Zijn termen als LoFi, MidFi, HiFi, en HighEnd niet meer dan een marketinghoax?

Gestart door Cornelis1921, september 03, 2013, 07:03:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cornelis1921

Wat ik hier zeggen is zuiver mijn visie op het hele audio-hardware-gebeuren. Het is beslist niet mijn bedoeling hierover de z.g. "troll" uit te hangen :-D, maar een serieus draadje op gang te brengen over de prijs/kwaliteitverhoudingen van onze duurbetaalde audiosets.
Vanwaar de vraag in de topictitel?
Omdat ik tot de conclusie ben gekomen dat meest, het overgrote deel althans, hetzelfde kan en doet, alleen tegen soms wel heel exorbitante prijsverschillen. Nu laten wij levensduur even buiten beschouwing, hoewel daar in sommige gevallen ook wel het één en ander valt af te dingen.
Ik laat mij niet meer gek maken door het audio-journaille! Want zij schrijven sommige apparaten regelrecht de audio-hemel in, terwijl andere apparaten het onderste uit de kan krijgen, louter op basis van meestal subjectieve waarnemingen.
Luidsprekers en hoofdtelefoons, kortom de weergevers, daar zitten de verschillen in. En dan niet te vergeten, het belangrijkste, de akoestiek, want als die niet deugt, dan is een installatie, die voor het gros onbetaalbaar is, zelfs weggegooid geld.
Nu concreet:
Ik speel mijn hele leven al met behulp wat de marketingboys, en aanverwante geesten, MidFi schijnt te zijn. Voor mij vormt dat nu geen enkel probleem meer, want ik ben tot de overtuiging geraakt dat wat betreft bijvoorbeeld mijn (SA)CD-spelers qua sound op de eerste rang zit. Eerst met een Marantz CD6000/OSE, daarna met SA8400 - hetzelfde loopwerk en DAC als apparaten uit Premium-lijn - leidde na vijf jaar intensief gebruik ook bij mijn exemplaar tot (onoplosbare) storing.  Minder kek uiterlijk als de Premijn exemplaren, maar goed, spelen als de beste. Nog later kwam er, ter opvolging van de SA8400, een SA8003, gemangeld door o.a. What HiFi?, maar doet hetzelfde als een SA11/S1 (op de filters na). Dus hoe groot zijn nu de werkelijke verschillen met de S2 of de S3 modellen of speler uit hetzelfde segment of hoger. Ook hier zullen de verschillen in levensduur ook navenant zijn (maar hoe zit dat dan met het loopwerk van de SA8400?) maar in audiofiele prestaties... Ik vraag het langzamerhand mij ten zeerste af.
Hetzelfde verhaal geldt ook misschien voor de versterkers, want daar heb ik minder ervaring mee. Maar als ik zo de discussies hierover volg op het forum, "klinken"versterkers niet, maar "versterken" zijn alleen maar, en daar doen het overgrote deel van hen op huiskamerniveau uitstekend hun werk. Hier vormt levensduur ook een  belangrijke en te onderschatten meerwaarde. Het verhaal over zwaardere voedingen bij versterkers in een hoger segment valt ook niet ontkennen, en dat zal ik dus ook niet doen - hoe hoger het geluidsniveau, hoe zwaarder de benodigde voeding.
Met andere apparaten zoals toonopnemers, draaitafels, externe DACs, headamps, etc. heb ik weinig tot geen ervaring om te kunnen vergelijken.
Des te meer is het verschillen tussen luidsprekers, hoofdtefoons en akoestiek tot mij gekomen en ben ik mij ten zeerste bewust van geworden dat daar de verschillen in kwaliteit klankmatig  echt waarneembaar zijn. En over vooral dat laatste, de akoestiek, daar hoort men de marketingafdelingen en in het kielzog daarvan het journaille niet over; te subjectief, te gevoelig?
De eerste echt objectieve review moet nog geschreven worden, geeft niet, want luisteren kunnen wij zelf wel...
byebye, Cor.

