MB Quart 890 msc

Gestart door retrogek, oktober 07, 2013, 05:34:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

retrogek

Sommigen van jullie hier zullen mij kennen vanwege mijn youtube reviews onder vintage stereo. Ik heb ook een aantal marantzen onder de loep genomen en uitgebreid gereviewd.
Een paar dagen geleden viel mijn oog op een jvc set, de jvc rx-1010vtn met bijpassende 5 cd wisselaar, dubbeldeck en mc quadrat 890 msc speakers. Daar gekomen heb ik de jvc set en speakers getest of alle speakers wel werkte. Thuis gekomen verder geen aandacht aan de speakers geschonken, achter de voordeur laten staan en direct met de jvc set aan de slag gegaan en die uitgebreid getest op werking en geluid. heb later wat foto's gemaakt van de quarts en ze zonder verder maar te beluisteren op marktplaats geplaats. Had binnen no time 2 mailtjes ontvangen die me de vraagprijs ervoor wilde geven. Dat gaf me te denken. Dus toch maar die 22 kilo zware dingen naar de woonkamer gesjouwd en met hele dunne kabels op een marantz 2238b aangesloten. Nu is het geval dat ik nooit had gedacht mijn ooit nieuw gekochte magnats zero 5's ooit weg te doen daar ik al veel speakers had gehoord , wel vaak betere andere merken gehoord maar vanwege het enorme prijsverschil nooit een moment tegen iets aangelopen wat qua geluid en prijsverhouding de moeite waard was om mijn magnats te vervangen. Ik sloot dus de quarts aan en mijn mond viel open. Het gluid dat deze dingen maken had ik nooit eerder mogen ervaren, en geloof me ik heb al heel wat gehoord. Had nog nooit van dit merk gehoord maar deze dingen klonken zo fantastisch dat ik dus de dag erna mijn magnat's op MP heb gezet. Wat een openbaring, B&W heeft de naam maar quart kan er ook iets van. Kan helaas heel weinig vinden op google van dit type en het merk quart is niet zo bekend is me wel duidelijk geworden. Wie heeft hier ervaring met andere quart speakers?  De overigens prachtige en super klinkende jvc set is inmiddels al verkocht, ging ook vrij snel, heb ze nog niet eens gefilmd en gereviewd maar de quarts gaan nooit meer de deur uit dat is nu wel duidelijk. Nu zag ik op MP een paar quarts staan maar schijnt heel weinig interesse voor te zijn.... onbekend maakt onbemind denk ik. uw mening graag over deze speakers als u ervaring mee heeft. Welke types zijn de goede?

retrogek

Heel toevallig zou ik deze week een set wharfedale's gaan ophalen, de diamond 9.5 met bijpassende 9.1. Deze zouden misschien mijn magnat's gaan vervangen. Heb van de diamonds geen verwachtingspatroon dat ze beter zullen klinken dan mijn magnat's maar ben mijn huis aan het opfrissen en de kersen kleurige diamonds passen stukken beter in het nieuwe interieur dan de zwarte magnat's. Dus dacht ik, ik wil wel iets inleveren op geluid , maar niet teveel, kopen testen en als het meevalt de magants in de verkoop. Nu ik dus de quarts heb met eikenkleur denk ik niet dat het de moeite loont 100 km te gaan rijden voor een paar mooie diamonds.... denk niet dat de diamonds klinken als de magnats laat staan de quarts. Iemand ervaring met de diamonds?

Faxe

Ik luister naar een paar MB Quart 600 speakers. Gekocht in 1993 en ze bevallen nog steeds.

retrogek

!993, die van mij zijn denk ik ook uit die periode, gek dat ik er nooit eerder van gehoord had. Ze zullen denk ik een slecht marketing afdeling gehad hebben of een slechte importeur die het merk nooit groot kunnen maken want dit zijn toch fantastisch klinkende speakers. Misschien waren ze te duur. die 890msc waren 3200 DM nieuw, dus niet voor het grote publiek.

bas focal marantz

ik ken je youtube filmpjes  :wink:

ik ken alleen MB-quart als mijn eerste auto speakers , een 2weg setje was dat .

klonken goed , gekozen uit een 10 tal andere sets .

mountainbiker

Heb je ook foto's of een filmpje van die quart speakers?
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

Maurice

Ook ik ken MB-quart van de autospeakers, heb ik zelf gehad ;)
Ben het merk ook wel eens bij dealers tegengekomen, maar er zijn er maar weinig die het verkopen. Volgens mij een Duits merk.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

retrogek

Ga er binnenkort een filmpje over maken, mog geen tijd voor gehad

SMarcel

#8
Beste Retrogek,

Ik ken het merk MB Quart al vanaf dat ik in HiFi geïnteresseerd ben en ik kan je zeggen dat deze, samen met Canton en Magnat in de jaren 80 echte goede speakers waren. Zeker als je van een wat bombastischer geluid houd zijn deze merken een must om te luisteren.

Ik heb zelf jaren met de Canton RC-L met room control unit gedraait en kan zeggen dat dit niet verkeerd klinkt.

Sterker nog, ik heb in het verleden tijdens mijn luidspreker-zelfbouw periode, een setje Realistic tweeters gekocht bij Tandy in Arnhem. De tweeter zat in een Realistic kartonnen verpakking met daarin een piepschuimen houder waar de tweeter in zat. In dit piepschuim stond heel mooi gedrukt MB Quart en dat bleek ook wel want deze tweeter werdt in diverse MB speakers gebruikt. Als je bij mijn set kijkt, zie je op pagina 2 een setje gele staande luidsprekers waar deze tweeter in zit.

Als jij tevreden bent, ik merk uit jouw reactie zelfs aangenaam verrast, je gewoon met deze set moet blijven spelen en als het een blijvertje is, dan misschien kijken of je wat aan de kleur van de kast kunt varranderen waardoor de speaker beter in jouw omgeving past.

Ik zeg; BLIJF VAN DEZE MB QUART GENIETEN.

Groeten,

Marcel

cz79

Grappig, er staat nog een paar te koop in de 'te koop' sectie  :-D