Heel interessant. Zonet (voor de kindjes gaan slapen) toch nog eens een uurtje geluisterd. Bijna de volledige CD 'best of' Sultans of Swing van Dire Straits er door gedraaid. Eén woord: "adembenemend"!! Voor mij éénvoudig de perfectie. Wauw. En op geen enkel ogenblik ook maar een neiging naar een vervelend resonerende bas of iets dergelijks. Mooi is dat.
Volgend CD'tje: debuut CD van Duffy. CD 2 (da's een dubbel), 1ste nummer: all right. 2de nummer (fool for you) is die resonantie daar toch wel niet terug zeker? Alleen als ik het volume betrekkelijk laag zet is dat weg.
Maar ja, geen paniek hé gasten, ik ga dat nummertje er even door draaien beneden in de woonkamer om te dubbelchecken. Ik heb die CD namelijk nog nooit gehoord op mijn oude Denon PMA735 + M.A. Silver 7i + Pioneer DVD-speler. Ja, ja... daar klinkt gewoon echt beetje laag gewoon belabberd als je net die Marantzcombinatie + Dynaudio's gehoord hebt. Geen vergelijk aan. Wat moet ik hier uit concluderen?? Er zijn wel enkele mogelijkheden:
- het niveau ligt zodanig hoog dat je het minste beetje 'niet perfect' als storend ervaart?
- het staat gewoon zo op de CD als het weergegeven wordt: die opname is niet zoals het hoort. Dat verklaart dat een hele Dire Straits CD wel perfect klinkt.
- het is een heel toevallig samenspel van de klankresonantie in die ruimte
- het ligt aan mij... er is niets mis en ik ben teveel gewoon en verwend. Ik heb een prachtig paar speakers gekocht, gecombineerd met een topversterker + CD speler en heb het lef te zagen en te klagen.
De vorige luidsprekers in die ruimte gingen gewoon zo laag niet: M.A. Studio 2 al zeker niet! En de Silver 7i komen ook niet in de buurt. Ik ben er ook eigenlijk wel zeker van dat heel veel mensen (>90%) deze soort 'resonantie' niet eens zou opvallen en indien wel niet eens als storend zouden ervaren.