P.S. Laat het geen misverstand zijn; ik heb toendertijd  terecht mijn luidsprekerkabel(s) geupgrade van 2,5mm2 naar 4mm2, van de rol weleswaar, maar daar zat, theoretisch, winst in , hoewel ik achteraf klankmatig geen verschil hoor. Daarvoor moet ik dus een AB-vergelijking moeten houden - maar die 7 seconden heh? violent1
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

johand

Citaat van: Cornelis1921 op september 03, 2013, 07:03:47Ik laat mij niet meer gek maken door het audio-journaille!
en waarom denk je dat 99.9% van de mensen dat niet doen?
Marantz PM-7004 - Speakers: KEF IQ30 - Squeezebox Touch

Spotify: Mijn favorietenlijstje

Cornelis1921

Citaat van: johand op september 03, 2013, 07:48:11
en waarom denk je dat 99.9% van de mensen dat niet doen?
@Johan: Omdat er nog altijd 1% is die dat wel doet, waaronder mijn persoon tot voor kort...  violent1
Lijkt misschien peanuts, maar zij houden wel complete (marketing)afdelingen en een complete journalistieke bedrijfstak overeind.  :angel
byebye
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

mountainbiker

Citaat van: Cornelis1921 op september 03, 2013, 08:03:23
@Johan: Omdat er nog altijd 1% is die dat wel doet, waaronder mijn persoon tot voor kort...  violent1
Lijkt misschien peanuts, maar zij houden wel complete (marketing)afdelingen en een complete journalistieke bedrijfstak overeind.  :angel
byebye
Ik deed er ook aan mee tot voor kort Cor!! Nu niet meer.Heb veel geleerd op dit forum de laatste jaren.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

johand

Citaat van: Cornelis1921 op september 03, 2013, 08:03:23
@Johan: Omdat er nog altijd 1% is die dat wel doet
0.01%!

Citaat van: Cornelis1921 op september 03, 2013, 08:03:23...maar zij houden wel complete (marketing)afdelingen en een complete journalistieke bedrijfstak overeind.
Dat wordt (grotendeels) gefinancierd met de winstmarges op High-end componenten zeker?
Marantz PM-7004 - Speakers: KEF IQ30 - Squeezebox Touch

Spotify: Mijn favorietenlijstje

Cornelis1921

Citaat van: johand op september 03, 2013, 08:35:53
0.01%!
Dat wordt (grotendeels) gefinancierd met de winstmarges op High-end componenten zeker?
Een subtiele bijstelling?

&

Het geld moet toch ergens mee verdiend worden?
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

Citaat van: mountainbiker op september 03, 2013, 08:28:46
Ik deed er ook aan mee tot voor kort Cor!! Nu niet meer.Heb veel geleerd op dit forum de laatste jaren.
Met dank aan...   8-) notworthy :yes:
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

JohnWx

Zijn termen als LoFi, MidFi, HiFi, en HighEnd niet meer dan een marketinghoax?

Nee denk ik het heeft meer te maken dan alleen "klank" ook bouw kwaliteit levensduur exclusiviteit etc.

Dus de termen kloppen absoluut alleen maakt men er vaak MiFi van en dat heeft geen gradatie  :wink:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cornelis1921

Citaat van: John Wx op september 03, 2013, 10:29:30
Zijn termen als LoFi, MidFi, HiFi, en HighEnd niet meer dan een marketinghoax?

Nee denk ik het heeft meer te maken dan alleen "klank" ook bouw kwaliteit levensduur exclusiviteit etc.

Dus de termen kloppen absoluut alleen maakt men er vaak MiFi van en dat heeft geen gradatie  :wink:
Dan was mijn betoog zeker een betoog voor MiFi? Schade, ich hätte etwas anderes als Antwort erwartet. :oops: :| Nah, wir bleiben Freunden.  :yes:  byebye
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Marvin


JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.