Crossover Epos M15 waarover wat vragen

Gestart door SMarcel, december 23, 2012, 17:59:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SMarcel

Beste collega forummers,

Ik heb vandaag de aansluitterminal van de Epos los gehad en kom daar een zeer zuinig scheidingsfilter tegen. Nu ben ik voornemend om de filter onderdelen en de bekabeling te gaan vervangen door betere kwaliteit onderdelen.

Op de terminal kom ik alleen maar 3 onderdelen tegen welke het hoog filteren en dat zijn 2 caps van Bennic met de waarde (per stuk) 1,0uF 5% 160VAC/250VDC.
En een weerstand met (voor zover ik kan waarnemen) de kleurcode rood, paars, goud of geel en goud.

Nu weet ik niet wat wijsheid is, maar volgens mij moet ik de caps wel dubbel houden en niet twee keer die waarde in 1 cap nemen maar verbeter mij als ik het niet goed heb.

Dan die weerstand, kan iemand mij vertellen naar het kleucode verhaal wat de waarde is van deze?

Vraag uit nieuwsgierigheid, maar hoort er normaal gesproken niet een spoel in het laag signaal?

Ik heb wel in een recensie gelezen dat Robin Marshall deze woofer speciaal heeft ontworpen voor de M15 dus de mogelijkheid bestaat dat deze totaal niet gefilterd is.

Voor alle duidelijkheid heb ik nog 2 foto's gemaakt.





De bekabeling is ook van fietsdraad niveau dus daar valt al voldoende winst in te behalen.

Ik hoor graag van jullie.

Groeten,

Marcel

jowa

Citaat van: SMarcel op december 23, 2012, 17:59:12
Beste collega forummers,

Ik heb vandaag de aansluitterminal van de Epos los gehad en kom daar een zeer zuinig scheidingsfilter tegen. Nu ben ik voornemend om de filter onderdelen en de bekabeling te gaan vervangen door betere kwaliteit onderdelen.

Op de terminal kom ik alleen maar 3 onderdelen tegen welke het hoog filteren en dat zijn 2 caps van Bennic met de waarde (per stuk) 1,0uF 5% 160VAC/250VDC.
En een weerstand met (voor zover ik kan waarnemen) de kleurcode rood, paars, goud of geel en goud.

Nu weet ik niet wat wijsheid is, maar volgens mij moet ik de caps wel dubbel houden en niet twee keer die waarde in 1 cap nemen maar verbeter mij als ik het niet goed heb.

Dan die weerstand, kan iemand mij vertellen naar het kleucode verhaal wat de waarde is van deze?

Vraag uit nieuwsgierigheid, maar hoort er normaal gesproken niet een spoel in het laag signaal?

Ik heb wel in een recensie gelezen dat Robin Marshall deze woofer speciaal heeft ontworpen voor de M15 dus de mogelijkheid bestaat dat deze totaal niet gefilterd is.

Voor alle duidelijkheid heb ik nog 2 foto's gemaakt.

De bekabeling is ook van fietsdraad niveau dus daar valt al voldoende winst in te behalen.

Ik hoor graag van jullie.

Groeten,

Marcel

De weerstandswaarde kan je berekenen via: http://www.weerstandcalculator.nl/
Zo te zien 270 Kilo Ohm.  Wat de maximale vermogensdissipatie is kan ik zo niet zeggen, mogelijk onze rastechneuten wel.

Wat dat draad betreft, da's prima spul. Zou ik zo 123 niet vervangen.
Mocht je het wel willen vervangen, zou ik het bij solid core houden. Want dat is het nu ook.

Ik zelf verwacht geen werelden van verschil als je de onderdelen vervang, maar we lezen het wel :-)




JohnWx

nee de bedrading laten zitten, dikker is niet altijd beter en waarom verbeteren iets wat al goed is en zich al bewezen heeft
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Maus

Ik zou de draad wel vervangen, bij de andere epossen waar we over PMden maakte het duidelijk verschil. Laag was strakker en hoog minder scherp.
Werkt het niet, duw je de oude weer terug toch?

cz79

Bekabeling lijkt wel op DNM kabel

TurboMarco

Citaat van: John Wx op december 24, 2012, 10:04:42
nee de bedrading laten zitten, dikker is niet altijd beter en waarom verbeteren iets wat al goed is en zich al bewezen heeft
stupid
Bovendien maakt dat op zo'n korte lengte geen fluit uit ,maar dat wisten ze bij Epos ook al  :wink:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Audiotic

Zie andere discussie over kabels in boxen. Zou het ook niet vervangen, maakt bijna zeker niet uit, waarschijnlijk eerder slechter omdat dit in de berekening van het filter is meegenomen...
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

Maus

Citaat van: Marco op december 24, 2012, 20:06:20
stupid
Bovendien maakt dat op zo'n korte lengte geen fluit uit ,maar dat wisten ze bij Epos ook al  :wink:

Weleens gehoord wat die metalen plaatjes uitmaken die achterop zitten?

TurboMarco

#8
Citeer
Weleens gehoord wat die metalen plaatjes uitmaken die achterop zitten?
Nee ik ben van gisteren  clown1 ,als je die weg laat dan mis je iets .

Heb jij weleens met de ogen dicht op de luidsprekerdraadjes geplast en later de horlepiep gedanst ?

CiteerZie andere discussie over kabels in boxen
Ja ....duh!.. verhaaltjes van mensen die nog geen soldeerbout in de hand kunnen nemen en dan nog menen dat ze een luidsprekersysteem kunnen verbeteren dmv een paar draadjes .

:-D
CiteerZou het ook niet vervangen
stupid

@ Marcel,
De Epos heeft blijkbaar enkel een lowpass filter voor de tweeter en de woofer is niet gefilterd ,als je dat gaat meten dan word je hoogstwaarschijnlijk ziek van de meetresultaten .......maar what the heck! who cares als het naar je zin klinkt .
Veranderen van filter betekend dat je de afstand van luidspreker tot luisteraar berekend en met een paar passieve filter componenten meer of minder kom je er ook niet ,daarvoor zou je iemand die er echt veel verstand van heeft aan moeten laten werken .
Hier op dit forum is er niet 1 die dat kan !  ,en om een paar draadjes te vervangen om tot een beter resultaat te komen is dan wel het laatste wat je moet doen .

http://www.troelsgravesen.dk/crossovers.htm

CiteerMy best advice is to choose some well documented commercial kits or well documented diy-constructions from the internet if you want to enter the fascinating world of DIY loudspeaker construction. Take great care if you change cabinet construction.

:mrgreen:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

mountainbiker

Niks aan veranderen en zo laten!! Heb geprobeerd de laatse dagen wat meer te weten te komen over filters.Als je wilt kun je er een complete studie van maken wat een ellendig onderwerp. Conclussie van mijn kant:Elke wijziging veroorzaakt weer een of andere verandering en zo blijf je maar bezig te prutsen dus niet doen!!
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

Maus

Eigen oren gebruiken dus, je kunt er op z'n minst wat van opsteken. ;)

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Exxar

Er zijn wel meer luidsprekers die gewoon een enkele condensator hebben als filter.
Dat wil gewoon zeggen dat de mid/woofer alles moet weergeven dat hij kan weergeven, en de tweeter hetgeen dat overblijft na het filtertje.
Dat hoeft op zich niet eens slecht te zijn hoor.

Een aantal merken proberen het filter zelfs zo eenvoudig mogelijk te houden, met zo weinig mogelijk componenten.