Een kleine maand geleden hebben we een Marantz Model 1072 gekocht van Ebay voor 104 euro, samen met een EQ10 equalizer. 'Ziet er netjes uit, doet het prima' meldde de advertentie.
Het pakket dat binnenkwam was compleet met boekjes en kabels erbij, en de apparatuur zag er onberispelijk uit. De equalizer was champagnekleur, ach, een kniesoor die daar op let. Snel aangesloten, alles leek goed te werken. Een enkel kraakje in de balansregelaar, waarschijnlijk omdat die een tijd niet gebruikt was. Maar het geluid viel meteen al tegen, en 't leek al helemaal niet op wat ik van versterkers van Marantz en Technics uit die tijd gewend ben... eigenlijk klonk het ronduit beroerd. Vooral in de middentonen was het geluid behoorlijk vervormd, het lijkt een beetje alsof je water in je oren hebt.
We hebben de versterker een paar weken laten staan om te acclimatiseren, wachtend op andere speakers van B&W die beter bij deze versterker zouden moeten passen. Maar met die speakers werd helemaal duidelijk dat de versterker aan een revisie toe is. Van binnen ziet het er op het eerste gezicht wel netjes uit, maar onder de grote elco's zie je smurrie op de print.
Klik op de plaatjes voor vergrotingMarantz 1072
Overzicht binnenkant
Elco's met lekkage?
Weerstandje
Wat denken jullie ervan? Ik wil 'm uiteraard graag (laten) opknappen, dat is deze versterker volgens mij zeker waard. Maar dat werpt natuurlijk allerlei vragen op: welke onderdelen moeten worden vervangen, is er iemand die het leuk vindt om ons hiermee te helpen?