av-receiver

Gestart door zweep, februari 06, 2011, 16:11:30

Vorige topic - Volgende topic

zweep

Hallo,

Ik ben van plan een av-receiver aan te schaffen. Nu ben ik in het bezit van een zwart gelakt audio-meubel merk Dijkstra, gekocht bij Trendhopper; de hoogte van het vak voor apparatuur is 17 cm. Is dit voldoende i.v.m. de hitte voor b.v. een SR 5005 (16 cm!). Zij- en achterkant is wel voldoende ruimte.

Mijn tweede vraag bij het aanschaffen van een SR 5005: is het verstandig om voor muziek hier een eindversterker hieraan aan te koppelen? Zo ja welk merk?

Derde vraag is welk merk boxen en type is bij een dergelijke combinatie aan te bevelen?

Bv.d. alvast voor de reaktie(s)

Ger

Stadium III

1 cm erboven zou moeten kunnen is wel weinig maar goed
Verder zou ik eerst eens zo gaan draaien met een 5005 en dan later eventueel een eind versterker erachter hangen

Speakers is helemaal naar je eigen zin ga naar een dealer en ga luisteren
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

henkg

Warme lucht gaat naar boven. Als je uit de bovenkant van de achterkant van de kast een horizontale strook van 2 a 3 cm wegzaagt kom je denk ik een heel eind.

Hoewel misschien helemaal niet nodig (houd in het begin de temperatuur in de gaten)
Misschien iets voor je, of iemand anders:
Ik heb ooit eens (voor een Sony STR-DB790) een ventilator in de kast ingebouwd:
- Thermostaat bouwpakketje Velleman MK138 (ca. 8,-)
- Stille PC ventilator (80mm, 12V, had ik nog liggen, Groter mag natuurlijk ook)
- 12V voedinkje (had ik nog liggen, ik denk dat elke 230 V ~ -> 12V = adapter voldoet)
- Voor het mooi een rood en een groen ledje (type 12V, of bij 3V een weerstandje ertussen).
- Rond gat achterin de kast gemaakt, daarop ventilator gemonteerd.
- Thermosensor verlengd, en bovenop de receiver gelegd (mbv kroonsteentje en iets uitstekend schroefje dat in een van de gleufjes valt).
- Afgeregeld op ca 40 graden.
Werkt nog steeds perfect, ook voor huidige NR1501. Glazen schuifdeurtje kan ook bijna helemaal dicht (ik heb voor de zekerheid een stokje van ca 2 cm in de rail gelegd, zodat het deurtje niet helemaal dichtgeschoven kan worden).
Ventilatorgeluid hoor ik alleen heel erg dichtbij, als het doodstil is en de thermostaat nog (meestal een kwartiertje) "aan" staat.
(Aansluiting naar ventilator op thermostaat wel even omdraaien, standaard ging ventilator aan bij koud, en uit bij warm. Dat is ook meestal de beoogde werking van thermostaten) 
SR-5006 | 4x BA-A25; 1x BA-225C | BK Gemini II

Marvin

Als je al voor aanschaf zit te bedenken of er misschien een eindversterker bij zou moeten, dan zou ik persoonlijk voor een duurder model receiver gaan. Eventuele winst zit voornamelijk in je voorversterker. Dus een av-reveiver uit een hogere lijn lijkt mij logischer. Als je dan nog steeds denkt meer te kunnen met een eindversterker dan zit je in ieder geval al te luisteren naar een betere voorversterker.
Zelf zou ik een zo hoog mogelijk model av-receiver nemen, zo hoog als de financien dat toelaten.
Grote kans dat je die aansluit en er verder niet meer over denkt om er een eindversterker aan te hangen.

gerard

Citaat van: marvin op februari 07, 2011, 18:13:01
Zelf zou ik een zo hoog mogelijk model av-receiver nemen, zo hoog als de financien dat toelaten.

