Marantz 2275 volt selector wijzigen

Gestart door ron van leeuwen, mei 22, 2011, 19:16:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

ron van leeuwen

Hoi, ik ben gisteren de gelukkige eigenaar geworden van een Marantz 2275. Alle andere Marantz modellen die ik bezit hebben achterop een volt selector zitten waarmee je het voltage eenvoudig kan wijzigen van 220V naar 240V. Bij de 2275 ontbreekt deze achterop. De onderplaat ligt er inmiddels af en als ik het zo bekijk moet ik de geele draad (zo te zien fase) doorverbinden met een blauwe, groen of oranje draad. Al deze draden bevinden zicht op een aansluitblok recht onder de trafo. Helaas staat er niet bij vermeld welke kleur voor welk voltage staat. Wie kan me helpen?

Mvg. Ron

Whisper.nl

Indien je zelf er geen kijk op hebt zou ik je willen adviseren
eens contact op te nemen met Audioservice te Elst.

Groet Whisper
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

robbe_15

Eigenlijk een interessante item waar ik eigenlijk niet bij stilgestaan heb  :?
Heb hier net een oude  2235B verworven die op 220 V ingesteld is.Het ding stond eeuwen op een stoffige zolder.
Aangezien er nu op het lichtnet in Europa  230 V aanwezig is ,zou het dan beter zijn de Marantz in te stellen op 240 v of maakt het niet zo veel uit ?

ron van leeuwen

Ik zet al jaren als het mogelijk is alles op 240V, dat lijkt me veiliger, beter dat de trafo iets te lage spanning afgeeft dan iets te hooge. Ik verwacht dat er toch wel iemand is op dit forum die dit al eens gedaan heeft bij een 2275 of ander model die ook niet is uitgerust met een selector op de achterkant. Ik doe er een foto bij, ik ga er vanuit dat de situatie nu is in een 220V situatie (zeker weten doe ik dat ook niet)

Mvg. Ron

robbe_15

#4
Normaal staat zoiets in de service manual vermeld...even googelen en voila..op blz 39 voltage conversion.
De service manual is gratis te vinden op http://www.hifiengine.com/manuals/marantz/2275.shtml  wel even registreren.

Anders zend me PM met email dan stuur ik hem op.


Let op , als er rook uit je machien komt niet kwaad zijn op mij  :-o

JohnWx

Citaat van: robbe_15 op mei 22, 2011, 23:33:17


Let op , als er rook uit je machien komt niet kwaad zijn op mij  :-o

dat heet schoon blazen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

mountainbiker

Recentelijk een Marantz pm 40 versterker omgezet van 220 naar 240 door de fase te verwisselen naar een andere aansluiting op de primaire kant van de trafo. De marantz pm 35se had een zogenaamde spanningscarrousel  die ik zo naar 240 kon zetten.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

robbe_15

#7
Heb naar aanleiding van dit topic de spanning van mijn Marantz 1060 en 2240 van 220 naar 240V gebracht.
Met de service manual erbij is het eigenlijk simpel.
Moet toegeven dat ik hier tot nu toe nooit aan gedacht heb.

Waar ook op letten...afhankelijk van de spanning moet een andere zekering geplaatst worden.Zo zat in mijn 1060 een zekering van 3 A wat eigenlijk voor 120 V bedoeld is  :?  . Bij 24O V hoort het 1,5 A te zijn.

....alleen.....niet vergeten voordien de stekker uit het stopcontact te halen....... :schater:

ron van leeuwen

Hoi Robbe, bedankt voor de info, met het schema erbij is de klus inmiddels geklaard.

Mvg. Ron

elvirisimo

Ik heb "een paar" vintage audio  apparaten staan - en die zijn allemaal nog op 220V gebleven. En ik ga ze ook niet wijzigen want het is nog steeds binnen de specs:

Oude standaard was 220 volt (±10%) en nieuwe 230 volt (+6%/-10%) - dus nog steeds binnen de specs

En ik heb liever op mijn DC kant 2 V te veel dan 2 te weinig