nieuwe PM8005 - filmgeluid en stemmen valt tegen.

Gestart door WMK, oktober 29, 2014, 22:24:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TurboMarco

Het e.e.a hangt natuurlijk ook af van de gebruikte center speaker , ik heb zelf namelijk ook jaren zitten tobben met verschillende center speakers , het was nooit naar mijn zin  nopompom , tot het moment dat ik de JM lab center in mijn bezit had , toen hoorde ik hier voor het eerst waar toe een center in staat was .
Het zelfde heb ik overigens ook met mijn zelfbouw center , het is nu  pompom
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

CBdicX

Ik heb ook goedkope en behoorlijk prijzige en grote centers gehad. Formaat speelt zeker een rol waarbij het grotere formaat duidelijker is dan kleinere "cinema" centers. Mijn laatst goede was de Boston Mcenter met een speciale tweeter die geen specifieke sweetspot geeft, dus nagenoeg overal goede dialogen.
Maar toch kan dit niet op tegen 2 goede front speakers, ik blijf dat duidelijker en helderder vinden dan welke center dan ook, voor zowel Stereo als surround content.
Ga maar eens in het midden zitten en schakel van surround naar stereo, stemmen komen duidelijk uit het midden (ik moest echt gaan luisteren of de center wel uit stond !) en zijn prettiger om naar te luisteren.

Maar goed, dat is mijn opinie......  :wink:

TurboMarco

Ik maak op het moment enkel gebruik van puntbron luidsprekers , het nadeel daarvan is dat ze juist sweet-spot gevoelig zijn .
De dialogen ...of vocalen zijn zo goed als de opname gemaakt is , neem bijvoorbeeld het album "Hand,Cannot,Erase"van Steven Wilson , dat is een naar mijn mening perfecte 5.1 mix , waarbij ook bepaalde gitaarsolo's voor 100% door de center gaan ,erg mooi vind ik dat  :yes:
Het is natuurlijk wel een kwestie van smaak .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Rob46


TurboMarco

Vanzelfsprekend  :yes: , ik heb de balansregelaar wel meer naar de rechter kanaal moeten zetten , dit omdat de woonkamer niet symmetrisch is .
De opname vind ik even zo belangrijk .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

WMK

Hallo,
Ik moest even zoeken naar mijn inloggegevens hoor. Zo vaak kom ik hier niet.

Hierbij nog even de afloop van dit verhaal.

Ik heb kort na de PM8005 een NA8005 erbij gekocht. Voor internetradio en zijn goede ingebouwde DAC voor muziek via de laptop. Dat scheelde al. Maar alle problemen die ik had met de schelheid van geluiden, wezen naar de oude Bose speakers.

Ik heb bij een HiFi winkel in Tilburg mijn set zien staan (PM8005 + NA8005) die je met een druk op de knop kon laten afspelen op verschillende speakers. Daar werd het probleem wel duidelijk. Speakers maken zo'n verschil. En daar in de winkel klonk de set echt geweldig bij sommige speakers en minder bij andere. Ik heb na veel luisteren bij verschillende zaakjes besloten om in die zaak in Tilburg een set KEF R500 te kopen. Dat klonk het beste in mijn ogen (oren) met de Marantzjes.
Ook meteen wat kabels vervangen door Van den Hul.

Nu erg tevreden met het geluid. De Marantz staat nu op source direct en bijregelen is echt niet nodig. Alle digitale signalen (tv, laptop) gaan via de DAC van de NA8005. Spotify speel ik ook af via de NA8005. Films (netflix/PS3) klinken ook erg goed.

Kortom, het was denk ik een combinatie van dingen:
combinatie versterker / speakers
goedkope slechte eigen DAC van de TV en van de laptop
slechte kabels, oude tulpjes
inspelen van de PM? Ik geloof er niet echt in maar toch.


CBdicX

Op nummer 1 van geluid verandering staat de speaker, die doet 90%.
De rest is open voor discussie........ :wink:

xander32

Top dat je jouw bevindingen nog hier kenbaar maakt :yes:.
Wat doen de Kef's anders dan jouw voorgaande ls?

CBdicX

Citaat van: xander32 op juni 06, 2016, 19:20:12
Top dat je jouw bevindingen nog hier kenbaar maakt :yes:.
Wat doen de Kef's anders dan jouw voorgaande ls?
WMK:
Dat klonk het beste in mijn ogen (oren) met de Marantzjes :wink:

xander32

Duh, dat had ik reeds gelezen :-). Maar dan weet je nog niets, mijn vraag aan de ts is dan ook om het ietwat meer te omschrijven :wink:.

