Citaat van: JeroenBollen op oktober 13, 2024, 17:43:01Vanuit de eerdere discussie over het uitvallen van de blauwe ring (heb ik ook bij mijn SR8015, is nu in reparatie) volg ik jullie topic over het plaatsen van extra ventilatie op de SR.
Nu ben ik geen elektrotechneut en wat dit soort dingen nogal bang aangelegd om iets te beschadigen.
Ik las over een "getrapte transformator" die aangesloten is op een switch zodat de ventilatoren aan gaan wanneer de versterker aan gaat.
Nu heeft de SR8015 twee DC 12 Volt "trigger" aansluitingen. Kun je daar die vinnen ook op aansluiten? Overigens zie ik dat de vinnen 3-polige aansluitingen hebben terwijl de triggerpoort en de de trafo maar 2 polen hebben waarbij de triggerpoort via een monostekker signaal afgeeft (12V, max 150mA).
Kunnen jullie wat meer intel geven over hoe een ander te realiseren (bv dmv schets+schema) voor dummies?
Nadeel via trigger is dat het altijd 12 volt is.
Die 12 volt zorgt ervoor dat de vinnen altijd op vol vermogen draaien, wat niet nodig is.
De meeste vinnen zoals Noctua en Noise Blocker hebben een start voltage van +/- 3 volt.
Dit betekent dat jij zelf de snelheid kunt bepalen, waarbij bij het gebruik van 3x 12cm vinnen, 6 volt genoeg moet zijn, waarbij de vinnen dan nagenoeg onhoorbaar hun werk doen, en dat wil je.
Hoorbare vinnen zijn uiterst irritant, zeker bij stillere film delen of muziek.
De vinnen sluit je dan aan op een regelbare voeding waarbij je de rode en witte draad van de vinnen gebruikt, andere draden (geel bijvoorbeeld) zijn voor een temperatuur censors, die gebruik je niet.
Die voeding steek je in een Master/Slave stekkerdoos waar jou receiver de "master" is, en bij aan en uit gaan de "slaves" (de vin voeding) aan en uit zet, verders geen omkijken naar
Je legt de vinnen los op de receiver of maakt een mooi framepje waar ze in zitten.
Vinnen zijn ook onderling met 2 componenten lijm aan elkaar te zetten.
Leuke klusje om zelf te doen, en Noctua en NB vinnen gaan je leven mee.........
De vermelde acinfinity kastjes zijn duur, en toch wel zeker kabaal makers, die hoor je altijd, ondanks de "claim" dat ze stil zijn.
NB vinnen hoor je absoluut niet op 6 volt, en de receiver bijft op een zeer gezonde temperatuur.