Omdat velen graag willen weten hoe de SR7008 nu is...
SR7005 vs SR7008Buiten dat de SR7008 iets minder hoog is zijn er nog wel verschillen zichtbaar.
Aan de achterkant merken we dat de luidspreker connecties anders gemonteerd werden. Toch bleef het moeilijk om mijn stugge Monster Sigma 2 luidsprekerkabels in te pluggen.
Verder is de Toslink aansluiting op het frontpaneel ook verdwenen.
En is de digital out op de achterzijde is ook verdwenen.
In de plaats zijn er nu wel 3 HDMI uithangen (waarvan er 2 een verschillend signaal kunnen uitsturen) ipv 1 op de SR7005. De 7.1 output van de SR7005 werd een 11.2 pre-out en 9.2 output.
Verder merkte ik ook dat de SR7008 iets warmer wordt.
vergelijk SR 7005 vs 7008 (in pure Direct mode)
En dan het antwoord op de vraag hoe klink hij ten opzichte van de SR7005
Om dit te testen werden de beide SR's naast elkaar aangesloten. Via de netwerkfunctie liet ik FLAC's terzelfder tijd afspelen op beide SR's. Op beide SR's wordt gebruik gemaakt van de Direct modus.
Het eerste wat ik opmerk ik dat de SR7008 toch sneller reageert dan de SR7005. Verder is ook het LCD display aangepast. Hierdoor kunnen ze nu een groter lettertype gebruiken. En het verschil is duidelijk merkbaar.
Als eerste Adele met 'Rolling In The Deep' uit haar album 21.
Ik hoor een verschil in het voordeel, maar kan niet duidelijken zeggen wat. Ergens heb ik het gevoel dat het geluid warmer is. Iets wat ik toch miste bij de SR7005 nadat ik van de SR8002 kwam.
Dan was het de beurt aan Nils Lofgren met 'You' uit zijn album Acoustic Live.
Hier is het eerste wat in me opkomt dat alles sprankelender klinkt.
Dan op naar Roger Waters met 'The Ballad Of Bill Hubbard' uit zijn album Amused To Death (SBM Gold CD).
Hier hoor ik weer verschil. Ditmaal moet ik wel enkele malen luisteren om het te kunnen omschrijven.
Opnieuw is het geluid wat sprankelender en verder zou ik zeggen meer dynamiek. Vooral in het hoog is het alsof er met een hoger volume wordt uitgehaald.
Als laatste, The Eagles met de live versie van 'Hotel California' uit hun album Hell Freezes Over (1994).
Deze wou ik gebruiken voor het laag omdat ik altijd vond dat de drum nadrukkelijk aanwezig is.
Wanneer ik deze vroeger in stereo-modus (2.1) speelde, vond ik het zelfs een storend laag wegens te veel.
In de intro merk je opnieuw wat ik bij Roger Waters had, maar veel beter, weer sprankelender en de veel dynamischere en bijvoorbeeld luidere uithaal van de gitaar.
Wanneer de drum zijn eerste uithaal doet, weet ik genoeg, ik moet eigenlijk zelfs niet switchen, zo mooi heb ik de drum nog niet gehoord. Ik vermoed dat het betere laag weergave misschien wel dat tikkeltje warm is dat ik miste.
Ondertussen is de Audessy XT32 calibratie gebeurt. En onmiddellijk koos ik voor 'Hotel California' met de stereo-modus op, wat een ontgoocheling, waar is dat laag naar toe... Even switchen naar de Pure direct mode, en jawel daar is dat laag terug.
Vervolgens terug een resem tracks afgespeeld, en telkens geswitched tussen stereo en direct mode. En uiteindelijk moet ik zeggen dat de stereo na Audessy XT32 calibratie het haalt van de direct mode. En moet ik besluiten dat ik vroeger en in direct mode een frequentie piek moet hebben in het laag die door de Audessy wordt weggewerkt.
Update 09-09-2013Ik heb gisterenavond nog wat muziek beluisterd en kom toch terug op mijn allereerste indruk bij stereoweergave na Audessy XT32 calibratie. Door nu wat meer beat music te spelen, merk ik dat het laag niet is wat het moet zijn. Er zijn geen body in. Als ik switch naar de direct mode heb je direct een stevige bass. Toch merk ik dat bij stereo de verschillende klanken los staan van elkaar, waar deze bij de Direct mode meer in elkaar gemengd zijn.
Dit is volgens mij een probleem die ontstaan is na de Audessy XT32 calibratie.
Bij de start van de Audessy XT32 calibratie wordt eerst het volume gemeten van de sub. De SR7008 tovert dan een SPL meter op het scherm om u de sub af te regelen op 75db, ik heb mijn sub zo'n 8db moeten verminderen.
Nu ik heb stiekem al vlug enkele film scenes gespeeld, en daar mis ik het laag niet.
Wat zou willen zeggen dat er een probleem zou kunnen zijn bij de omzetting van 2.0 naar 2.1 (software bug ?).
Ik probeer deze avond eens een Muziek DVD/BD en kijk wat dat geeft bij muziek. Blijkt daar ook iets niet te kloppen dan doe ik de Audessy XT32 calibratie opnieuw.