Citaat van: CBdicX op juni 06, 2016, 19:27:10
WMK:
Dat klonk het beste in mijn ogen (oren) met de Marantzjes :wink:

WMK

De KEF R500 hebben een veel helderder en verfijnder geluid. Ik verbaas me regelmatig over hoe mooi het klinkt. Als ik muziek draai die ik al heel lang ken en vaak gehoord heb, dan hoor ik met deze set opeens instrumenten en fijne geluidjes die ik nooit eerder hoorde. Een compleet geluid. In balans. Hoe zeg je dat. Ieder instrumentje komt door zoals het door de muzikant bedoelt lijkt te zijn. En strak. Die bose speakers hadden een doffer geluid maar ook minder strak. Alsof (vooral de lage frequenties) iets langer doorklonken waardoor de muziekinstrumenten in elkaar overlopen. Bij de KEF hoor je de aparte instrumenten. Crisp. Echt geweldig. Veel komt ook door de Marantz natuurlijk maar het komt nu tot zijn recht met de KEFjes. Ben erg blij met deze set.

Ik twijfelde na een aantal luistersessies tussen de B&W C8 en de KEF. Beide een ander geluid maar beide erg mooi geluid. Nu vond ik vooral dat de KEF waanzinnig in balans was wanneer je de boel niet hard had staan. Heel prettig te luisteren. Als je het volume hoog draaide (tot voorbij het volume dat je je buren aan zou willen doen) vond ik de Kef nog wel goed klinken maar minder goed dan de B&W. Bij hoge volumes sprong de B&W er weer uit qua muziekbalans. Maarja, die B&W vond ik minder bij normaal en laag volume. Daar leken toch sommige instrumenten naar de achtergrond gedrukt te worden. En ik luister veel vaker op normaal volume dan keihard. Dat was uiteindelijk waardoor ik voor de KEF koos. Daarnaast is het ook een erg mooie cleane luidspreker in walnoot, maar dat is bijzaak.


Hoop dat jullie er wat aan hebben.

Marvin


xander32

Top man, dat doe je goed :yes:. Veel luisterplezier nog.

Citaat van: WMK op juni 10, 2016, 17:46:50
De KEF R500 hebben een veel helderder en verfijnder geluid. Ik verbaas me regelmatig over hoe mooi het klinkt. Als ik muziek draai die ik al heel lang ken en vaak gehoord heb, dan hoor ik met deze set opeens instrumenten en fijne geluidjes die ik nooit eerder hoorde. Een compleet geluid. In balans. Hoe zeg je dat. Ieder instrumentje komt door zoals het door de muzikant bedoelt lijkt te zijn. En strak. Die bose speakers hadden een doffer geluid maar ook minder strak. Alsof (vooral de lage frequenties) iets langer doorklonken waardoor de muziekinstrumenten in elkaar overlopen. Bij de KEF hoor je de aparte instrumenten. Crisp. Echt geweldig. Veel komt ook door de Marantz natuurlijk maar het komt nu tot zijn recht met de KEFjes. Ben erg blij met deze set.

Ik twijfelde na een aantal luistersessies tussen de B&W C8 en de KEF. Beide een ander geluid maar beide erg mooi geluid. Nu vond ik vooral dat de KEF waanzinnig in balans was wanneer je de boel niet hard had staan. Heel prettig te luisteren. Als je het volume hoog draaide (tot voorbij het volume dat je je buren aan zou willen doen) vond ik de Kef nog wel goed klinken maar minder goed dan de B&W. Bij hoge volumes sprong de B&W er weer uit qua muziekbalans. Maarja, die B&W vond ik minder bij normaal en laag volume. Daar leken toch sommige instrumenten naar de achtergrond gedrukt te worden. En ik luister veel vaker op normaal volume dan keihard. Dat was uiteindelijk waardoor ik voor de KEF koos. Daarnaast is het ook een erg mooie cleane luidspreker in walnoot, maar dat is bijzaak.


Hoop dat jullie er wat aan hebben.

Maus

Goed werk dat je het zelf het gevonden zo. Je kan nu nog lekker experimenteren met wel of geen vdhul kabeltjes, met weinig luisterervaring ga je dat nog niet snel merken is mijn idee. Boses lekker bewaren voor in de schuur, knalbakken zijn dat. Controleer wel even de foamranden want die zijn vaak slecht.

Matt

mooie upgrade  :yes:
Heb vorig jaar nog naar KEFjes geluisterd, wel kleintjes. De ls50, gek ding is het.  HB
#Rega Elicit-R #ATC SCM11 #Rega Apollo #Node2
#Project Debut Carbon met Ortofon OM10 #Synology DS216play

Vintage #1090 #2100L #5010B #JJ221 #B&W DM602

"Music is what feelings sound like."