Stenen onder de luidsprekers... tsja... het heeft een beetje met beleving te maken. De een is ervan overtuigd dat het bijdraagt tot de verbetering van het geluid, de ander is er net zo van overtuigd dat het niets toevoegd.
Primeair is het een ontkoppel-mechanisme om te voorkomen dat veel (laag)geluiden worden door gegeven aan de vloer, maar goed... dat doen spikes dus ook. Dit stuk is nog wel te onderbouwen en te volgen door velen.
Secundair kan het een verbetering van je laagweergave opleveren, maar daar zit wel een grote MAAR aan vast. Dit betekent dat de kast, vlak boven de tegel, een basreflexpoort moet hebben of er een downfiring woofer inzit (ik heb dit in een stel vintage kasten van Cerwin Vega gehad). Dit scheelde zeker aan bas, het LEEK in ieder geval of deze er makkelijker "uitrolde". Let op; ik gebruik bewust LEEK omdat ik er geen onderbouwing voor heb. Ik heb ooit een verhandeling gelezen dat als dit bij een nuldoorgang van de amplitude gebeurt, dit wel te verklaren is. Ik heb wat moeite omdat een bepaalde amplitude alleen voor uitsluitend die frequentie geldt een een weergever nu eenmaal een spectrum doorgeeft. Zo zijn er nog meer overwegingen die ik voor het gemak hier maar weg laat.
Tertiair heeft het ook een optische functie, onder sommige luidsprekers staat het natuurlijk gewoon wel heel erg fraai... [geinmodus openen] aangezien er mensen zijn welke met hun ogen luisteren, zal de laatste het grootste rendement geven[geinmodus sluiten].