Lawaai van de koel vin MM7055 en MM8077

Gestart door CBdicX, december 06, 2015, 08:44:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

CBdicX

Er is melding gemaakt in een ander Topic over lawaai van de koel vin.
Wie heeft daar ook last van en wanneer gebeurt dit ?
Is de MM ingesloten, staat er wat op, staat die vrij, op welk volume word er gespeelt, ect ect.

TurboMarco

In de Primare en Cambridge van mij zitten ook ventilatoren ,maar in de Primare zijn ze volgens mij nog niet aangegaan .
De fan in de Cambridge gaat wel met regelmaat aan ,deze zit voor de tunnel en ik hoor hem niet boven de muziek uit komen  :-D
Mocht een fan lawaai maken dan zou je een fan van Bequiet! of Noctua kunnen overwegen ,deze zijn echt de stilste fans en zijn vrijwel in alle maten te verkrijgen .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

CBdicX

#2
Noise Blocker (MB) is ook een stille vin, mocht het lawaai inderdaad door de vin cq luchtstroom veroorzaakt worden, dan is een van deze 3 merken een goede vervanging !
Ik weet alleen niet of Marantz een zelf bedachte aansluiting gebruikt voor de vin, of dat dit gewoon de standaard 3 draads aansluiting is.

CBdicX

Citaat van: CBdicX op december 06, 2015, 10:17:04
Ehhhh, misschien beide dezelfde foutieve sensor.....  :-D LOL
Maar zijn beide MM's evenveel belast, dus alle 10 kanalen in gebruik ?

Laten wij anders even hier verder praten over de koeling:
http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,13785.0.html
Citaat van: AkTeVox op december 06, 2015, 09:49:48
Is het niet want bij beide MM's gaan de vinnen praktisch gelijktijdig aan.  :wink:
Citaat van: CBdicX op december 06, 2015, 08:38:28
Toch vreemd, heb al eens eerder MM's gehad en nooit opgevallen dat de vinnen aan de gang gingen.
Ik dacht dat de vinnen in stapjes harder gingen draaien naar gelang de blasting.
Het duurt nog een paar dagen voordat ik de 8807 krijg en dan ga ik het in de gaten houden.
Ik ben zeer allergisch voor hoorbare vinnen !
Zou het wel een debiel iets vinden van een fabrikant van het kaliber Marantz om een eindversterker te maken die lawaai gaat produceren dmv koelvinnen, ze zouden beter moeten weten.
Als dit bij mij ook het geval is (ik hoop op een sensor fout bij jou 7055  :wink:) dan gaan er bij mij een Noise Blocker vin in.
Bij mij komt op de 8077 de 7702MK2 te staan, verder wel rondom vrij, dus de 8077 gaat warmte vast houden, ben benieuwd.
Wel heeft de 7702 die 6 kleine vinnen, dus zal die ook wel een lichte luchtstroom creƫren voor de 8077, misschien dat dat al voldoende is om de vin niet te laten werken, ik ga het in de gaten houden en zal dat snel melden.
Ik maak daar wel een nieuwe Topic voor aan want wij zijn deze Topic behoorlijk aan het vervuilen......

Citaat van: AkTeVox op december 06, 2015, 08:24:14
Afhankelijk van de speakers die je er op hebt gaan de vinnen toch vrij snel draaien niet tegenstaande de MM's volledig vrij opgesteld staan .  Met een stel watt hongerige B&W's gaan ze sneller aan dan bij een Quadral.
De snelheid van de vinnen is vast in tegenstelling bij een laptop zoals hier eerder werd aangegeven.

Citaat van: CBdicX op december 05, 2015, 23:36:40
Vreemd want de vinnen hoeven geen lawaai te maken.
Ik zou dan toch eens kijken of ze niet vervangen kunnen worden door Noise Blocker vinnen.
Maar gaan die vinnen dan al "stevig" draaien bij normaal gebruik, en staan de MM's vrij opgesteld of ingesloten ?
Citaat van: AkTeVox op december 05, 2015, 15:37:13
Bij het stevig draaien hoor je inderdaad de storende vinnen.  :cry: :cry:
De koeltunnel versterkt zelfs nog het lawaai. violent1
Citaat van: CBdicX op december 05, 2015, 09:30:52
Hoor jij de vinnen wel eens zoals Cobraatje ?
Citaat van: CBdicX op december 05, 2015, 09:27:29
Echt waar, en stond de MM los opgesteld of ingesloten ?
Als het goed is gaan die vinnen niet direct op 12 volt voluit draaien, en het lijkt mij dat wanneer die starten op 4-5 volt, je ze niet moet horen.
Is de vin toch te horen kan je die vervangen voor een Noise Blocker van het zelfde formaat, die zijn fluister stil met de laagste dB waardes op de markt.
Die 6x 5cm die ik nu gebruik zijn niet te horen en draaien op 4.5 volt.

CBdicX

Vraag mij trouwens af of het misschien beter is om de MM op de AV te zetten, ipv de AV op de MM.
Als de MM op de AV staat, en de MM van vinnen is voorzien, trekken die de (HDMI) warmte weg van de AV door de MM heen.
Zo hebben beide toch wat actieve koeling en gaat de vin misschien zo wel nooit aan in de MM.

AkTeVox

Citaat van: CBdicX op december 06, 2015, 10:17:04
Ehhhh, misschien beide dezelfde foutieve sensor.....  :-D LOL
Maar zijn beide MM's evenveel belast, dus alle 10 kanalen in gebruik ?



Bij stereo worden er 2 kanalen (bi-amp) per MM gebruikt. Dus ja beide MM's worden evenveel belast.
Overige kanalen zijn pas actief bij HT gebruik. 

CBdicX

Citaat van: AkTeVox op december 06, 2015, 16:51:40
Bij stereo worden er 2 kanalen (bi-amp) per MM gebruikt. Dus ja beide MM's worden evenveel belast.
Overige kanalen zijn pas actief bij HT gebruik.
En gaan de vinnen ook in Stereo Bi-amp draaien, en op welk volume gebruik ?

AkTeVox

Citaat van: CBdicX op december 06, 2015, 18:10:04
En gaan de vinnen ook in Stereo Bi-amp draaien, en op welk volume gebruik ?

Vinnen gaan praktisch uitsluitend bij stereo draaien omdat dit een min of meer continu signaal. Bij HT heb ik ze nog nooit horen draaien omdat a: je zo hard niet gaat en b: bij films heb je af en toe een paar uithalen. 

CBdicX

Citaat van: AkTeVox op december 06, 2015, 18:19:40
Vinnen gaan praktisch uitsluitend bij stereo draaien omdat dit een min of meer continu signaal. Bij HT heb ik ze nog nooit horen draaien omdat a: je zo hard niet gaat en b: bij films heb je af en toe een paar uithalen.
Goed om te horen, dan lijkt het mij "veilig" om de 7702 toch op de MM te zetten voor HT gebruik  :-)