meridian vs. vincent

Gestart door thepioneer, december 03, 2010, 20:00:38

Vorige topic - Volgende topic

thepioneer

Vandaag de hele dag zitten luisteren en ben tot de conclusie gekomen dat de meridian wel erg terughoudend is ten opzichte van de vincent's. Je gaat je afvragen of je nu iets minder hoort, of juist anders enz. Het is best wel moeilijk. Vaak is het zo dat grote veranderingen niet ten goede komen. Ten minste als ze direct opvallen. 

De vincent's hebben meer detail en hebben een mega krachtig laag. Ik sta er versteld van wat die eindbakken voor dynamiek en controle hebben. Bij fritz zijn nr 13 gaat het laag van de speaker , door de bank naar de kruipruimte. Bij de meridian houd het ergens op tussen speaker en bank. Maar laat ik dat nu zo prettig vinden aan de vincent's

Als je verschillende set's gaat luisteren is de beste keus voor jezelf vaak de set die je het minst opvalt. Daar klopt dan alles.

Het gaat om de vincent  sp-991 plus 2x
en om de Meridian g57
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

lo

Weer een leuke bezigheid als tijd verdrijf voor de tijdelijke "no job" situatie. pompom
Lastig vind ik dit soort vergelijkingen altijd. Je hebt inderdaad een bepaalde tijd nodig om de werkelijke karakter eigenschappen te analiseren en te benoemen. Bij de auditie van mijn E-450 tov van de PM14 had ik dat ook. Ik zou zeggen nog lekker een aantal dagen luisteren en dan je gevoel laten spreken. Ik kan me voorstellen dat de vincent's op termijn toch het meeste brengen naar je smaak, zeker als je nu een vergelijkings amp hebt waarbij je het gevoel krijgt "dingen" te missen tov de andere twee EV's.

Waarom ben je deze vergelijking eigenlijk aangegaan? Wilde je kijken of je een complete Meridian set zou willen?
Heb je hem trouwens van een dealer te leen?

Veel plezier in ieder geval, en rustig genieten en op je in laten werken. :yes:

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

TurboMarco

Ik heb eigenlijk nog nooit echt noemenswaardige verschillen kunnen horen tussen eindversterkers  :-) ,althans niet op een normaal luister niveau .
Ik vind het dan wel interessant om te weten onder welke omstandigheden dergelijke verschillen zoals omschreven zich openbaart ,daarom vind ik het jammer dat daar niet op ingegaan is .

Hoe heb je dus vergeleken ?
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, Edifier R1800 ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

thepioneer

Citaat van: Marco op december 04, 2010, 01:48:09
Ik heb eigenlijk nog nooit echt noemenswaardige verschillen kunnen horen tussen eindversterkers  :-) ,althans niet op een normaal luister niveau .
Ik vind het dan wel interessant om te weten onder welke omstandigheden dergelijke verschillen zoals omschreven zich openbaart ,daarom vind ik het jammer dat daar niet op ingegaan is .

Hoe heb je dus vergeleken ?

Ik luister best wel stevig naar mijn set. Ik hou van bass mits gecontroleerd natuurlijk. Ik hou van helderheid en ook op lagere volumes was er toch verschil. Het klinkt raar maar het is toch net of er gordijn tussen zit. Het is allemaal minder gedetaillieerd en wat softer. Wat ik heb gemerkt in de set die ik nu heb hij steeds kritischer wordt met de aangesloten componenten. Verschillen die ik eerst niet hoorde hoor ik nu duidelijk. Ik ben ook behoorlijk aan het veranderen geweest het laatste halfjaar. Er is veel moois op mijn pad gekomen en voor leuke bedragen. De verschillen in versterker zijn wel duidelijk herkenbaar. Nu is het een kwestie van smaak.

het is net of een bass klap eerder stopt. Als je de cd van fritz hebt, gaat de bozz scaggs track echt super laag. Als ik naar de meridian luister dan hoor ik hem niet zo lang als bij de vincent's. De vincent's hebben meer laag. Wat de meridian produceert is echt super strak hoor en ook al zet je hem op een volume dat je de kamer uit wilt rennen dan blijft hij super strak. Maar aangezien mijn vincent's ook echt super controle hebben en toch meer detail's laten horen is dat een betere keus.

Ik heb deze versterker te leen van een dealer. Ik heb bij hem ook mijn meridian g02 voorversterker gekocht en was erg benieuwd naar de complete set. De g57 is de zwaarste meridian stereo eindversterker. Deze versterker gebruiken ze ook in hun grootste actieve luidsprekers. Dan wel gebrugd. Dan levert deze versterker 600w 8ohm en 1000w 4 ohm.

Het is moeilijk te beschrijven wat je precies hoort. Het blijft ook nog een kwestie van smaak. Over het algemeen is de meridian een beetje terughoudender en de vincent's zijn redelijk fel en stevig.
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550