijvoorbeeld 0,45 volt kan je dat terug regelen met het potmetertje dat naast het middelste meetbusje zit.