:schater:   past niet in het kastje van zweep
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Marvin

Mijn oplossingen zijn vaak simpeler dan het probleem,  ik zou gewoon een zevengaten-zaag in de Fries gezet hebben.
Wel zit er een kern van waarheid in je woordgrapje, een duurder model zou wat hoger kunnen uitvallen en dus niet meer passen.
Andere kast dus...  :-)

JohnWx

Citaat van: marvin op februari 07, 2011, 19:58:17
Mijn oplossingen zijn vaak simpeler dan het probleem,  ik zou gewoon een zevengaten-zaag in de Fries gezet hebben.
Wel zit er een kern van waarheid in je woordgrapje, een duurder model zou wat hoger kunnen uitvallen en dus niet meer passen.
Andere kast dus...  :-)

Je kan ook speakers nemen met een hoog rendement zoals bv TTAAAANNOOOYYYYY krijg het me bek niet

nee hoor Tannoy notworthy
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Marvin

Dat is inderdaad een relatief simpele wijze om het een av-receiver makkelijker te maken, ook zou je aan aktieve luidsprekers kunnen denken. Al zijn de goede/mooie exemplaren nogal fors geprijsd.
Maar een hoog rendement luidspreker is altijd fijn natuurlijk, niet enkel voor een av-bak.

Even een simpele uitleg voor Zweep, voor zover dat nodig is.

Een luidspreker heeft een bepaalde gevoeligheid, rendement.
Dit houdt in dat een luidspreker met (bv)81db rendement op een afstand van 1 meter voor de luidspreker aangestuurd met 1 watt 81db/a leverd.
Dus 1 watt staat gelijk aan 81 decibel gemeten op een meter van de speaker.

Stel je hebt een luidspreker met een rendement van 97db (toevallig mijn Tannoy kasten), dan doet die luidspreker met hetzelfde signaal, die ene watt, dus meer herrie maken.
Meer herrie waar de versterker niets meer of minder voor hoeft te doen.
Heb nu geen tijd om die tabel op te zoeken, maar het komt erop neer dat je met die 97db hooguit 15watt nodig hebt om de hele straat binnen 1 minuut voor de deur te hebben staan.
Even voor het 'leuke' er van zal ik ook melden waar ik het mee aanstuur.
(kuch, kuch, proest) 550watt per kanaal.  redface

JohnWx

Citaat van: marvin op februari 07, 2011, 20:44:55
Dat is inderdaad een relatief simpele wijze om het een av-receiver makkelijker te maken, ook zou je aan aktieve luidsprekers kunnen denken. Al zijn de goede/mooie exemplaren nogal fors geprijsd.
Maar een hoog rendement luidspreker is altijd fijn natuurlijk, niet enkel voor een av-bak.

Even een simpele uitleg voor Zweep, voor zover dat nodig is.

Een luidspreker heeft een bepaalde gevoeligheid, rendement.
Dit houdt in dat een luidspreker met (bv)81db rendement op een afstand van 1 meter voor de luidspreker aangestuurd met 1 watt 81db/a leverd.
Dus 1 watt staat gelijk aan 81 decibel gemeten op een meter van de speaker.

Stel je hebt een luidspreker met een rendement van 97db (toevallig mijn Tannoy kasten), dan doet die luidspreker met hetzelfde signaal, die ene watt, dus meer herrie maken.
Meer herrie waar de versterker niets meer of minder voor hoeft te doen.
Heb nu geen tijd om die tabel op te zoeken, maar het komt erop neer dat je met die 97db hooguit 15watt nodig hebt om de hele straat binnen 1 minuut voor de deur te hebben staan.
Even voor het 'leuke' er van zal ik ook melden waar ik het mee aanstuur.
(kuch, kuch, proest) 550watt per kanaal.  redface

En gaat dat een beetje met die 550Watt
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Marvin

De enige reden dat ik mezelf die mogelijkheid heb gegeven is omdat ik m'n receiver niet onnodig zwaar wil belasten met bv de jaarwisseling, daar moet bij gemeld worden dat het pure onzin is om 12uur lang rond de 100+db te draaien.  :-D

JohnWx

Citaat van: marvin op februari 07, 2011, 20:52:35
De enige reden dat ik mezelf die mogelijkheid heb gegeven is omdat ik m'n receiver niet onnodig zwaar wil belasten met bv de jaarwisseling, daar moet bij gemeld worden dat het pure onzin is om 12uur lang rond de 100+db te draaien.  :-D

dan was jij dat die ik hoorde met oud en nieuw