Bi Wire aansluiting en banaanstekkers

Gestart door RonaldW, augustus 20, 2009, 20:07:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gerard

Citaat van: marvin op augustus 21, 2009, 11:40:51
om mijn verhaal kloppend te maken kan je kurk op de baffle plakken....  :-D

Da's dan altijd nog beter dan in je cd speler...  clown1

In het Jamo foldertje van destijds hadden ze bij de doorsnedes van luidsprekerbehuizingen altijd MDF afgebeeld, terwijl wanneer je de boel openschroefde de kast van (dunner?) spaanplaat was gemaakt  :|

Ze claimden wel dat het front van een "anti-resonantie materiaal" was gemaakt.
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Marvin


gerard

FF ontopic  :roll:

Ipv brugjes kan je ook je LS kabels iets verder strippen en gewoon onder beide klemmen vastdraaien  :-)
Eventueel met een stukje krimpkous het "blote stukje kabel tussen de klemmen" weer afdekken.
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

bramdg

#18
Citaat van: gerard op augustus 21, 2009, 13:04:03
FF ontopic  :roll:

Ipv brugjes kan je ook je LS kabels iets verder strippen en gewoon onder beide klemmen vastdraaien  :-)
Eventueel met een stukje krimpkous het "blote stukje kabel tussen de klemmen" weer afdekken.

Zou dat beter zijn dan er een gewoon kort stukje kabel tussen te steken denk je ?
Of nog beter 2 gelijke lengte stukken kabel apart op LF en HF aansluiting van de speaker en samen op de versterker aansluiten op 1 speaker terminal ?
PrimaLuna ProLogue Two
Marantz CD17mkII+ST
Squeezebox Touch
Metrum NOS QUAD DAC
Clearaudio Emotion + Ortofon 2M Black
Pro-Ject Tube Box II

Klipsch RP-280F
Ah! KB10 Bi-Wired
JvG Z/G
Veloce Black Cat

PS Audio Quintet
VDH Mainstream
Siemens Cyl Fuse Cart

RonaldW

Terugkomend op het terugvallende freeswerk, kijk op http://www.wired4sound.net.au/speakers/jamo/jamo_concert.html
Hier staan zijn grotere broers op waarvan de tweeters in het midden zijn geplaatst.
Onderaan de pagina staat een speaker met de tweeter bovenin.
Hier is goed te zijn dat het voorpaneel rondom de tweeter is uitgefreest.
Zo het nu lijkt is het frontpaneel van MDF en de rest van spaanplaat wat
gezien de jaren van productie niet onlogisch is, als ik wat speakers eruit
schroef zal dit duidelijker worden !
En CD zóóóóóó 2008 !
Zou best kunnen maar ik weet nog als de dag van gisteren dat ik als jongen van 16 bij een phillps medewerker thuis kwam en die een CD speler mocht lenen voor 1 week! Dat vergeet je nooit meer ! Met 8 man op de bank ging de CD erin en er was géén ruis ! Geloof me, het was een heilig moment !
Marantz PM 16
Pink Faun DAC 3.32
Auralic Aries LE streamer
Lenco-Goldring GL75
Zelfbouw speakers based on Jamo Concert V met filter upgrade
Canare 4S8
Van den Hull C-bay 5
Superscope R310, Jamo concert 2

gerard

Citaat van: bramdg op augustus 21, 2009, 13:18:21
Zou dat beter zijn dan er een gewoon kort stukje kabel tussen te steken denk je ?

Elke overgang die je kan weglaten is beter.
Dus met de kabel rechtstreeks tussen de klemmen zou beter moeten zijn dan met banaantjes en losse stukjes kabel.

CiteerOf nog beter 2 gelijke lengte stukken kabel apart op LF en HF aansluiting van de speaker en samen op de versterker aansluiten op 1 speaker terminal ?

Bi-wire of een enkel paartje goede speakerkabel hoeft geen verschil te maken, bij mij tenminste niet.
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

gerard

NCC ( =  non colouring compound ) cast front baffle = resonantie vrije gegoten frontpaneel, zie maar bij de BR poort van de concert VII. Dus geen mdf.

