Streaming probleem: NAS - Apple TV2 - DAC - versterker

Gestart door Wacky Windsurfer, november 28, 2012, 13:12:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wacky Windsurfer

Ik heb het volgende probleem/uitdaging:

Ik wil vanaf mijn NAS, via Airplay muziek (Wav/FLAC) streaken naar een analoge stereo versterker.

De gebruikte apparatuur:
- Synology DS212+ NAS
- Apple TV2 tav Airplay
- Muse Mini DAC TDA1543 (en een nieuwe CYP AU-D3 DAC, omdat ik dacht dat de DAC kapot was)
- Marantz PM-80 stereo versterker

Manier van aansluiten:
- NAS op router en daarvan naar Apple TV2 met kabels aangesloten (ook via Wifi getest)
- Optische kabel (Toslink) vanaf Apple TV2 naar Muse DAC
- Analoge stereo RCA (tulp) interlink naar CD input op PM-80 versterker
- luidsprekers op de versterker

Het probleem dat ik ervaar is het volgende:
- wegvallend geluid op 1 van de kanalen en drop-outs
- lager volume dan normaal
Dit, nadat het een avond goed heeft gewerkt!)

Wat heb ik getest/geprobeerd om de oorzaak te vinden en de schuldige uit te sluiten:
- 2 verschillende DAC's
- 3 verschillende optische kabels
- 3 verschillende interlink kabels
- meerdere inputs op de versterker geprobeerd
- verschillende stroomkabels, stopcontacten en stekkerblokken

Wat werkt goed:
- cd speler rechtstreeks op de versterker aangesloten (met dezelfde interlinks) werkt goed, op alle inputs
- cd speler via beide DAC's zowel optisch Toslink als met coax SPDIF aangeloten werkt prima met zowel dezelfde digitale als analoge interlinks naar alle inputs op de PM-80 versterker
- de Apple TV2 werkt rechtstreeks via optisch (dezelfde kabels) en HDMI naar een moderne receiver (Marantz SR7005)
- de Apple TV2 werkt via dezelfde DAC's en kabels wel goed naar een analoge input op de SR7005 reciever

Als ik dus alles vanaf de bron t/m de PM-80 versterker hetzelfde laat (optische kabel, DAC, interlink en input op PM-80), werkt het niet als de Apple TV2 aan de optische kabel hangt en wel als de cd speler aan diezelfde kabel zit.
Dan denk je al snel dat de Apple TV2 de veroorzaker is (optische uitgang kaduuk?).
Deze werkt echter perfect op een andere receiver met dezelfde optische kabels en ook via dezelfde DAC!

Dus: PM-80 versterker werkt, dac's werken, Apple TV2 werkt, kabels zijn ok.
Maar niet in de volgende combinatie: Apple TV2 - DAC - PM-80?


Rara wat kan dit veroorzaken? Heeft iemand dit wel eens meegemaakt?
Ik word er een beetje kriegelig van...
nopompom
Marantz PM-80, Marantz SR7005, Marantz SA8400 SACD MV - Tannoy D700 - Canare 4S11

joep

En van die gasten die voor het eerst op het forum komen zich niet netjes voorstellen en hun probleem zo maar op tafel gooien zonder een alstublieft en alvast een dankjewel word ik nu weer zo kriegelig.

Wacky Windsurfer

#2
Citaat van: joep op november 28, 2012, 13:20:17
En van die gasten die voor het eerst op het forum komen zich niet netjes voorstellen en hun probleem zo maar op tafel gooien zonder een alstublieft en alvast een dankjewel word ik nu weer zo kriegelig.
Joep,

Je hebt helemaal gelijk. Een beetje onbeschoft van mij. Het was ook een snelle copy/paste actie van me.

Ik ben ook meer een lezer en niet zo'n poster, mijn problemen los ik over het algemeen ook op door te zoeken en niet te vragen.

Mijn naam is Michiel, ik ben een Marantz liefhebber uit omgeving Den Haag. Ik ben in het bezit van meerdere Marantz apparaten, zowel modern als uit die goeiuh ouwuh tehd (op z'n Haags).

Het zou fijn zijn als jullie alsjeblieft met mij mee willen denken om deze uitdaging te tackelen.
Alvast mijn dank hiervoor!
pompom

/edit
Mijn profiel ook maar even aangevuld, voordat ik hier ook op word aangesproken. redface
Marantz PM-80, Marantz SR7005, Marantz SA8400 SACD MV - Tannoy D700 - Canare 4S11


lo

Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

the limp man

Wat gebeurd er als je een laptop tussen de dac en de versterker hangt?

Verstuurd van mijn HTC Desire met Tapatalk

pameijer

Als je het zo beschrijft lijkt het probleem bij de bron te liggen: je muziekserver, oftewel je NAS. Ik vraag me af wat je als controller gebruikt om bv. het juiste liedje te kiezen?
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

Wacky Windsurfer

#7
Allen bedankt voor het Marantz-warme welkom!

Via laptop heb ik niet geprobeerd, zal even kijken of ik er een heb liggen met optical uit.

Ook als de bron iTunes is vanaf iPad, dus NAS uit, heb ik hetzelfde probleem.
Ik gebruik overigens de DS Audio software van Synology, zodra ik vanaf de NAS stream, met de iPad of een Android smartphone als controller.

Nogmaals, dit werkt alles ok op de SR7005 receiver, maar niet op de PM-80 versterker.
Deze versterker draait op dit moment perfect met een Marantz SA8004 VM als analoge bron met dezelfde interlinks.

Ik ga maar eens kijken naar een Logitech Squeezebox ofzo als streamer.
Ook zal ik mijn Popcornhour PCH-C200 ook nog als bron testen in dit plaatje, kijken wat die doet.

Fijn dat er meegedacht wordt!

/edit
Met de Popcorn als bron, zowel via optical als coax aangesloten heb ik weer hetzelfde probleem op de PM-80 met beide DAC's. Zowel met de NAS als bron als muziek vanaf de interne harddisk.

Schiet mij maar lek...
Marantz PM-80, Marantz SR7005, Marantz SA8400 SACD MV - Tannoy D700 - Canare 4S11

Barre72

Is het een standaard Apple TV2 of staat er alternatieve software op ?
Hoe wordt de muziek gedeeld op de NAS ?
Set 1 : Marantz PM7000N - Marantz UD5007 - Monitor Audio RX6 - LG C7V
Set 2 : Marantz PM7004 - Marantz CD5003 - Pioneer S-A4SPT-PM (Pure Malt) - Raspberry PI + Volumio
NAS : HPE Proliant Microserver + Rocky Linux 9 (NFS, MiniDLNA)

Wacky Windsurfer

Reactie had ik even gemist.

Het probleem kwam niet met alleen de Apple TV2 (inmiddels verkocht) voor, ook met andere bronnen.
In de tussentijd heb ik een Logitech Squeezebox Touch en een v3 op de kop getikt, samen met DacMagic 100.

Deze combinatie vanaf mijn NAS - SBT - DAC - PM-80 gaat tot op heden goed.

Met de vorige eigenaar van de PM-80 heb ik even contact gehad en hem het verhaal voorgelegd, hij had de versterker gereviseerd. Hij geeft als mogelijke oorzaak een vuil relais en heeft enkele tips gegeven. De storing komt nu nauwelijks voor en lijkt uiteindelijk toch aan de versterker te hebben gelegen.



Marantz PM-80, Marantz SR7005, Marantz SA8400 SACD MV - Tannoy D700 - Canare 4S11