marantz 3250 filter 15hz werkt niet goed

Gestart door marantz2110, januari 05, 2012, 11:47:00

Vorige topic - Volgende topic

marantz2110

Goedendag,

wie heeft er hier verstand van de 3250 voorversterker.
Het volgende doet zich voor;
bij indrukken 15Hz filterknop wordt er op
1 kanaal heel veel weggefilterd, soort "mute" werking (rechts)
1 kanaal (links) is geen verschil hoorbaar.
Hoe hoort het te werken? En wat kan het probleem zijn?
De versterker is nog origineel en heeft geen reparaties of draadbruggen en ziet er schoon uit.

Verder;

• 9kHz filter werkt wel goed.
  • overige functies werken naar behoren
  • 3250 opengehaald en alle knoppen getest, overal <0,5 Ohm, 15Hz knop extra schoongemaakt
  • overgangs weerstanden van de knoppen print (vertic) naar main print (horiz) zijn goed
  • 1 vermoedelijk slechte condensator gevonden CH16, tantaaltje, kan dit te maken hebben met de 15Hz filtering(fig 1 rechtsonder)
  • 1 (zener)diode vertoonde verhittings verschijnselen (gereinigd) maar dit is de diode voor de aansluiting naar het power ledje (fig 1 linksboven).

evt zou ik ook zelf wat kunnen speuren als iemand de schema's heeft...

bij voorbaat dank,
vriendelijke groeten Danny

HAL9000

Rechts onder is geen tantaaltje maar een  keramische  condensator. 
meestal  zijn de schakelaars de  reden.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

marantz2110

ow ja, klopt geen tantaal.

tsja had ook gedacht dat het wel een slecht contact van de /een schakelaar zou zijn. Zag dat de printsporen ook langs de defeat knop lopen dus 15hz en defeat knoppen extra goed nagekeken maar zit allemaal ruim onder 0,5 ohm. Ook het fujitsu relaistje is nog goed.

Wat hoort de defeat knop trouwens te doen, ik hoorde zo 123 helemaal geen verschil.
Turnover 100Hz/10kHz/mute en 9kHz doen het wel goed.
Ergens link naar pdfjes te vinden met de schemas????

vr gr

Paul

Je kan hier een account aanmaken maar denk dat je voor een service manuel moet betalen.
Niet geschoten = altijd mis.  :-D  :wink:
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

marantz2110

nog even de backup schijf erbij gepakt. Ik heb dus nog een pdfje gevonden voor de service manual 3250 en 170. Wie bewaart.....dus iemand interesse kan ik hem wel ff versturen.
Zag dat defeat en filter circuits bijna aan het einde van alles zitten, vlak voor de pre out dus het zoekgebied iets kunnen verkleinen. CH16 zit ook aan het eind van de rit maar het lijkt dat dat stukje ongeacht knoppenstand sowieso altijd het signaal doorvoert..

Paul

We lezen wel als het probleem is opgelost, succes.  :wink:
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

HAL9000

defeat zette  volgens mij  toon regeling uit.  (omzeild  het ) is ook vaak  erg  smerig en zorgt  voor  storingen.

marantz2110

Na het bekijken van de schema's klopt het inderdaad dat defeat de toonregeling (3 analoge schuifjes) en de turnover freq. knopjes passeert. Kortom als de versterker neutraal staat kan het dus zijn dat je geen/nauwelijks verschil hoort bij defeat in of uitgeschakeld. Bij een scheve of bijvoorbeeld 'v' instelling van de 'equalizer' is het verschil dus wel hoorbaar.
De filters zitten na de defeat regeling en horen altijd te werken.  Dus de defeat regeling werkt bij mij zoals het hoort.

Verder;
Heb de voorversterker in elkaar gezet en 1 avond leek het  probleem verholpen voor het 15Hz filter (nu met in of uitschakeling nauwelijks verschil hoorbaar, waarbij voorheen 1 kanaal heel erg werd gedempt).

Helaas, de volgende dag keerde het probleem terug. Binnenkort maar verschillende stukjes van het circuit nameten en steeds waarden tussen links en rechts vergelijken.

HAL9000

Nieuwe  elko's  en alle  print bindingen nalopen doet wonderen.
Deze voorversterker  is er wel vaak een met  kleine problemen die veel tijd kosten.
3200 3300 3600 3800 is  recht voor zin raap.  3650 is  helamaal een item  shutup