Heeft de concert V dat ook??? of zit daar gewoon een BR pijpje??
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

RonaldW

Ok das mooi..... het lijkt erg op MDF. Uit wat voor samenstelling zou dit kunnen bestaan ?
De Concert 5 heeft een basspeaker aan de achterzijde.
Kijk maar eens in het forum bij het topic "wie kent er Hepta speakers" daar staat een foto van mijn Concert's V !
De laatste foto onderaan de door mij vermelde site van de concert VII staan waarschijnlijk een V afgebeeld.
Van de 3 afgebeelde speakers is het de zuil.
Technische gegevens zijn ;
Allgemein
   Hersteller: Jamo
   Modell: Concert V
   Baujahre: ab ca. 1988 - um 1993
   Hergestellt in: Dänemark
   Farbe: Nussbaum, Mahagoni, schwarz
   Abmessungen: 800 x 245 x 275 mm (HxBxT)
   Gewicht: 19 kg
   Neupreis ca.: 1600 DM/Paar

Technische Daten
   Bauart: 3-Wege Bassreflex, Standlautsprecher
   Chassis:
   Tieftöner: 1x 165 mm
   Mitteltöner: 1x 165 mm
   Hochtöner: 1x 25 mm (Metallkalotte)
   Belastbarkeit (Nenn-/Musikb.): 110 / 160 W
   Wirkungsgrad: 88 dB (1W/1m)
   Frequenzgang: 30 - 22.000 Hz
   Übergangsbereiche: 150 / 3.500 Hz
   Impedanz: 6 Ohm
Marantz PM 16
Pink Faun DAC 3.32
Auralic Aries LE streamer
Lenco-Goldring GL75
Zelfbouw speakers based on Jamo Concert V met filter upgrade
Canare 4S8
Van den Hull C-bay 5
Superscope R310, Jamo concert 2

gerard

Ik heb toen ook ooit eens nieuwe jamo's gekocht, mijn eerste nieuwe luidsprekers.  :-)
Volgens mij heb ik het foldertje met het totale leveringsprogramma nog steeds bewaard (nostalgie)  :roll:  :-D
Ik zal eens ff zoeken in het weekend...
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

bramdg

Citaat van: gerard op augustus 21, 2009, 14:27:42
Elke overgang die je kan weglaten is beter.
Dus met de kabel rechtstreeks tussen de klemmen zou beter moeten zijn dan met banaantjes en losse stukjes kabel.

Bi-wire of een enkel paartje goede speakerkabel hoeft geen verschil te maken, bij mij tenminste niet.

Thx voor de tips Gerard als ik volgende maand verhuis en alles heeft zen plaats ga ik dit ook eens allemaal uittesten  :yes:
PrimaLuna ProLogue Two
Marantz CD17mkII+ST
Squeezebox Touch
Metrum NOS QUAD DAC
Clearaudio Emotion + Ortofon 2M Black
Pro-Ject Tube Box II

Klipsch RP-280F
Ah! KB10 Bi-Wired
JvG Z/G
Veloce Black Cat

PS Audio Quintet
VDH Mainstream
Siemens Cyl Fuse Cart

gerard

#25
Citaat uit het foldertje van 1992 van de pagina "Jamo's gids voor de techniek"  :roll:

NCC (Non Colouration Compound)
Door Jamo gepantenteerd kastmateriaal. Het is een sandwichconstructie, bestaande uit twee lagen kunststof, waartussen een mengsel van expanderend schuim en kwartszand is geperst. Het resultaat is een extreem resonantiearm kastmateriaal.

De technische gegevens komen overeen met die in mijn folder.
Prijs per stuk F 899,-

Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

RonaldW

Leuk zeg ! echt prachtig dat je de originele folder nog hebt !
Zoals reeds eerder vermeld de buren zijn weg dus zojuist weer ff vet veel muziek geluisterd
waarbij het volume flink omhoog kan.
Het is werkelijk magistraal wat deze boxen presteren ! Phil Collins, Michael Jackson, The Eagles maar
ook Andrea Boccelli, het is dynamisch en ook als het volume omhoog gaat blijft het muziek zonder dat het lawaai word !
Hier ga ik heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel plezier aan beleven !
Marantz PM 16
Pink Faun DAC 3.32
Auralic Aries LE streamer
Lenco-Goldring GL75
Zelfbouw speakers based on Jamo Concert V met filter upgrade
Canare 4S8
Van den Hull C-bay 5
Superscope R310, Jamo concert 2